اگر لیگ برگزار نشود، ضربه سختی به والیبال خواهد خورد

سال گذشته، لیگ والیبال هم مثل بسیاری از لیگ‌های دیگر به خاطر شیوع کرونا نیمه‌کاره به پایان رسید. این روزها هم با وجود اینکه کرونا همچنان یکه‌تازی می‌کند تیم‌های باشگاهی والیبال تمرینات خود را آغاز کرده‌اند و برای فصل جدید رقابت‌ها که احتمالا اواخر تابستان کلید می‌خورد، آماده می‌شوند. این در حالی است که کووید ۱۹ خیلی زود راهش را به اردوها باز کرد و چند نفری مبتلا شدند. یکی از این نفرات عادل غلامی والیبالیست سابق تیم ملی است که امسال به تیم هراز آمل پیوسته است. غلامی با وجود اینکه به کرونا مبتلا شد، معتقد است که لیگ باید حتما برگزار شود.

نگار رشیدی

   از شرایط تیم هراز بگویید.

 تمرینات تیم ما به صورت ایده‌آل داشت پیش می‌رفت که متاسفانه به خاطر همه‌گیر شدن ویروس کرونا در آمل، 10 روز است که تمرینات لغو شده است. ما هم منتظریم تا دوباره تمرین‌ها شروع شود.

  در تیم کسی به کرونا مبتلا شد؟

من از این موضوع اطلاعی ندارم اما خودم مبتلا شدم و الان هم در درمان هستم.

  واقعا؟! الان وضعیت‌تان چطور است؟

خدا را شکر خوبم.

  چه شد متوجه شدید که این ویروس را گرفته‌اید؟

فکر می‌کنم صبح روز پنجشنبه کمی احساس بدن درد و کوفتگی داشتم. با پزشک تیم که صحبت کردم، رفتم آزمایش دادم و متاسفانه جواب آزمایشم مثبت شد.

  در بیمارستان هم بستری شدید؟

نه خوشبختانه شرایطم آنقدر حاد نبود. الان هم در وضعیت خوبی هستم. خوشبختانه دوره پیک بیماری را گذراندم و الان در دوره نقاهت هستم. همانطور که گفتم بیماری من از نوع حاد نبود. من بدن درد داشتم و خوشبختانه با تست‌هایی که دادم ریه‌هایم کاملا سالم است و اکسیژنم هم خوب است. بیشتر بدن درد، کوفتگی و استخوان درد داشتم. روز اول یک تب خفیف هم داشتم که دیگر تکرار نشد. درنهایت خودم را در یک اتاق قرنطینه کردم و با مایعات و تغذیه مناسب و سرم شرایطم را به حد خوبی رساندم.

  توصیه شما برای ورزشکارانی که از قرنطینه خسته شده‌اند چیست؟

خب ورزشکار که نمی‌تواند خانه‌نشین باشد چون صددرصد به ورزشش لطمه می‌خورد. به نظر من بیشترین چیزی که می‌تواند به همه کمک کند، این است که همه رعایت کنند، صددرصد ماسک بزنند و این کار در مکان‌های عمومی اجباری شود. چراکه طبق آمار ماسک زدن درصد انتقال بیماری را بسیار پایین می‌آورد. همچنین مردم باید با مکمل و تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن‌شان را قوی کنند. تا جایی که من اطلاع دارم وقتی سیستم ایمنی قوی باشد یا این ویروس را نمی‌گیرند، اگر هم بگیرند خفیف می‌گیرند. امیدوارم مردم بیشتر روی این قضایا دقت کنند و تعداد مبتلایان کم شود. اما الان متاسفانه با اقدام‌هایی که شده، تعداد زیادی از مردم هر روز مبتلا می‌شوند. به شخصه اعتقادم این است که در شمال بیشترین ضربه‌ای که می‌خوریم از مراسم‌های عزا و عروسی است. مردم از این بابت خیلی لطمه می‌بینند و واقعا آمار زیاد می‌شود و به دنبال آن جان هموطنان‌مان در خطر است.

  با این حساب فکر می‌کنید برگزاری لیگ والیبال تصمیم درستی است؟

به نظر من لیگ باید برگزار شود ولی باید پروتکل‌ها اجرا شود و یکسری قوانین برای باشگاه‌ها و بازیکن‌ها بگذارند که طبق آن قوانین تا جایی که می‌توانند آمار را پایین بیاورند. الان در اروپا هم مسابقات فوتبال دارد برگزار می‌شود و والیبال هم کم کم دارد استارت می‌خورد و می‌بینیم که کم‌ترین آمار را هم دارند. اما متاسفانه در ایران‌ آنقدر امکانات نداریم که تعداد دفعاتی که از بازیکن‌ها تست می‌گیرند بیشتر شود، زندگی‌های‌شان کنترل‌تر شود و در مکان‌های عمومی کم‌تر ظاهر شوند. اما این داستان که لیگ برگزار نشود اصلا امکان‌پذیر نیست. چراکه اگر این اتفاق بیفتد یکی،دو نسل ضربه می‌خورند و کلا  شاید با یک سال برگزار نشدن لیگ ورزش‌مان 10 سال عقبگرد داشته باشد. به نظر من لیگ باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

  در فوتبال هم که قرار به رعایت پروتکل‌ها بود و با وجود اینکه این رشته در فضای باز است، تعداد زیادی مبتلا شدند. شما نگران این موضوع در والیبال نیستید؟

واقعا نمی‌دانم چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند. به قول شما این اتفاق‌ها هم افتاده. ما تصمیم‌گیرنده نیستم. ما اجرا‌کننده هستیم و امیدوارم تصمیم درستی گرفته شود. نظر شخصی من این است که برگزار شدن لیگ خیلی بهتر از برگزار نشدنش است. چون واقعا والیبال‌مان ضربه می‌خورد و این ضربه با توجه به اینکه در سال المپیک هستیم، بیشتر خواهد بود. از طرفی با صحبت‌هایی که شنیده می‌شود گویا تا آخر پاییز و زمستان قرار است واکسن این بیماری پیدا شود. نمی‌دانم چقدر این خبر صحت دارد اما با این حال به نظرم لیگ باید برگزار شود.

  در این میان بحث دوباره نیمه‌کاره ماندن لیگ نیز وجود دارد.

اگر لیگ برگزار نشود هم همین اتفاق‌ها می‌افتد. بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود. واقعا نمی‌دانم. همه در یک شرایطی قرار دارند که هیچ‌کس هیچ چیز نمی‌داند.

  کمی هم درباره تیم جدید آمل صحبت کنیم که به جای کاله آمده است. دلتنگ نبودن کاله در لیگ نمی‌شوید؟

خب کاله یک تیم ریشه‌دار بوده و هنوز هست. کاله در بسکتبال و فکر می‌کنم لیگ دسته یک والیبال تیمداری می‌کند. من در جریان سیاست‌های باشگاه نیستم اما کاله هم برای مردم شهر و هم در والیبال یک باشگاه خاطره‌ساز بود. این باشگاه دو عنوان قهرمانی، یک نایب‌قهرمانی و دو عنوان سومی دارد. کاله کاملا با برنامه جلو می‌رفت و نمی‌دانم چه سیاست‌هایی پشت پرده بود که نخواستند دیگر در لیگ تیمداری کنند. اما هم والیبال دلتنگ این تیم است و هم امیدوارم هر جایی که هستند، موفق و سربلند باشد و در آینده تصمیم به ورود دوباره در لیگ برتر والیبال بگیرند. درباره تیم هراز هم باید بگویم آقای دادگر یک چهره کاملا ورزشی و نام‌آشنا هستند. ایشان سالیان سال که در کشتی حضور دارند. ایشان در بحث کمک‌هایی که به ورزشکاران این شهر می‌کردند یا تیم‌هایی که اعزام می‌کردند، آدم خیّری بودند. آقای دادگر واقعا یک شخصیت مردمی و دوست‌داشتنی دارند. دو،سه سالی هم بود علاقمند به حضور در والیبال بودند اما به خاطر احترام به تیم کاله که یک تیم محبوب بود، ورود نمی‌کردند. درنهایت به محض اینکه خبر انصراف کاله را شنیدند، در کوتاه‌ترین زمان تمام مساعدت‌ها را انجام داد و با وجود شرایط سخت اقتصادی تصمیم به تیمداری گرفت. من هم می‌خواهم به نوبه خودم از ایشان تشکر کنم که نگذاشت چراغ والیبال این شهر خاموش شود.

  کاله همیشه یک تیم مدعی بود و در هراز هم سعی شد ترکیب تیم کاله حفظ شود. الان هراز را هم باید یک تیم مدعی بدانیم؟

نه فعلا این انتظار را نداشته باشید (خنده). به نظر من امسال تیم خوبی بسته شد و در کنار تجربه‌، همه بازیکنان انگیزه بالایی دارند. اما شرایط بسته شدن خیلی از تیم‌ها بهتر از ما است. تیم ما برای سال اول هزینه آنچنانی هم انجام نداده که بخواهیم توقع غیرعادی از آن داشته باشیم اما همانطور که گفتم انگیزه تیم برای رقم زدن اتفاقات خوب در طولانی‌مدت خیلی زیاد است.

نظر شخصی من این است که برگزار شدن لیگ خیلی بهتر از برگزار نشدن آن است. چون واقعا والیبال‌مان ضربه می‌خورد و این ضربه با توجه به اینکه در سال المپیک هستیم، بیشتر خواهد بود. بعید هم نیست که تا آخر پاییز و زمستان واکسن این بیماری کشف ‌شود

  در برخی تیم‌ها مشکلاتی سر قرارداد و کم شدن مبلغ به وجود آمد. شما مشکلی بابت قرارداد نداشتید؟

نه ما قرارداد غیرعادی نبستیم که بخواهیم نگران باشیم کم شود. آنهایی که قرارداد غیرعادی دارند باید نگران شوند.

  آمل به تماشاچی‌هایش معروف است و ممکن است شما آنها را در فصل جدید همراه‌تان نداشته باشید.

 در کل روح ورزش با حضور تماشاچی عجین شده است. شکی هم در این نیست که نبودن تماشاچی از زیبایی ورزش کم می‌کند. اما الان ما در شرایط خاصی هستیم و سلامت مردم مهم‌تر از این است که بخواهیم این چیزها را در نظر بگیرم. مطمئنا لیگ امسال بدون تماشاچی برگزار می‌شود. با این حال اطمینان دارم آن حس و انرژی از مردم و شهر به ما می‌رسد. همچنین بحث دیگر این است که ما همیشه در آمل با تماشاچی‌های‌مان تیم قوی و قدرتمندی بودیم ولی تجربه نشان داده در بازی‌هایی که تماشاچی‌ها به ما کمک نکردند، شاید شرایط در کاله که بودیم کمی سخت می‌شد اما تیم بلد بود گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. درواقع تمام بازی‌هایی که در این چند سال در آمل بدون تماشاچی برگزار شد، بدون استثنا تیم کاله پیروز بود.

  ستاد بازرسی اعلام کرده که داورزنی بازنشسته است و باید مسئولیتش را رها کند. اگر این اتفاق بیفتد مسیر پیش روی والیبال را چطور می‌بینید؟

من کاری به شخص آقای داورزنی ندارم. ایشان زحمات زیادی برای والیبال کشیدند و واقعا سکاندار بسیاری از موفقیت‌هایی که به دست‌ آمده شخص ایشان بودند. اما باید به این توجه کرد در آن زمانی که والیبال رییس فدراسیون نداشت، چقدر بی در و پیکر بود و به مشکل خورد. امسال هم سال المپیک است و به نظر من هر اتفاقی می‌خواهد رخ بدهد را باید به بعد از المپیک موکول کنیم. تمام کشورها برنامه‌ریزی می‌کنند که در المپیک به موفقیت برسند و اینکه ما در آستانه المپیک چنین تصمیم‌هایی بخواهیم بگیریم، به نظرم زمان مناسبی نیست و بهتر است هر تصمیمی درباره ایشان چه درباره ابقا و چه بازنشستگی ایشان قرار است گرفته شود، به بعد از المپیک موکول شود. در این برهه از زمان والیبال به یک سرگروه خیلی خوب احتیاج دارد که بتواند کارها را مدیریت کند.