سیدجلالِ مهدوی‌کیا!

آن استارت فوق‌العاده برای ورود به زمین در آخرین ثانیه‌های نبرد با پیکان، انگیزه و اشتیاق سیدجلال حسینی برای حضور در ترکیب پرسپولیس را نمایان کرد؛ اما این بازیکن در جریان دیدار با شاهین بوشهر نیز، دوباره نیمکت‌نشین بود. این یک تجربه نادر در دوران فوتبال سیدجلال است. چراکه او در تیم‌های مختلف، همیشه‌ مهره‌ای ثابت و بدون جانشین بوده اما حالا شرایط سنی، این بازیکن را از ترکیب اصلی جدا کرده‌ است. یک جدایی که گمانه‌زنی‌های زیادی را در مورد سرنوشت این بازیکن به وجود آورده است. یحیی گل‌محمدی تجربه خوبی از سوق دادن کاپیتان تیمش به بازنشستگی ندارد. او چند سال قبل در ماجرایی کاملا مشابه، ناگهان همه اعتبارش را در بین پرسپولیسی‌ها از دست داد. اشتباهی که حالا دیگر هیچ‌کس انتظار تکرارش را از سوی این مربی ندارد.

آریا رهنورد

تصمیم خداحافظی سیدجلال از دنیای فوتبال، تنها باید از سوی خود این بازیکن گرفته شود. اینکه پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر چه تصمیمی در این مورد داشته باشد، تنها به خود او مربوط می‌شود و دیگران نباید احساس کنند که می‌توانند برای بازیکنی در قواره‌های سیدجلال، نقشه بکشند و تصمیم بگیرند. البته که سیدجلال، حالا دیگر شرایط سنی گذشته‌اش را ندارد اما او هنوز هم یک مهره قابل اتکا برای پرسپولیس به شمار می‌رود. فراموش نکنیم که سید فصل گذشته، یکی از نفرات کلیدی باشگاه در مسیر رسیدن به فینال لیگ قهرمانان بود و این سه قهرمانی متوالی در لیگ برتر، بدون این مدافع به دست نمی‌آمد. او در آخرین تجربه‌های بازی برای سرخ‌ها نیز اشتباه فاحشی نداشته و این فرضیه هرگز اثبات نشده که این ستاره به آخرین روزهای دوران فوتبالش رسیده است. سیدجلال به خاطر سبک حرفه‌ای و سالم زندگی‌اش، هنوز هم می‌تواند فوتبال بازی کند و در زمین مسابقه، اثرگذار باشد. او قطعا در ادامه فصل، بیشتر برای قرمزها بازی می‌کند و بیشتر به کار آنها می‌آید. شجاع و کنعانی، نمی‌توانند در تمام دقایق از تمام بازی‌ها برای تیم به میدان بروند و به جز آنها، پرسپولیس مدافع میانی تخصصی دیگری نیز ندارد. محمد انصاری که زمانی در این پست بازی می‌کرده نیز با یک مصدومیت بسیار طولانی‌مدت روبه‌رو شده است. پس بدون شک حسینی، هنوز به کار پرسپولیس می‌آید و هنوز می‌تواند برای این باشگاه مفید باشد. در چنین شرایطی ماجرای مربوط به تمایل یحیی به بازنشستگی این بازیکن، می‌تواند مثل یک بمب ساعتی عمل کند و همه چیز را به هم بریزد. اگر رابطه میان او و یحیی شکرآب شود، پرسپولیس تسلیم بیراهه تازه‌ای خواهد شد.

یحیی گل‌محمدی با چنین تجربه‌ای در دوران مربیگری بیگانه نیست. چندین سال قبل، او سرمربی پرسپولیس بود و اوضاع باشگاه، کاملا قابل قبول به نظر می‌رسید. این تیم به فینال جام حذفی رسیده بود و همه می‌خواستند که یحیی حداقل برای یک فصل دیگر، روی نیمکت ماندگار شود. مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان محبوب آن روزهای پرسپولیس بود. بازیکنی که هرچه در توان داشت برای تیم خرج می‌کرد و حتی مشکلی با نیمکت‌نشینی هم نداشت. با این وجود یحیی گل‌محمدی استراتژی اشتباهی را برای برخورد با ستاره پرتجربه تیمش انتخاب کرد. او روبه‌روی مهدی ایستاد و نمی‌دانست که با این تصمیم، عملا خودش را مقابل هواداران باشگاه قرار داده است.

تصمیم خداحافظی سیدجلال از دنیای فوتبال، تنها باید از سوی خود این بازیکن گرفته شود. اینکه پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر چه تصمیمی در این مورد داشته باشد، تنها به خود او مربوط می‌شود و دیگران نباید احساس کنند که می‌توانند برای بازیکنی در قواره‌های سیدجلال، نقشه بکشند و تصمیم بگیرند

گل‌محمدی با آن رفتار عجیب، عملا دوره حضورش در پرسپولیس را کوتاه کرد. شاید آن روزها، یحیی هنوز تجربه زیادی نداشت. شاید آن روزها، یحیی هنوز برای هدایت باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس آماده نبود اما حالا دیگر انتظارهای متفاوتی نسبت به این مربی وجود دارد. او چندین سال در لیگ برتر کار کرده و دیگر نباید مثل یک مربی بی‌تجربه رفتار کند. گل‌محمدی می‌تواند سیدجلال را در ترکیب ثابت تیم خودش قرار بدهد و یا اینکه می‌تواند با تشخیص فنی، این بازیکن را نیمکت‌نشین کند اما به هیچ وجه نباید اجازه بدهد حواشی مربوط به این تصمیم، تیم او را به هم بریزند. ماجرای مهدوی‌کیا، دیگر به هیچ قیمتی نباید تکرار شود. چراکه چنین ماجرایی، یک ضربه بزرگ دیگر به آینده مربیگری گل‌محمدی خواهد زد. او فرصت خوبی دارد که نشان بدهد از گذشته درس گرفته است. او شانس خوبی دارد تا نشان بدهد که دیگر نمی‌خواهد راه‌های غلط قبلی را طی کند. او می‌تواند به همه ثابت کند که در جایگاه یک سرمربی، بالغ‌تر شده و دیگر راه‌های امتحان‌شده قبلی را نخواهد رفت.

بدون شعار و بدون اغراق، سیدجلال حسینی یک وزنه مهم در پرسپولیس است. بازیکنی که حتی اگر تصمیم به ترک زمین فوتبال بگیرد، می‌تواند به عنوان یک مربی به تیم کمک کند. اگر کریم باقری پرسپولیس را به مقصد تیم ملی ترک کند، هیچ گزینه‌ای بهتر از سیدجلال برای نشستن روی نیمکت تیم به عنوان کمک مربی وجود ندارد اما اگر حسینی احساس می‌کند که هنوز می‌تواند در زمین مفید باشد، باشگاه باید این فرصت را به او بدهد. او یکی از مطمئن‌ترین مدافعان تاریخ باشگاه پرسپولیس بوده و به هیچ قیمتی، نباید چنین سرمایه ارزشمندی را پس زد. پشت کردن به سرمایه‌ بزرگ اما، عادت همیشگی باشگاه‌های فوتبال در ایران بوده است.