چند روز پس از اعلام رسمی فدراسیون فوتبال هلند مبنی بر پایان این فصل از رقابت‌های لیگ فوتبال این کشور، فرانسوی‌ها هم تصمیم نهایی را برای پایان رسمی لیگ اعلام کردند. هرچند که رویکرد آنها کاملا متفاوت با هلندی‌ها بود. دولت فرانسه، یکی از منتقدین جدی ادامه رقابت‌های فوتبال در قاره اروپا به شمار می‌رود. امانوئل مکرون، حتی از سران کشورهای دیگر نیز خواسته تا جلوی ادامه رقابت‌های فوتبال را تا زمانی نامعلوم بگیرند. هرچند که از انگلستان، اسپانیا و ایتالیا خبرهای دیگری به گوش می‌رسد. ظاهرا دولت اسپانیا با تصمیم بازگشت فوتبال موافقت کرده و حالا دیگر فاصله‌ای با تایید نهایی بازگشت رقابت‌های لالیگا وجود ندارد. در انگلیس و ایتالیا نیز فاصله‌ زیادی با بازگشت دوباره فوتبال دیده نمی‌شود. فرانسوی‌ها اما تصمیم کاملا متفاوتی گرفته‌اند. آنها به جای ناتمام اعلام کردن مسابقات، پایان رسمی فصل را در همین هفته اعلام کرده‌اند. در واقع تیم صدرنشین یعنی پی‌اس‌جی به عنوان قهرمان فصل جدید انتخاب شده و تیم‌های حاضر در فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا و همچنین تیم‌های سقوط کننده نیز مشخص شده‌اند. پایان ناگهانی لیگ فرانسه، موجب شده است که لیون و موناکو، شانس حضور در رقابت‌های اروپایی فصل بعد را از دست بدهند. موضوعی که با اعتراض شدید هر دو باشگاه روبه‌رو شده و در روزهای آینده، اعتراض رسمی آنها به این حکم رسانه‌ای خواهد شد. جالب اینجاست که لیون، باید در رقابت‌ یک‌هشتم نهایی این فصل از لیگ قهرمانان در دیدار برگشت روبه‌روی یوونتوس قرار بگیرد. با توجه به ممنوعیت فعالیت تیم‌های فوتبال در فرانسه، معلوم نیست که چه چیزی در انتظار بازگشت لیون خواهد بود. مارسی و رن در کنار پی‌اس‌جی نمایندگان فرانسه در فصل بعدی لیگ قهرمانان هستند و دو تیم تولوز و آمیان نیز راهی دسته پایین‌تر شده‌اند. این بدترین خبر ممکن برای سامان قدوس خواهد بود. ستاره‌ای که امیدوار بود در هفته‌های باقی مانده از این فصل، تیمش را از منطقه سقوط نجات بدهد. آمیان تنها چهار امتیاز با نجات از منطقه سقوط فاصله داشت و این فاصله در 10 هفته پایانی، کاملا قابل جبران به نظر می‌رسید. با این وجود این باشگاه حالا دیگر باید خودش را برای حضور در دسته پایین‌تر آماده کند.

فرمول فرانسه برای پایان فصل، حالا مقابل فرمول هلند قرار گرفته است. در هلند خبری از اعلام قهرمان نبود اما در فرانسه، ماجرا کاملا فرق داشت. شاید ترکیبی از این دو فرمول، مورد توجه سایر لیگ‌های اروپایی قرار بگیرد. یعنی در لیگ‌هایی که فاصله تیم اول جدول با تیم دوم بسیار زیاد است، یک تیم به عنوان قهرمان معرفی شود و در لیگ‌هایی با فاصله نزدیک، خبری از اعلام قهرمان نباشد. برای مثال در صورت توقف لیگ انگلیس، لیورپول به عنوان قهرمان معرفی خواهد شد اما در صورت توقف لالیگا، جام به هیچ تیمی نمی‌رسد.

 این توقف‌ها البته چندان محتمل به نظر نمی‌رسند. چراکه به نظر می‌رسد معتبرترین کشورهای اروپا از منظر فوتبال، اصرار زیادی دارند تا به هر قیمتی جلوی گسترش این تعطیلی را بگیرند و هر طور که شده، فوتبال را نجات بدهند.