آریا طاری

آخرین فیفادی سال2019 را هم پشت سر گذاشتیم و آخرین بازی‌های ملی (رسمی و دوستانه) در این سال میلادی به پایان رسیدند. سه‌شنبه‌شب و در حالی که تیم‌ملی ایران در استراحت مطلق به سر می‌برد تیم‌های کره‌جنوبی، ژاپن و عربستان به ترتیب با برزیل، ونزوئلا و پاراگوئه بازی‌های تدارکاتی برگزار کردند. همزمان بازی‌های مقدماتی جام‌ جهانی نیز در گروه‌های هشت‌گانه آسیا در جریان بود و در هر هشت گروه تیم‌های سرگروه مانند ایران استراحت داشتند. با انجام این بازی‌ها ششمین شب از رقابت‌ها نیز به پایان رسید و تا پایان این مسابقات فقط چهار شب دیگر باقی مانده است. دو بازی در فروردین و دو بازی هم در خردادماه پایان‌بخش رقابت‌های مقدماتی جام‌ جهانی و جام ملت‌های آسیا در این مرحله خواهد بود. سه‌شنبه‌شب در گروه‌های A تا H آسیا اتفاقاتی رخ داد که مهم‌ترین آنها برای ما، تساوی دو تیم بحرین و عراق در شهر امان بود.

گروه A

سوریه با بردن بازی این هفته‌اش تبدیل به تنها تیم 15امتیازی این مسابقات در تمامی گروه‌های هشت‌گانه شد. سوریه با اینکه سید اول نبوده و به‌عنوان سرگروه وارد گروهA نشده بهتر از سرگروهش نتیجه گرفته و صددرصد بازی‌هایش را برده است. در این گروه، تیم چین به‌عنوان سید اول وارد رقابت‌ها شده بود اما چینی‌ها بعد از چهار بازی فقط هفت امتیاز دارند. اما سوریه که قبل از آغاز این بازی‌ها در یک بازی دوستانه با پنج گل به ایران باخته بود با بردن همه رقبا از جمله چین، دور رفت را با 12امتیاز از چهار بازی به پایان برد و سه‌شنبه در اولین بازی دور برگشت نیز فیلیپین را شکست داد و 15امتیازی شد. مقام اول سوریه در این گروه تقریبا قطعی است و چین و فیلیپین با هفت امتیاز از چهار و پنج بازی به دنبال رتبه دوم هستند.

گروه B

استرالیا که با چهار بازی و چهار برد در صدر گروه قرار دارد این هفته استراحت داشت. کویت و اردن، مدعیان کسب رتبه دوم سه‌شنبه‌شب پیروز شدند و با امتیازی برابر (10امتیاز) در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. بازی کویت و اردن که 12فروردین‌ماه به میزبانی کویت برگزار می‌شود نقش زیادی در تعیین تیم دوم گروه خواهد داشت. استرالیا حتی در صورت باختن یکی از چهار بازی دور برگشت باز هم تیم اول گروه خواهد بود.

گروه C

عراق و بحرین که با بردن ایران، کار صعود ما را به اما و اگر کشانده‌اند مقابل هم موفق به کسب پیروزی نشدند. بازی رفت دو تیم یک بر یک مساوی شده بود و بازی برگشت هم بدون گل تمام شد تا شانس اول شدن در گروه برای ایران محفوظ باشد. اگر ایران هر چهار بازی برگشت -از جمله بازی‌های خردادماه با بحرین و عراق در ورزشگاه ازادی- را با پیروزی پشت سر بگذارد تیم اول گروه خواهد شد. در غیر این‌صورت باید امیدوار به کسب مقام دوم و صعود با اما و اگر باشیم.

گروه D

عربستان استراحت داشت و ازبکستان از همین استراحت بهره برد و با برتری مقابل فلسطین صدرنشین شد. جالب است بدانید که فلسطین در زمین خودش ازبکستان را برده و با عربستان هم به تساوی رسیده بود. یعنی فلسطینی‌ها از تیم‌های مدعی این گروه چهار امتیاز گرفته‌اند اما از دو تیم سنگاپور و یمن هیچ امتیازی نگرفته‌اند و کل امتیازات آنها همان چهار امتیاز است! در این گروه فعلا ازبکستان با 9امتیاز در صدر نشسته و عربستان و سنگاپور به ترتیب هشت و هفت امتیاز دارند. سنگاپور که در زمین خودش به ازبکستان باخته برای بازی برگشت باید به تاشکند برود و هیچ شانسی برای دوم شدن ندارد. عربستان تیم اول این گروه خواهد شد و ازبکستان دوم می‌شود اما معلوم نیست امتیازاتش برای صعود کافی باشد.

گروه E

افغانستان در زمین خودش دلاورانه مقابل قطر مقاومت کرد و یک پنالتی هم از دست داد. اما در نهایت با یک گل به قهرمان آسیا باخت. قطر با این برد 13امتیازی شد و عمان هم با پیروزی بر هند به امتیاز 12 رسید. تیم‌های اول و دوم گروهE همین دو تیم خواهند بود چون افغانستان، هند و بنگلادش جمعا هشت امتیاز دارند.

گروه F

ژاپن که هر چهار بازی دور رفت را برده استراحت کرد و بازی قرقیزستان و تاجیکستان که نقش مهمی در تعیین تیم دوم گروه خواهد داشت با تساوی یک بر یک به پایان رسید. هر دوی این تیم‌ها هفت امتیازی‌اند و در رتبه دوم و سوم گروه قرار دارند. با توجه به سطح امتیازات تیم‌ها در این گروه، به احتمال فراوان تیم دوم این گروه شانسی برای صعود نخواهد داشت.

گروه G

امارات به‌عنوان سرگروه کاملا به مشکل خورده و از چهار بازی‌اش فقط 6امتیاز دارد. اماراتی‌ها سه‌شنبه استراحت داشتند و شاهد تساوی ویتنامی‌های صدرنشین مقابل تایلند بودند. ویتنام در دور رفت شگفتی‌ساز گروه شد و با 10امتیاز از چهاد بازی در صدر نشست. این تیم دور برگشت را هم با یک تساوی آغاز کرده و فعلا بالاتر از رقبا در صدر قرار دارد. ویتنام (11)، مالزی (9) و تایلند (8) بالاتر از امارات 6امتیازی قرار دارند.

گروه H

کره‌جنوبی استراحت داشت و ترکمنستان با استفاده از این فرصت سریلانکا را برد و به صدر رفت. در این گروه شاهد نزدیک‌ترین رقابت ممکن بین چهار تیم از پنج تیم هستیم. ترکمنستان 9امتیازی است و کره‌جنوبی، لبنان و کره‌شمالی همگی هشت امتیازی هستند. البته کره‌جنوبی در چهار بازی باقیمانده‌اش سه بار میزبان است و می‌تواند کار صعودش را در این بازی‌ها یکسره کند.