آریا طاری

«کریم انصاری‌فرد». این نام را در هر دو بازی قبلی تیم ملی در مرحله مقدماتی جام ملت‌های 2022، بارها و بارها شنیده‌ایم. مرد شماره 10 ایران در زمین هنگ‌کنگ گل دوم تیم ملی را وارد دروازه حریف کرد و برابر کامبوج نیز چهار بار موفق به گل‌زنی شد. انصاری‌فرد این سال‌ها تقریبا پای ثابت همه اردوهای تیم ملی بوده اما به ندرت جایگاه ثابتی در تیم داشته است. حالا زیر نظر ویلموتس، او ناگهان به یکی از نفرات کلیدی تیم تبدیل شده و واکنش سریعی نیز به اعتماد سرمربی بلژیکی نشان داده است. با این روند گل‌زنی، بعید به نظر می‌رسد که او دوباره به نیمکت تیم ملی برگردد.

حتی اگر نام حریف «کامبوج» باشد؛ باز هم به ثمر رساندن چهار گل در یک مسابقه ملی، دستاورد بسیار بزرگی به نظر می‌رسد. در تیم ملی فعلی ایران، هیچ بازیکنی نیست که حتی در ساده‌ترین مسابقه‌ها، بیشتر از سه گل وارد دروازه رقبا کرده باشد. این اتفاق در 15 سال گذشته، هرگز در تیم ملی رخ نداده بود. کریم باقری، علی دایی، علی کریمی، بهتاش فریبا، ناصر محمدخانی و اصغر مدیرروستا، تنها بازیکنانی محسوب می‌شوند که در تاریخ تیم ملی، در یک بازی بیشتر از سه گل به ثمر رسانده‌اند. حالا کریم انصاری‌فرد نیز به این گروه تعلق خواهد داشت. درخشیدن در نبرد با کامبوج، تنها بهانه برای پی بردن به اهمیت مرد شماره 10 در تیم مارک ویلموتس نیست. او در هر دو مسابقه مرحله مقدماتی، به صورت بازیکن ثابت به میدان رفته و در هر دو بازی نیز موفق به گل‌زنی شده است. کریم، بهترین گل‌زن دور مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا نیز به شمار می‌رود. در مسابقه اول، تصور می‌شد غیبت مهدی طارمی موجبات فیکس ‌شدن او در تیم ملی را فراهم آورده اما با بازگشت طارمی، دیگر واضح بود که ویلموتس روی کریم حساب ویژه‌ای باز می‌کند. فلسفه هجومی مدنظر سرمربی تیم ملی، به حضور همزمان سه مهره کاملا هجومی در ترکیب، واقعیت بخشیده است. سردار آزمون در کنار کریم و مهدی طارمی، مهاجمان این روزهای تیم ملی هستند. بازیکنانی که به درک متقابلی از بازی هم رسیده‌اند و در زمین، هماهنگی زیادی از خودشان نشان می‌دهند. در دوران حضور کریم انصاری‌فرد در اردوهای تیم ملی، مهاجم‌های زیادی برای ایران به میدان رفته‌اند. رضا قوچان‌نژاد دیرتر از انصاری‌فرد ملی‌پوش شد و زودتر از او، از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. مهاجمان پرشمار دیگری نیز در این تیم آزمایش شدند و برای مقطعی، کریم را به نیمکت دوختند اما ظاهرا دوران «سایه‌نشینی» انصاری‌فرد در تیم ملی، دیگر به پایان رسیده است.

اولین حضور کریم انصاری‌فرد در تیم ملی، در دوران افشین قطبی اتفاق افتاد. او در دومین تجربه ملی، دروازه تیم ملی ایسلند را در یک مسابقه دوستانه باز کرد. کریم تا امروز 80 بازی ملی انجام داده و 24 گل نیز به ثمر رسانده اما درصد زیادی از این بازی‌ها را به عنوان بازیکن ذخیره آغاز کرده و در دقایق پایانی به زمین مسابقه وارد شده است. مهم‌ترین گل دوران ورزشی این مهاجم، بدون شک در جام جهانی 2018 به ثمر رسید. او از روی نقطه پنالتی دروازه پرتغال را باز کرد، دو امتیاز حساس را از حریف گرفت و تنها گل‌زن ایرانی جام جهانی روسیه شد. انصاری‌فرد در این سال‌ها نتوانسته دروازه قدرت‌های درجه یک فوتبال آسیا را باز کند اما همیشه مثل یک سرباز، در خدمت تیم ملی بوده است. طولانی‌ترین انتظار  انصاری‌فرد برای گل‌زنی با لباس تیم ملی، حدود سه سال طول کشید. او در فاصله سال‌های 2011 تا 2014، نتوانست هیچ گلی برای ایران به ثمر برساند. کارلوس کی‌روش، همیشه علاقه زیادی به این بازیکن داشت اما نمی‌توانست در ترکیب اصلی تیمش جایی برای او دست و پا کند. کریم در سه مسابقه اول کی‌روش در فوتبال ایران، 270 دقیقه بازی کرد اما روزهای نیمکت‌نشینی او از راه رسیدند. در سه مسابقه پایانی تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی 2014، نام این بازیکن حتی در فهرست 18 نفره تیم نیز دیده نمی‌شد. او البته در نهایت در لیست تیم برای جام جهانی قرار گرفت اما در برزیل، تنها 23 دقیقه بازی کرد. چند ماه بعد در جام ملت‌های 2015، کریم یک نیمکت‌نشین تمام‌عیار بود و حتی «یک ‌دقیقه» نیز برای تیم به میدان نرفت. با این وجود او به تدریج و از یک مسیر سخت، در فوتبال باشگاهی‌اش پیشرفت کرد و همین پیشرفت، خودباوری بیشتری در سطح ملی به او بخشید. سرمربی پرتغالی تیم ملی، یک نقش جدید در میانه زمین برای انصاری‌فرد در نظر گرفت و او در جام جهانی روسیه، 180 دقیقه برای تیم ملی به میدان رفت. با این وجود باز هم در جام ملت‌ها، خبری از حضور فیکس او در تیم نبود.

انصاری‌فرد، حالا دیگر یک مهره مهم برای تیم ملی است. بازیکنی که شماره پیراهنش بالاخره با نمایش‌هایش در زمین هماهنگ شده است. برای سال‌ها، تلاش او برای جلوگیری از درگیری فیزیکی کی‌روش با بنجامین ویلیامز، مشهورترین قاب این بازیکن در تیم ملی محسوب می‌شد اما حالا دیگر همه چیز تغییر کرده است. با این حال، او هنوز رقبای زیادی برای فیکس ماندن در تیم ملی دارد. اگر مارک ویلموتس سبک هجومی تیم را حفظ کند، انصاری‌فرد شانس زیادی برای به میدان رفتن در سومین جام جهانی زندگی‌اش خواهد داشت.