پدیده می‌مانند؟

یک سال قبل در چنین روزهایی، یحیی گل‌محمدی برای اولین تجربه لیگ برتری روی نیمکت پدیده آماده می‌شد. هیچ‌کس انتظار نداشت آنها در جمع بالانشین‌های جدول رده‌بندی قرار بگیرند و فصل را به شکل فوق‌العاده‌ای تمام کنند. حالا اما همه با نگاه متفاوتی به سراغ یحیی و تیمش خواهند رفت. گل‌محمدی پس از انتخاب پدیده برای دومین سال متوالی و باشگاه پس از حفظ این مربی به هر قیمتی، انتظارات متفاوتی از هم خواهند داشت. لیگ نوزدهم، چالش بزرگ، حساس و دشواری را مقابل یحیی و تیمش قرار می‌دهد. تیمی که حالا نسبت به گذشته پرستاره‌تر نیز شده است.

آریا طاری

پدیده مشهد، یکی از غافلگیری‌های بزرگ لیگ برتر هجدهم به شمار می‌رفت. تیمی که روی کاغذ کاملا معمولی و کم‌ستاره به نظر می‌رسید اما درون زمین همه معادله‌ها را به هم می‌ریخت. آنها فصل را با شکست خانگی مقابل پرسپولیس آغاز کردند اما در همان مسابقه نیز خوش درخشیدند و موقعیت‌های بسیاری روی دروازه حریف به وجود آوردند. قرمزهای مشهد آرام آرام اعتماد به نفس لازم را برای نتیجه گرفتن در لیگ پیدا کردند و رقبا را یک به یک از مسیرشان کنار زدند. این تیم برای مدتی یکی از شانس‌های جدی قهرمانی بود و حداقل تا پایان نیم‌فصل اول، در میان بخت‌های اصلی بردن جام قرار داشت. خیلی‌ها تصور می‌کردند یحیی و تیمش بالاخره در مسیر تنزل و سقوط قرار می‌گیرند و در نیم‌فصل دوم به میانه‌های جدول تبعید می‌شوند اما مقاومت پدیده بی‌نظیر بود. این تیم اگر چه با کیفیت تیم‌هایی مثل پرسپولیس و سپاهان فاصله داشت اما به جنگیدن ادامه داد و سرانجام اولین سهمیه آسیایی تاریخ فوتبال مشهد را به دست آورد. آنها در کنار هم، کاری را انجام دادند که حتی بهترین و پرستاره‌ترین نسل از ابومسلم مشهد نیز قادر به انجامش نبود. درباره پدیده چیزی مهم‌تر از «نتیجه ‌گرفتن» وجود داشت. آنها مدرن و سرگرم‌کننده فوتبال بازی می‌کردند و همیشه ردپایی از تمرین‌ها در متن مسابقه‌های‌شان پیدا بود. پدیده با فوتبال مالکانه و پاسکاری‌های جذاب، تماشاگرانش را به وجد می‌آورد و به عادت همیشگی تیم‌های یحیی، با بازی روی زمین گل‌های تیمی فوق‌العاده‌ای به ثمر می‌رساند. آنها هم خوب موقعیت خلق می‌کردند و هم خوب گل می‌زدند. فرم و نتایج عالی تیم مشهدی، موجب شد یحیی در پایان فصل مورد توجه تیم‌های دیگر نیز قرار بگیرد. فدراسیون فوتبال، این مربی را برای تیم ملی امید می‌خواست اما با وجود اصرار مهدی تاج، این قرارداد هرگز امضا نشد و مالکان پدیده توانستند قراردادشان با گل‌محمدی را تمدید کنند. چند هفته بعد، برانکو ایوانکوویچ ناگهان از پرسپولیس جدا شد و یحیی جدی‌ترین گزینه داخلی باشگاه برای پر کردن جای خالی پروفسور بود اما مالکان پدیده اجازه ندادند سرمربی جوان تیم‌شان، باشگاه را ترک کند. با وجود همه کش و قوس‌ها، این همکاری برای دومین سال ادامه پیدا خواهد کرد و حالا روزهای دشواری در انتظار یحیی و تیم غافلگیرکننده‌اش خواهد بود.

پدیده با فوتبال مالکانه و پاسکاری‌های جذاب، تماشاگرانش را به وجد می‌آورد و به عادت همیشگی تیم‌های یحیی، با بازی روی زمین گل‌های تیمی فوق‌العاده‌ای به ثمر می‌رساند. آنها هم خوب موقعیت خلق می‌کردند و هم خوب گل می‌زدند

فصل نقل و انتقالات برای پدیده، چندان امیدوارکننده آغاز نشد. آنها محمد قاسمی‌نژاد را به عنوان یکی از هافبک‌های مهم و کلیدی تیم‌شان از دست دادند. پایان قرارداد چند ستاره، ضربه بزرگی به پیکر این تیم وارد کرد. مسعود ریگی که فصل گذشته حتی یک دقیقه را خارج از ترکیب پدیده سپری نکرده بود، راهی باشگاه استقلال شد. یوسف بهزادی به ذوب‌آهن رفت و مرتضی منصوری، بهنام برزای، رضا ناصحی، سیدعبدا... حسینی و میلاد فراهانی، خروجی‌های دیگر تیم بودند. لیست خرید باشگاه با نفراتی مثل اکبر منادی، علیرضا علیزاده، فرشاد محمدی‌مهر و فرشاد فرجی کاملا عادی به نظر می‌رسد اما ناگهان چند اتفاق بزرگ در مسیر مشهدی‌ها قرار گرفت. آنها برای خط دروازه با سیدمهدی رحمتی به توافق رسیدند، برای خط حمله روح‌ا... باقری را به خدمت گرفتند و در خط هافبک، با سروش رفیعی قرارداد امضا کردند. جذب دو ستاره از استقلال و یک ستاره از پرسپولیس، چهره تازه‌ای به پدیده بخشید و این تیم را نسبت به گذشته متمایز کرد. نفرات تازه‌وارد، شرایط را برای یحیی نیز تغییر خواهند داد. برخلاف فصل گذشته، او حالا دیگر تیم کاملا یکدستی را در اختیار ندارد و باید برای حواشی بازیکنانی مثل رحمتی و سروش آماده باشد. توانایی یحیی در کنترل این حواشی، سرنوشت این فصل پدیده را رقم خواهد زد. علاوه بر این، مشکلات مالی نیز می‌توانند برای باشگاه آزاردهنده باشند. فصل گذشته گل‌محمدی در چند مقطع مختلف قهر کرد و از تمرین تیمش جدا شد. تکرار چنین اتفاقی برای پدیده، مرگبار خواهد بود.

در شروع لیگ هجدهم، هیچ‌کس حساب ویژه‌ای روی پدیده مشهد باز نمی‌کرد اما از شروع فصل جدید، آنها یک حریف جدی برای تمامی تیم‌های لیگ برتری محسوب می‌شوند و همه رقبا با انگیزه خاصی مقابل‌شان ظاهر خواهند شد. پدیده باید در سه جام مختلف مبارزه کند و این موضوع، یکی دیگر از سختی‌های کار یحیی را در فصل جدید می‌سازد. تعادل برقرار کردن بین لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، بخش مهمی از ماموریت گل‌محمدی برای این فصل به شمار می‌رود. مدیرانی که به هیچ قیمتی با جدایی این مربی موافقت نکردند، حالا باید بهترین شرایط را برای همکاری با او در طول فصل فراهم کنند. بدون تردید در این صورت، انتظار آنها از گل‌محمدی و تیمش نیز بالاتر از گذشته خواهد بود.