شرکتهای هواپیمایی ایران بیش از چین و روسیه!
«ایران ایر» با ۱۰ فروند هواپیما، ۱۰ هزار پرسنل دارد
در حالی این روزها صنعت هوایی کشور دستخوش تغییر و تحولات در راس مدیران است که بنا به گفته برخی کارشناسان ایرلاینها نه تنها زیانده نیستند بلکه از کنار ایرلاینداری به منفعتهای مالی زیادی دست یافتهاند. سوالی که مطرح است این است که اگر ایرلاینها زیانده هستند چرا در ایران تا این حد درخواست تاسیس شرکت هواپیمایی وجود دارد؟
به گزارش اقتصادآنلاین، صنعت هوایی ایران از سالهای گذشته همواره دچار چالشهای اساسی چه به لحاظ تعیین نرخ بلیت و چه به لحاظ دریافت یارانه سوخت همواره بوده است. اگر چه در سالهای اخیر تا حدودی موضوع نرخ سوخت یارانهای مرتفع شده است اما به نظر میرسد هنوز هم تعیین نرخ بلیت هواپیما با توجه به بخشنامههای دولتی مبنی بر اینکه ایرلاینها و سازمان هواپیمایی حق تعیین نرخ بلیت ندارد، این ماجرا پابرجاست.
تغییر مدیران ارشد سازمان هواپیمایی کشور در هفته گذشته و انتقاد رئیس این سازمان از تعداد بالای ایرلاینها نشان داد که صنعت هوایی با یک چالش تعدد شرکتهای هواپیمایی مواجه است. ابوذر شیرودی، مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری، در تازهترین اظهار نظر خود بعد از انتصاب با بیان اینکه تاسیس ایرلاین زیر ۵ هواپیما ممنوع است گفته بود که مطابق قانون، حداقل تعداد هواپیمای لازم برای تاسیس ایرلاین سه فروند است که احتمالاً آن را تا پنج فروند افزایش بدهیم اما این بدان معنا نیست که اگر فعالان صنعت هوایی تعداد کمتری در اختیار داشتند نتوانند به تاسیس ایرلاین بپردازند و این مهم با جوینت شدن شرکتها امکانپذیر است. این اظهارات به خوبی نشان میدهد که سازمان هواپیمایی کشور نیز چندان بیعلاقه به افزایش تعداد و کثرت ایرلاینها در ایران نیست.
سوال اساسی دیگر این است که چرا دولت و سازمان میراث فرهنگی از «ایران ایر» به عنوان نشنال کریر (ایرلاین ملی) همانند اقدامی که در ترکیه برای ترکیش ایرلاین رخ میدهد، حمایت نمیکنند که طاهر عبدالحی، مدیر عامل این ایرلاین ملی، اعلام کند: «۴۳ هزار میلیارد تومان ظرف ۱۱ سال، برای ۱۳ فروند هواپیمای ATR، دو فروند ایرباس A۳۳۰ و یک فروند ایرباس A۳۲۱ بدهکار است.»
اما حرمتالله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی، در پاسخ به این پرسش که سازمان هواپیمایی اعلام کرده است تلاش خواهد کرد تا تاسیس ایرلاینها را ساماندهی کند گفت: «وجود تعداد زیاد ایرلاینها یک معضل بزرگ برای صنعت هوایی کشور است.» او ادامه داد: در آمریکا، روسیه، هند و چین با این وسعت و کثرت جمعیت و نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاههای این کشورها، گزارشها نشان میدهد که تعداد ایرلاینها در این کشورها به تعداد انگشتان دست نمیرسد. اما در ایران مشاهده میکنید که تعداد زیادی مجوز ایرلاین صادر شده است.
او ادامه داد: «اما متاسفانه ایرلاین ملی ایران نگاه میکنیم میبینیم که تعداد ناوگان او هر روز کمتر و فرسودهتر میشود و هر روز بر پرسنل آن افزودهتر میشود. نمیشود که با ۱۰ فروند هواپیما ۱۰ هزار پرسنل داشته باشید و با این تعداد هواپیما ارتزاق کنند. معلوم است که نمیتوانید. مردم که نباید هزینه سوء مدیریت را بدهند. اگر نمیتوانید چرا مسئولیت را میپذیرید. در جایگاهی قرار گرفتهاند که تعداد پرسنل و تعداد هواپیمای فعال مشخص است. مگر به ازای هر هواپیما چه تعداد پرسنل نیاز است که
داشته باشند.»
رفیعی همچنین خاطر نشان کرد: «وقتی نمیتوانند ۱۰ هزار پرسنل را اداره کنند طبیعتا باید هم بلیط هواپیما پایین باشد. یک قیمتی را تعیین کنند و یک سال و یا دو سال بهای بلیط را روی همان قیمت نگه دارند این باید مشخص باشد نه اینکه مردم هر روز با نوسان قیمت مواجه شوند و افزایش قیمت را تحمل کنند.»
دیدگاه تان را بنویسید