رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی با بیان اینکه 8 درصد از ۸۸ درصد جمعیت مهاجر دبی، ‌ایرانی هستند؛ از ثبت 8 هزار شرکت ایرانی در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، مازیار نوربخش در پنل«دبی چطور نوآوری را به پیش می‌برد» نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، گفت: تجربه شخصی نشان می‌دهد که تمام کارها برای راه‌اندازی یک کسب و کار در این شهر در کمتر از یک ماه انجام می‌شود؛ به گونه‌ای می‌توان گفت راه‌انداختن کسب و کار در این کشور بسیار ساده شده‌ است. اعتماد به کسب و کارها و مشاوران درست و کارآفرینان مطرح آن چیزی است که دبی را دبی کرده است؛ دقیقا آن چیزی که در کشور ما باید آموزش داده شود.

او ادامه داد: اقتصاد دبی از اقتصادی که به داد و ستد و بازرگانی شناخته می‌شد به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت و این کشور هدف‌گذاری کرده‌ است که از غول‌های اقتصاد دیجیتال باشد. این کشور سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و تا ۲۰۲۱ سی و چهارمین اقتصاد قدرتمند دنیا بود و هدف آن دو برابر کردن سهم اقتصاد دیجیتال خود است.»

به گفته نوربخش، سهم نفت از تولید ناخالص داخلی دبی از ۶۰ درصد به ۲۷ درصد رسیده است. در سال ۲۰۲۱ چهارمین کشور براساس قدرت خرید مردم است. رفاه اجتماعی براساس درآمد برای کارمندان این کشور بسیار مهم است. 

شفاف‌سازی به معنای واقعی

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه و در خصوص دولت دیجیتال در دبی گفت: دولت دیجیتالی که در دبی هست هر نیاز را از طریق پرتال‌هایی که وجود دارد، برطرف می‌کند. تمام اطلاعات در دبی بسیار شفاف است؛ حتی در خصوص بازار املاک، کسب و کارها و افراد تمام اطلاعات شفاف‌سازی شده‌اند، همان شفاف‌سازی که ما به آن نیاز داریم، به عبارت دیگر با یک جستجو ساده در گوگل می‌توانید جزئی‌ترین اطلاعات را در خصوص دبی پیدا کنید.

دبی، بخشی از رشد خود را مرهون تحریم‌های ایران است

نوربخش تصریح کرد: دبی، بخش عظیمی از رشد خود را مرهون تحریم‌هایی است که ایران در سال‌های اخیر تجربه کرده است. چندین سال است که ما در دام تحریم‌ها هستیم و تصمیمات اشتباه ما بسیار در رشد و توسعه کشورهای منطقه موثر بوده است. آمارها نشان می‌دهند که اگر به دبی به عنوان رقیب منطقه‌ای نگاه کنیم ما در حال عقب افتادن از کشوری کوچکتر از استان‌های خود هستیم و این فاصله حتی با چند سال کار تحولی نیز از بین نمی‌رود.