از زمان روی کار آمدن عباس علی‌آبادی در راس وزارت صمت، برقی‌سازی صنعت خودرو و حمل‌ونقل عمومی با جدیت بیشتری درحال پیگیری است. اما زمانی که خودروسازان داخلی حتی به تکنولوژی تولید خودروی هیبریدی هم دست پیدا نکرده‌اند، دلیل این همه فشار برای برقی‌سازی چه می‌تواند باشد؟ به گزارش تجارت‌نیوز، موافقین برقی‌سازی معتقدند که با ورود خودروهای برقی به بازار، مصرف بنزین و دیگر حامل‌های انرژی تا حد بسیاری کنترل می‌شود و آلودگی هوایی که سالیان بسیار گریبان‌گیر کلان‌شهرهای کشور شده، از بین می‌رود. همچنین می‌توان فاصله کنونی خودروسازی ایران و جهان را با ورود زودهنگام به صنعت خودروهای برقی جبران کرد.

در مقابل مخالفان این طرح، گام اول برقی‌سازی را همه‌گیر شدن خودروهای هیبریدی عنوان می‌کنند. این دسته باور دارند که تأمین زیرساخت خودروهای برقی در مدت زمان اندک امکان‌پذیر نبوده و در گام اول نیاز است با ورود خودروهای هیبریدی در مقیاس گسترده، هم مصرف بنزین تا حد بسیاری کنترل شود و هم عموم مردم با فرهنگ استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی آشنا شوند. از سوی دیگر با کاهش هزینه‌ها در زمینه صرفه‌جویی مصرف سوخت و آلایندگی کم‌تر، می‌توان برای تأمین زیرساخت خودروهای برقی از جمله چرخه تولید و بازیافت باتری‌ها و احداث جایگاه‌های شارژ سریع در تمام نقاط کشور اقدام کرد. در نتیجه پیش از ورود گسترده خودروهای تمام الکتریک به ناوگان حمل‌ونقل کشور باید تمامی این موارد رعایت شود تا هزینه‌های مربوط به انقلاب صنعتی فوق را تا حد بسیاری کاهش داد.