عضو فراکسیون مرزنشینان مجلس، گفت: بسیاری از کشور‌های دنیا آرزوی دریا و سواحل ما را دارند و برخی کشور‌ها تنها به واسطه همین یک مزیت، اقتصادشان را متحول کرده‌اند، ولی ایران با سواحل ارزشمندی که مخصوصاً در جنوب دارد، مثل سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان و بخشی از استان هرمزگان، نتوانسته است به‌درستی از این سواحل بهره‌مند شود و متاسفانه زمان زیادی را در این خصوص از دست دادیم.

محمد وحیدی، در گفت‌وگو با اقتصاد 24 افزود: یکی از مهمترین رویکرد‌های تولید ثروت در دنیا، استفاده از فرصت‌های مرز در حوزه صادرات و واردات است. یعنی کشور ما باید به لطف این مرز‌های ارزشمند و مدیران متخصص و کاربلد، بتواند روندی را در پیش بگیرد که تولیدات‌مان را حداکثری صادر کرده و کالا‌های مورد نیاز را به کشور وارد کنیم. این مسیر به درستی طی شود، هم ارزآوری به بار می‌آورد و هم هیچ‌وقت کمبود محصولی در مملکت که باعث بحران شود، حس نخواهد شد.

نماینده بجنورد تصریح کرد: مبادلات بین کشور‌ها حتماً به عنوان یک اولویت برای دولت‌ها مطرح است. حال شاید کشور‌های قدرتمندی در اطراف ما حضور نداشته باشند که مثلاً بگوییم می‌توانند حوزه اقتصاد ما را به نقطه تقویتی ایده‌آل برسانند، اما این پتانسیل به قدری بالاست که غفلت از آن یا عدم‌بهره‌مندی حداکثری از آن در دهه‌های گذشته باعث شده شاهد رشد اقتصادی قابل ذکری در کشور نباشیم. وحیدی اظهار داشت: ایران سه مرز زمینی با کشور ترکیه دارد. همین ظرفیت می‌تواند دروازه‌ای برای اقتصاد ما به سمت 

اروپا باشد. ناگفته نماند که با بعضی کشور‌ها هم شاید مجبور باشیم برای حفظ سرزمین‌مان، مرزمان را بیشتر به حالت امنیتی دربیاوریم.

وحیدی افزود: موضوع مهم دیگر این است که در کشوری مثل ایران، چقدر از سواحل دریا و ارتباطات آن بین کشور‌های همسایه در حوزه دریایی استفاده کرده‌ایم؟ اصلاً ما متوجه اقتصاد دریا یا اقتصادی که می‌تواند برای کشور ارزش افزوده داشته باشد و مزیت نسبی تلقی شود، شده‌ایم؟

بی‌توجهی لایحه برنامه هفتم توسعه به مسئله مرزها

وی گفت: این نگاه‌ها می‌طلبد تا بحث استان‌های مرزی و مرز در کشوری مثل ایران به یک قابلیت مهم تبدیل شود. حالا در برنامه هفتم توسعه کشور چقدر به این موضوع پرداخته شده و چقدر این قابلیت، قابل رشد است و می‌تواند با نظرات صاحبنظران تبدیل به یک فرصت جدید برای کشور شود را خدا می‌داند.

نماینده بجنورد افزود: دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، خیلی توجهی به این موضوعات و بهره‌مندی از مرز‌ها نکرده است و ان‌شاا... از آن‌جایی که برخی همکاران فراکسیون مرزنشینان در کمیسیون تلفیق برنامه هستند، بتوانیم این موضوع ارزشمند و مهم را بیشتر در لایحه دولت بگنجانیم، زیرا که این موضوع هم در ارزآوری و هم در کم‌اثر کردن تحریم‌ها می‌تواند مثمرثمر باشد و اقتصاد ما را تکان دهد.

وحیدی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی مرز‌ها اقتصادی شوند، امنیت خود به خود افزایش پیدا می‌کند و میزان هزینه‌های امنیتی هم کاهش می‌یابد و وقتی سرمایه گذاری‌های مشترکی صورت بگیرد، کشور‌های مختلف بر حفظ حوزه سرزمینی بیشتر حساس می‌شوند.