مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به بازگشت گشت ارشاد بیانیه‌ای صادر کرد و به طرح این پرسش‌ پرداخت که چرا آقایان در برابر منکرات بزرگی از قبیل اختلاس، تضییع اموال عمومی، ربا، حیف و میل اوقاف، انتصاب‌های فامیلی و سایر مفاسد اقتصادی حساسیت نشان نمی‌دهند؟ این‌ها نظام را از پای در می‌آورد یا بی‌حجابی؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: مقابله با مسئله بدحجابی اگرچه وجه قانونی هم داشته باشد، این نوع کیفیت برخوردِ نامعقول و غیرانسانی نه تنها هیچ وجه قانونی و شرعی ندارد؛ بلکه وهن به اسلام و انسانیت نیز تلقی می‌شود. اتفاقاتی که در پی مرگ مهسا امینی و عده‌ای دیگر از هم‌وطنان در سال گذشته رخ داد و هزینه‌ها و بدنامی‌های زیادی که به بار آورد، ما را بس نبود؟ پس چرا دوباره گشت ارشاد شروع به برخوردهای غیرقانونی و غیرشرعی با برخی بانوان می‌کند؟ آیا باز در پی تکرار آن سیاست شکست خورده هستید که هم برای اسلام و هم برای نظام هزینه دربرداشت؟

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: درست است که حجاب از واجبات مسلم شرعی و بی‌حجابی برخلاف شئون اسلامی است؛ اما آیا حکومت می‌تواند با چنین روش‌هایی مردم را اجبار بر حجاب کند؟ حاکمیت تا کجا می‌تواند و یا حق دارد، خانمی را به خاطر بی‌حجابی محکوم به احکام خلاف کرامت انسانی نماید؟ مجازات‌هایی مانند کار در غسالخانه، فرستادن به مراکز روان درمانی، پلمپ مغازه، محروم کردن از شغل و امثال آن با کدام موازین قانونی و شرعی سازگار است؟ کدام حکم شرعی و اخلاقی با تحمیل و تهدید مورد قبول قرار گرفته که حجاب از آن زمره باشد؟

به اعتقاد نویسندگان این بیانیه، حتی در زمان پیامبر اسلام (ص) هیچ حکم شرعی و اخلاقی بر مردم تحمیل نشد. همچنین با بررسی فتاوای فقهای گرامی می‌توان به این نتیجه رسید که اگر اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر نتیجه عکس دهد و موجب آبروریزی اسلام شود، اجرای آن از محرمات خواهد بود.

بر اساس این بیانیه، اگر بنا باشد به هر دلیلی حکمی موجب دین‌گریزی گردد، قطعا اجرای آن حکم منکر خواهد بود و اگر اجرای حکمی موجب وهن به اسلام شود، هیچ فقیه به اجرای آن فتوا نمی‌دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ در دولت سیزدهم که فشارهای اقتصادی کمر مردم را خم کرده، انتظار نمی‌رفت فشارهای اجتماعی این چنینی نیز بر مردم اضافه گردد؛ بلکه انتظار این بود تا در حاکمیت یکدست، تمام هم و غم حاکمان، بازکردن گره روابط بین‌الملل و تاکید بر مناسبات دوجانبه با غرب و شرق و حل مشکلات اقتصادی باشد.