اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه چند فرد و نهاد در افغانستان و روسیه و دیگر کشورها به دلیل نقض حقوق بشر وضع کرد.

این اتحادیه اعلام کرد که این مجموعه تحریم‌ها شامل ۱۸ فرد و پنج نهاد می‌شود و دلیل وضع آنها، نقض حقوق بشر در افغانستان، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، اوکراین و روسیه است.

این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرد وزرای آموزش و پرورش و دادگستری طالبان و همچنین رئیس دیوان عالی افغانستان از جمله شش نفری هستند که به دلیل خشونت جنسی و جنسیتی تحریم شده‌اند. اتحادیه اروپا همچنین تحریم‌هایی علیه ۱۲ فرد دیگر و نیز پنج نهاد مسئول نقض جدی حقوق بشر در روسیه اعمال کرد.

این افراد از فناوری تشخیص چهره برای «دستگیری‌های خودسرانه» و احکام با انگیزه‌های سیاسی علیه منتقدان جدی کرملین مانند الکسی ناوالنی و ولادیمیر کارا مورزا استفاده کرده‌اند. دادستانی روسیه برای الکسی ناوالنی مجازات ۲۰ سال زندان درخواست کرد

رئیس زندانی که ناوالنی در آن محبوس است، به دلیل نقش داشتن در «اعمال شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» از جمله تحریم‌شدگان است. تحریم شدن این عامل سرکوب‌های سیاسی در روسیه همزمان شد با اقدام دادستانی روسیه که برای آقای ناوالنی به اتهام «افراط‌گرایی» مجازات ۲۰ سال زندان درخواست کرد.

شورای اتحادیه اروپا که نماینده ۲۷ کشور عضو این اتحادیه است، در بیانیه‌ای نوشت: «اتحادیه اروپا تداوم بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در روسیه را محکوم می‌کند. جنگ تجاوزکارانه و غیرموجه روسیه علیه اوکراین، سرکوب داخلی [در روسیه] را افزایش داده است.» فرماندهان ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حال بازدید از انبار پهپادهای ساخت ایران که شمار زیادی از آن‌ها برای استفاده در جنگ اوکراین تحویل روسیه شده است.