براساس مصوبه دیروز مجلس، سن بازنشستگی بیمه‌پردازان تمامی صندوق‌های بازنشستگی افزایش خواهد یافت.

به گزارش «توسعه ایرانی»، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه طی مصوبه‌ای به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش دادند. اگر این مصوبه مجلس مراحل قانونی شدن را طی کند، سن بازنشستگی در ایران برای گروه‌های مختلف (بسته به میزان سنوات کاری فعلی) تغییر ملموسی خواهد کرد.

جزئیات این افزایش از قرار زیر است:

بر این اساس: 1. بیمه‌پردازانی که 28 تا 30 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود.

2. بیمه‌پردازانی که 25 تا 28 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌شود.

3‌. بیمه‌پردازانی که 20 تا 25 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌شود.

4. بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین 10 تا 20 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می‌شود.

5. بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین تا 10 سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌شود.

تبصره 1- اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق‌الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه‌شده در زمان بازنشستگی برای مردان از 62 سال و برای زنان از 55 سال بیشتر نباشد.

تبصره 2- اصلاحات فوق در قوانین صندوق‌‌های بازنشستگی به استثنای صندوق‌هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه‌شدگان آنها از ارقام مذکور در تبصره (1) بیشتر است، به صورت دائمی اعمال می‌شود.

تبصره 3- ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان‌آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

اظهارات مخالفان و موافقان افزایش سن بازنشستگی

این مصوبه در شرایطی به تصویب رسید که مخالفان افزایش سن بازنشستگی، این مصوبه را برخلاف قانون اساسی دانستند که تبعات اجتماعی به همراه دارد و موافقان این بند از لایحه برنامه با طرح موضوع افزایش امید به زندگی در مردان و زنان، این مصوبه را عادلانه قلمداد کردند.

«علی بابایی کارنامی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با این بند بیان کرد: در این بند سن بازنشستگی افزایش می‌یابد که مغایر با اصل سه قانون اساسی است. در این بند سن بازنشستگی برای گروه‌های مختلف شاغلان افزایش پیدا کرده است. قطعا تصویب این بند تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت و باعث ایجاد نگرانی در شاغلان می‌شود. از طرف دیگر شیوه پرداخت حقوق و دستمزد را برهم می‌زند. در این بند فرمول پیچیده‌ای برای تعدادی از شاغلان در نظر گرفته شده و سن بازنشستگی را افزایش دهد.

در مقابل محمدرضا میرتاج‌الدینی در موافقت با این بند از لایحه بیان کرد: این حکم یکی از بهترین حکم‌هایی است که کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه آورده و دولت نیز با آن موافق است. اکنون در دنیا میانگین سن بازنشستگی بالای ۶۳ سال است و در کشورهای پیشرفته نیز این سن بالاست اما در کشور ما بسیار پایین‌تر است. وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر در کشور ما امید به زندگی خیلی بالا رفته چرا که حوزه سلامت و بهداشت تقویت شده است. اکنون نیز که سن بازنشستگی ۵۰ سال است فرد بازنشسته نمی‌رود در خانه بنشیند بلکه جای دیگر مشغول کار می‌شود و این امر برای جذب جوانان در عرصه اشتغال مفید نیست.

«محسن زنگنه» سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز در دفاع از این بند از لایحه برنامه بیان کرد: اکنون سن امید به زندگی به ۷۶ سال و در زنان به ۷۸ سال رسیده و در یک سازمانی مانند آموزش و پرورش میانگین سن بازنشستگی ۴۸ تا ۵۰ سال است، یعنی فرد بازنشسته از ۵۰ سالگی تا ۷۸ سالگی شغلی ندارد. از آنجا که ما در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با دولت به توافق رسیده‌ایم باید منابعی در اختیار صندوق قرار گیرد. ما با پیشنهاد دولت برای افزایش سن بازنشستگی با تغییراتی موافقت کردیم. دولت به ازای هر سال خدمت چهار ماه در نظر گرفته بود اما ما آن را بین گروه‌های مختلف تقسیم کردیم.