عضو شورای شهر تهران نسبت به حکم اخطار تخلیه یکی از مراکز حمایتی طلوع بی‌نام و نشان‌ها واکنش نشان داد.

روز گذشته «اکبر رجبی»، مدیرعامل موسسه طلوع بی‌نام و نشان‌ها در صفحه شخصی اینستاگرام خود در خصوص اخطاریه‌ای که درباره تخلیه مرکز حمایتی سرای غزل از سوی شهرداری منطقه ۱۰ صادر شده بود، بیانیه‌ای را خطاب به اعضای شورای شهر تهران منتشر کرد. در همین رابطه «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در واکنش به حکم تخلیه ساختمان سرای غزل از سوی شهرداری منطقه ۱۰  به ایلنا گفت: ابنیه شهرداری که در اختیار بخش خصوصی یا افراد حقیقی قرار گرفته است، برمبنای یک قرارداد است.

وی ادامه داد: اگر این قرارداد همچنان مهلت داشته باشد یا تمدید شده باشد، مشکلی در استفاده از ابنیه توسط شخص یا بخش خصوصی ندارد. در شهرداری تهران کمیسیونی برای تعیین تکلیف املاک تشکیل شده است که یک عضو ناظر نیز از شورای شهر دارد. در این کمیسیون درباره تمدید یاعدم تمدید قرارداد شهرداری با شخص حقیقی و یا حقوقی تصمیم‌گیری می‌شود. 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مواردی که ممکن است باعث‌عدم تمدید قرارداد این نوع ساختمان‌ها شود، خاطرنشان کرد: ممکن است ساختمان برای یک کار اجتماعی از طرف شهرداری در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته باشد، اما بعدا موضوع کار تغییر کرده باشد و در زمینه دیگری فعالیت کنند که این یعنی برخلاف متن قرارداد عمل می‌کنند، یا ممکن است مهلت قرارداد به اتمام رسیده باشد و یا اینکه ممکن است مبلغ اجاره کمی که برای این ساختمان در نظر گرفته‌اند از سوی بخش خصوصی پرداخت نشده باشد. معمولا این نوع دلایل باعث می‌شود که در آن کمیسیون تصمیم‌گیری تمدید قرارداد برخی از این نوع ساختمان‌ها اتفاق نیافتد.

امانی خاطرنشان کرد: اگر مجموعه‌ای در راستای ماموریت سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری فعالیت می‌کند، می‌تواند با مراجعه به سازمان رفاه و ارائه اساسنامه و... به آن کمک شود تا قرارداد مجموعه با شهرداری تمدید شود و ساختمان تخلیه نشود.

وی در پاسخ به این سوال که توقف فعالیت این نوع مراکز چه تاثیری بر افزایش آسیب‌های اجتماعی در شهر دارد، گفت: اگر این مجموعه‌ها در راستای ماموریتی که عرض کردم فعالیت کنند، قطعا تعطیلی آن‌ها برای شهر ضرر خواهد داشت و نباید این کار انجام بگیرد و شهرداری باید به این نوع مجموعه‌ها کمک کند، اما چون هر کدام از این نوع مجموعه‌ها قرارداد جداگانه‌ای با شهرداری تهران دارند، نمی‌توانند درباره هر یک از این مجموعه‌ها به صورت موردی صحبت و اظهار نظر کنیم و باید به قرارداد آن‌ها مراجعه کنیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حسابرسی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بودجه مصوب شورا برای سازمان به صورت کامل محقق نشده بود در صحن تذکر دادیم که این بودجه را در سال ۱۴۰۳ با توجه به فعالیت‌هایی که این سازمان دارد به صورت کامل پرداخت کنند.