رامتین موثق

دو روز گذشته بود که یک فعال رسانه در پستی در شبکه ایکس خبر از فروش دیجی‌کالا به همراه اول داد. صادق الحسینی در صفحه شخصی خود نوشت: «همراه اول، سهام‌دار اصلی دیجی‌کالا می‌شود. همراه اول توانست سهم سهامداران ازجمله سرآوا را بخرد و سهام‌ اکثریت غول اقتصاد دیجیتال را از آن خود کند. خرید دیجی‌کالا توسط همراه اول، بزرگترین معامله در تاریخ اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران تا به امروز است.»

صف خرید نماد همراه، تنها دقایقی پس از انتشار این خبر قفل شد و تا بسته شدن بازار  این نماد در بالاترین سقف خرید خود قرار گرفت. این درحالی است که نماد همراه از زمان شروع سال جدید به هیچ عنوان روزهای خوشی را در تابلوی بورس سپری نکرده و بناگاه با انتشار این خبر صف خرید این نماد بورسی تشکیل شد. این در حالی است که هیچ تغییری در کدال این نماد بورسی ثبت رسمی نشده و تنها با یک خبر غیررسمی این اتفاق رخ داد.

اما این خبر تکذیب شد و حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا، در پستی نوشت: «ما در ماه‌های گذشته مذاکراتی را با تعدادی از سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه در دیجی‌کالا داشته‌ایم که یکی از این شرکت‌ها حرکت اول، شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول، بوده. هیچ‌یک از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده. مثل همیشه اخبار جذب سرمایه را به اطلاع عموم و همکارانمان خواهیم رساند».

همراه اول: در حال مذاکره‌ایم

اما دیروز، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با انتشار اطلاعیه‌ای در کدال، مذاکره با دیجی‌کالا برای سرمایه‌گذاری را تایید و اعلام کرد هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در این اطلاعیه آمده است:‌ «به اطلاع می‌رساند پیرو شایعه منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر خرید سهام گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا به استحضار می‌رساند مذاکراتی در قالب سرمایه‌گذاری برای ورود یکی از شرکت‌های فرعی همراه اول (شرکت کسب‌و‌کارهای نوپای حرکت اول) به دیجی‌کالا در جریان است و موضوع در حال مذاکره است که تاکنون نتیجه نهایی حاصل نشده و قراردادی نیز منعقد نشده است.»

خصولتی شدن دیجی‌کالا یک نمونه از خطری است که اخیرا کسب‌وکارها را تهدید می‌کند. نمونه دیگر تپسی است که طی ماه‌های اخیر شاهد خرید اکثریت سهام این شرکت از سوی گروه صنعتی گلرنگ بودیم

تصمیم با درنظر گرفتن ذی‌نفعان گرفته می‌شود

در همین راستا، مدیرعامل سرآوا به «توسعه ایرانی» خبر داد که هنوز روند فروش به همراه اول آغاز نشده است.

فرزین فردیس ادامه داد: با مجموعه‌های بزرگی در حال مذاکره هستیم و هیچکدام از مسیرهای سرمایه‌گذاری به نتیجه قطعی نرسیده است.

او تاکید کرد که همراه اول یکی از چندین و چند شرکت سرمایه‌گذاری است که مجموعه دیجی‌کالا در حال مذاکره با آن است.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه نهایتا همه پیشنهادها با هم مقایسه می‌شوند زیرا  هرکدام مزایا و معایبی دارند، تصریح کرد: اگر مذاکره‌ای به نقطه قطعی برسد تمام معایب و مزایا در کنار هم دیده می‌شوند، نه ذوق زده نقاط قوت یک پیشنهاد می‌شویم و نه مرعوب نقاط ضعف.

فردیس اظهار کرد: یک نهاد اقتصادی هستیم که همکاران و آینده مجموعه و مشتریان برای ما مهم است و تصمیمی که بگیریم، با لحاظ کردن تمام ذی‌نفعان انجام می‌دهیم.

او در پایان درباره احتمال خصولتی شدن دیجی‌کالا خاطرنشان کرد: اکنون اینطور فرض شده است که دیجی‌کالا به همراه اول فروخته و کار تمام شده است؛ اما چیزی را امضا نکردیم و چیزی فروخته نشده و قبل از فروش، نمی‌توان درباره خصولتی شدن آن صحبت کرد.

همراه اول متعلق به 

چه کسانی است؟

به گزارش آفتاب‌نیوز، ۸۹.۸۳ درصد از سهام شرکت همراه اول متعلق به شرکت مخابرات ایران است. سهامدار اصلی شرکت مخابرات ایران نیز کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین است، اعتماد مبین در ابتدا از سه «شرکت شهریار مهستان»، «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد» متعلق به بنیاد تعاون سپاه و «شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران» متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام تشکیل شد.

مدیرعامل سرآوا در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: همراه اول یکی از چندین و چند شرکت سرمایه‌گذاری است که مجموعه دیجی‌کالا با آن در حال مذاکره است.  نهایتا همه پیشنهادها با هم مقایسه می‌شوند زیرا که هرکدام مزایا و معایبی دارند. اگر مذاکره‌ای به نقطه قطعی برسد تمام معایب و مزایا در کنار هم دیده می‌شوند و تصمیمی که بگیریم، با لحاظ کردن تمام ذی‌نفعان انجام می‌شود

این شرکت‌ها در استان‌های تهران و خراسان قرار دارند. در ۵ مهر سال ۱۳۸۸، این کنسرسیوم ۵۱ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش ۷۸۰۰ میلیارد تومان و به صورت اقساط خریداری کرد.

پس از آنکه اعتماد مبین رسماً از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد، روابط عمومی بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه‌ای خبر از فسخ این قرارداد در راستای تدابیر ستاد کل نیرو‌های مسلح داده و اعلام کرده که سهم خود از این کنسرسیوم را واگذار کرده است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی مدتی مدیریت عاملی این کنسرسیوم را برعهده داشت. در نهایت عمده سهام اعتمادمبین در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت و این نهاد شبه‌دولتی را به سهامدار اصلی شرکت همراه اول بدل کرد.

سرمایه‌گذاری مهر اقتصادمبین، دیگر سهامدار همراه اول محسوب می‌شود، در این مجموعه شرکت ارتباطات سیار ستاد و ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان سهامدار حضور دارند.

شرکت گسترش الکترونیک تدبیر ایران نیز متعلق به گروه اقتصادی تدبیر از دیگر زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام، دیگر شرکتی است که در هیأت مدیره همراه اول یک صندلی را در اختیار خود گرفته است؛ بنابراین سهامدار عمده و اصلی شرکت همراه اول در اساس ستاد اجرایی فرمان امام محسوب می‌شود، رئیس پیشین این مجموعه بزرگ اقتصادی در حال حاضر معاون اول رئیس جمهور است.

زنگ خطر به صدا درمی‌آید

هرچند فروش دیجی‌کالا به همراه اول هنوز انجام نشده است اما حتی به عنوان یک گزینه نیز می‌تواند زنگ خطر خصولتی شدن این مجموعه را به صدا درآورد زیرا اینطور که شواهد نشان می‌دهد اکثر سهامداران همراه اول متعلق به ستاد اجرایی هستند و این ستاد جزو بخش خصوصی نیست.

خصولتی شدن دیجی‌کالا یک نمونه از خطری است که اخیرا کسب‌وکارها را تهدید می‌کند. نمونه دیگر تپسی است که طی ماه‌های اخیر شاهد خرید اکثریت سهام این شرکت از سوی گروه صنعتی گلرنگ بودیم. 

کسب‌وکارها در ایران به صورتی شده است که اگر با استقبال مشتریان مواجه شود و به موفقیت برسد، بخشی از بدنه قدرت از آنها سهم‌خواهی می‌کند و به روش‌های گوناگون، حتی پرونده‌سازی، آنها را تحت فشار می‌گذارد که به سهم خود برسد. این روش‌ها برای دیجی‌کالا نیز اجرا شده بود و حتی ماه‌های گذشته شاهد اتهام «توهین به مقدسات» برای این مجموعه بوده‌ایم. شاید این روش‌ها یکی از نشانه‌های آغاز روند خصولتی شدن باشد.

باید در نظر گرفت در نهایت این کار اعتماد بخش خصوصی و امنیت سرمایه‌گذاری را در ایران پایین می‌آورد و این در شرایطی است که کارشناسان از لزوم افزایش سرمایه‌گذاری، اعم از خارجی و داخلی، می‌گویند. این روند حتی با شعار سال نیز مغایرت دارد چرا که جهش تولید، و توسعه اقتصادی، نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری است.

با وجود تحریم‌ها و مخاطرات سیاسی و نبود ابزارهای بانکی مناسب، امنیت سرمایه‌گذاری خارجی به حد پایینی رسیده است؛ حال دولت با این سهم‌خواهی‌های مداخله‌گرانه امنیت سرمایه‌گذاری داخلی را نیز کاهش می‌دهد و شرایط را روز به روز

 سخت‌تر می‌کند.