گرانی باعث شده بود که خانوار‌ها به خرید در وزن کم میوه‌های مختلف هر فصل عادت کنند، اما طبق اعلام فروشندگان میوه در سطح شهر و فعالان این رسته شغلی طی ماه‌های اخیر خرید میوه جمعیت زیادی از مردم به صورت دانه‌ای و در ماه فقط یک بار انجام می‌گیرد. در این حال شاید باور کردن آن سخت باشد، اما دورریز فروشگاه‌های عرضه میوه در تهران با قیمت‌های چند هزار تومانی برای خود بازار جدیدی راه انداخته است.

به گزارش اقتصاد 24، قیمت مواد غذایی و میوه از ابتدای سال تاکنون چنان در حال افزایش است که در بیشتر موارد حذف هر یک از محصولات و خوراکی‌ها از سبد خانوار‌ها اجباری شده است. در حالی که هزینه خرید بسیاری از میوه‌ها تا دو یا سه برابر افزایش یافته، دستمزد‌ها آن‌چنان تغییری نداشته و همین موضوع باعث افت شدید قدرت خرید میوه توسط مردم در این یکسال اخیر شده است.

حالا در آستانه جشن شب یلدا بازار میوه باید پر تقاضاتر از قبل شود، اما با گرانی میوه‌ها انتظار بازار گرمی برای طولانی‌ترین شب سال کمی دور از انتظار است. مشخص است که مردم از خرید انار کیلویی ۱۱۰ هزار تومان تا خرمالوی کیلویی ۷۰ هزار تومان عقب مانده‌اند و به دلیل عدم قدرت مالی قید خرید این میوه‌ها را زده‌اند، دقیقا میوه‌هایی که وارداتی نیست و در زمین‌های استان‌های مختلف کشور کشت می‌شود.

در همین رابطه اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با این پایگاه خبری در خصوص قیمت میوه در آستانه شب یلدا گفت: بخش خصوصی برای این مناسبت‌ها از قبل تدارک لازم را دیده است. میوه لازم برای شب یلدا که معمولا شامل هندوانه، خرمالو و انار است به مقدار کافی دپو شده و هیچ کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

او در خصوص روند قیمت میوه برای عید نوروز گفت: هرچند که پیش بینی شرایط تا عید نوروز دشوار است، اما با توجه به اینکه در ابتدای فصل برداشت مرکبات، ما در وضع بسیار خوبی قرار داشته ایم، برآورد می‌شود که قیمت‌ها افزایش محسوسی نداشته باشد.