سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور تنها ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی باغی و زارعی است گفت: از این میزان ۵ میلیون هکتار خاک کلاس یک و ۲ و به عبارتی حاصلخیز است که اغلب در استان‌های شمالی و غربی متمرکز شده است.

به گزارش تجارت نیوز، ناصر دوات‌گر، 12 آذر در هفتمین همایش استانی گرامیداشت روز خاک در همدان با بیان اینکه معمولا اهمیت آب مشهود است اما موضوع خاک خیلی محسوس نیست یادآور شد: کارکردهای خاک بسیار متنوع است که برای مثال می‌توان به نقش آن در کاهش آلودگی آب یا تغییر اقلیم اشاره کرد.

او  با بیان اینکه ذات خاک در مناطق خشک و نیمه خشک شور است و محرومیت ذاتی دارد و همچنین با اشاره به اینکه خاک در ایران کم و ذاتا فقیر است اگرچه نسبت به تغییرات محیطی نیز حساس است عنوان کرد: بخشی از آسیب‌هایی که به خاک وارد می‌شود انسانی و بخش دیگر طبیعی است. از آسیب‌های انسان‌ساز تغییر کاربری‌هاست همچون تبدیل خاک به بتن یا تبدیل کشت به خشت به طوری که هر ساعتی در کشور رقمی از اراضی به بتن 

تبدیل می‌شود.

سرپرست دفتر امور خاک معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه فرسایش در برخی مناطق کمتر و در برخی دیگر بیشتر است یادآور شد: بخشی از شوری خاک در کشور انسان‌ساز و بخشی دیگر طبیعی است. دوات‌گر خاطرنشان کرد: توصیه‌های حفظ خاک از جمله جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، اصلاح مصرف کود و تلاش برای ترویج مدیریت مناسب خاک جدی گرفته شود.