عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه اخیرا هیات عالی نظارت عملا در برخی موضوعات قانون‌گذاری می‌کند و به موضوع قانون حمایت از مستاجران هم ورود کرده‌ است، گفت:‌ هر دو شورای پول و اعتبار و شورای عالی مسکن ظرفیت قانونی برای تصویب وام 200 میلیون تومانی را دارند.

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با ایلنا درباره سرنوشت وام 200 میلیون تومانی مستاجران و اینکه آیا مستاجران در تابستان امسال (فصل پیک معاملات اجاره) به این تسهیلات بانکی دسترسی خواهند داشت، گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه مسکن که مجلس به دنبال آن بوده، عرضه مسکن و کنترل قیمت‌ها در برنامه کوتاه و بلند مدت است. در بحث عرضه و حمایت از ساخت، قانون جهش تولید مسکن در سال 1400 در مجلس به تصویب رسید و در آن قانون به طور مفصل، درباره حمایت از ساخت تصمیماتی گرفته شد. در ماه گذشته هم طرح دو فوریتی برای حمایت مستاجران تصویب شد که با توجه به ضرورت آن، این طرح هر چه سریعتر باید عملیاتی شود به همین دلیل مجلس در کوتاه ترین زمان، آن را مصوب کرد و برای طی پروسه تشریفات و تبدیل آن به قانون، به شورای نگهبان ارسال شد.

هیات عالی نظارت وارد حوزه قانونگذاری شده است!

وی ادامه داد: متاسفانه باید بگویم که اخیرا هیات عالی نظارت عملا در برخی از موضوعات قانونگذاری می‌کند. یعنی وقتی مجلس و شورای نگهبان قانونی را تایید می‌کنند، هیات نظارت وارد محتوای موضوع می‌شود و در واقع وارد قانونی‌گذاری شده‌ است و متاسفانه قانون حمایت از مستاجران که بخشی از آن افزایش سقف تسهیلات است به این سرنوشت دچار شده و هیات نظارت به آن وروده کرده ‌است. عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پیگیر اجرای قانون حمایت از مستاجران هستیم، گفت: درباره حمایت از مستاجران، مباحث مفصلی مطرح شده که یکی از آنها پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی به مستاجران است تا در کوتاه مدت کمکی به توان پرداخت مستاجران باشد.

یوسفی افزود: از دیگر موضوعات وضع مالیات جدید برای سوداگران بازار مسکن است و با مطرح شدن این مالیات به صورت  جدی،  دیدیم که  در کوتاه مدت هر چند محدود اما این موضوع در بازار مسکن اثرگذار بود  و هر چند که این قانون به طور نهایی تصویب نشده اما خبر آن در بازار اثر گذار بود و التهاب بازار مسکن را کاهش داد.

وی تاکید کرد: مجلس این طرح را با دوفوریتی به تصویب رساند تا همین تابستان وام 200 میلیون تومانی به دست مستاجران برسد البته برای قانونی شدن وام ودیعه 200 میلیون تومانی، ‌می‌توان از ظرفیت شورای عالی مسکن استفاده کنند و به این شورا اختیاراتی داده شده که با استفاده از آن می‌تواند پرداخت این وام را مصوب کند. هر دو شورای پول و اعتبار و شورای عالی مسکن ظرفیت قانون برای تصویب کردن وام 200میلیون تومانی را دارند.