رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ما به دنبال تفکیک و طبقه‌بندی مردم برای استفاده از حمل و نقل هوایی نبوده‌ایم و نیستیم، گفت: وزارت راه با لغو پروازها، مردم را تنبیه می‌کند.

عبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با ایلنا درباره سوخت یارانه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌کنند و اثر آن در کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل هوایی اظهار داشت: باید توجه داشت اگر یارانه‌ای در سوخت هواپیماها تخصیص داده شده، در واقع این یارانه به مردم ارایه شده‌، از سوی دیگر سهم سوخت هواپیما در قیمت تمام شده تنها دو درصد است و اگر یارانه سوخت هم حذف شود، افزایش قیمت سوخت اثر خود را در افزایش هزینه‌های حمل و نقل هوایی می‌گذارد. وی گفت: این یارانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شرکت‌های هواپیمایی ارایه نمی‌شود که شرکت‌ها از قِبل آن سودی دریافت کنند بلکه برای مردم است و این یارانه به افرادی که از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: اگر در دولت اراده‌ای باشد که سوخت یارانه‌ای را حذف کند و در قِبال آن، قانون آزادسازی قیمت‌گذاری بلیت هم به اجرا برسد، شرکت‌ها با این اقدام مشکلی ندارند اما نگرانی شرکت‌ها این است که دولت سوخت یارانه‌ای را حذف کند و در طرف دیگر حاضر به اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نباشد و قیمت‌ها را همچنان تکلیفی نگه دارد و در نهایت این به ضرر مسافر و مردم است.

موسوی درباره لغو پروازها از سوی سازمان هواپیمایی به عنوان جریمه گفت: در صنعت هوانوردی عرضه با تقاضا برابری نمی‌کند و تقاضای مازادی نسبت به صندلی قابل عرضه وجود دارد و این اقدام وزارت راه برای لغو مجوز پروازها به نوعی تنبیه مردم است و امکان مردم برای استفاده از صندلی موجود، آن هم در این شرایط را کاهش داده و این ضرر به مردم وارد می‌شود.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: از آنجایی که عرضه به اندازه تقاضا نیست با لغو پروازها، وزارت راه به این تقاضا اضافه می‌کند و از آنجایی هم که عرضه‌ای وجود ندارد، پرواز جایگزینی برای پروازهایی که لغو شده‌اند، وجود ندارد و وزارت راه مردم را از استفاده از حمل و نقل هوایی محروم می‌کند. وقتی همین عرضه ناکافی، کم می‌شود بازار متلاطم و در نهایت بازار سیاه شکل می‌گیرد و مردم مجبور می‌شوند همان بلیت لغو شده را گرانتر از بازار سیاه خریداری کنند.

موسوی با بیان اینکه این اقدام  حکمرانی غلطی بود که وزارت راه تحت عنوان حمایت از مردم آن را اتخاذ کرد اما در نتیجه لطمه این جریمه متوجه مردم شد، گفت: این سیاست و در مجموع این حکمرانی در حال نابود کردن صنعت هوانوردی است و صنعت به تدریج در حال مستهلک شدن است.

وی با اشاره به وضعیت شرکت‌های هواپیمایی دولتی و شبه دولتی که از این شرایط بحرانی صنعت هوانوردی آسیبی نمی‌بینند، اظهار داشت: از ٢٠ شرکت‌ هواپیمایی در ایران ، ١٠ شرکت دولتی یا شبه دولتی و وابسته به دولت هستند که این شرکت‌ها به دلیل استفاده از یارانه‌های پنهان و ارتزاق از دولت می‌توانند این شرایط بحرانی را تحمل کنند اما به طور قطع متضرر اصلی ایرلاین‌های خصوصی هستند که مورد جریمه دولت هم قرار می‌گیرند. باید توجه داشت در پی همین حکمرانی غلط ایرلاین‌های دولتی و شبه دولتی هیچ مشکلی در تامین مالی و نقدینگی برای پرداخت هزینه‌های جاری ندارند و همواره برای تامین مالی از حمایت دولتی برخوردار هستند اما این شرکت‌های خصوصی هستند که تنگنای تامین مالی قرار می‌گیرند.