میزان رسمی تورم در فروردین ماه

 ۵۵.۵  درصد اعلام شد

 رشد  78  درصدی هزینه خوراکی‌ها

مرکز آمار ایران با تاخیر حدود یک ماهه میزان تورم در فروردین ماه به نسبت ماه مشابه سال پیش را ۵۵.۵ درصد اعلام کرد. این مرکز می‌گوید در این ماه میزان تورم در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیش از ۷۸ درصد بوده است.

قیمت محصولات لبنی تا ۳۰ درصد افزایش یافت

افزایش ۲۵ درصدی قیمت شیر در دامداری‌ها از هر کیلو ۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان نرخ لبنیات را نیز تغییر داده است. محصولات لبنی تولید جدید هنوز به طور کامل وارد بازار نشده‌اند؛ اما همین تعداد محدود نشان از افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت‌ها دارد.

به عنوان نمونه ماست ۲ کیلویی دبه‌ای از ۸۵ به حدود ۱۱۰ هزار تومان تغییر کرده و خامه شکلاتی کوچک با افزایش ۱۶.۷ درصدی از هر عدد ۱۲ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان تغییر قیمت داشته است.

همچنین عنوان می‌شود کمبود بطری سبب شده تا عرضه محصولات برخی برندها محدود شود. احتمالاً این امر به افزایش قیمت این ظروف برگردد. البته بدحسابی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پرداخت نکردن هزینه محصولات از دیگر موضوعاتی است که سبب شده تا برخی تولیدکنندگان مبادرت به محدود کردن محصولات کنند.

    

هشدار سازمان بازرسی:

 

بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور، در نامه‌ای هشدارآمیز خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری، تاکید کرد تا بر اساس قانون هرچه سریع‌تر اموال مازاد خود را واگذار کنند.

به گزارش تسنیم، ستار شیرعالی، در این نامه از افزایش تمایل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، به نگهداری و حتی تملک سهام بنگاه‌های دارای فعالیت غیربانکی و هدایت منابع در اختیار آن‌ها به سمت این بنگاه‌ها طی سال‌های اخیر، انتقاد کرد.

وی بنگاهداری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را یکی از معضلات نظام اقتصادی و آسیب‌های مهم شبکه بانکی در سنوات اخیر دانست.