در حالی که طبق قول اعلامی مقامات دولتی قرار بود تنها دو ماه یارانه سیصد و چهارصد هزار تومانی پرداخت شود اما بر اساس اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ، یارانه تیرماه نیز نقدی است اما طرح تخصیص کالابرگ به صورت آزمایشی در سه استان اجرایی می‎شود.  به گزارش قرن‎نو،  یارانه نقدی منتقدان و مخالفانی جدی را دارد چرا که برخی کارشناسان معتقدند یارانه‌ نقدی در شرایط تورمی می‌تواند به رشد قابل توجه بهای کالاها و افزایش تورم منجر شود.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با رد پرداخت کالایی یارانه جدید گفت: پرداخت تیرماه صد در صد به صورت نقدی خواهد بود و برای ماه‌های پیش رو نیز هنوز صحبتی از احتمال پرداخت کالایی یارانه نشده است.

 طیبه حسینی، در عین حال از اجرای آزمایشی، پرداخت کالایی یارانه در مناطقی مثل ایلام اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: شاید در آینده شیوه پرداخت‌ها از نقدی به کالایی تغییر کند اما در حال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

از اردیبهشت ماه برنامه اصلاح ارز ترجیحی با هدف تامین اقلام ضروری زندگی مردم به نرخ شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز شد. هرچند نتیجه اجرای این برنامه تاکنون افزایش معنی‌دار بهای عمومی اقلام ضروری و غیر ضروری بود. در دو ماه گذشته دولت به دلیل نبود زیرساخت‌های بانکی، یارانه معیشتی را به صورت نقدی واریز کرده است اما آن طور که در ابتدای اجرای این برنامه عنوان شد، در نهایت قرار است این یارانه به صورت کالایی پرداخت شود.

سید احسان خاندوزی در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که تصمیم نهایی برای بازتوزیع یارانه‌ها چیست و زیرساخت‌های توزیع کالابرگ الکترونیکی چه زمان تکمیل می‌شود، متذکر شده بود: ما در سیاست عادلانه کردن یارانه‌ها، طی دو ماه اول پرداخت نقدی، زمانی را لازم داشتیم که زیرساخت فنی را آماده و حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ را اجرا کنیم که مجلس از ما خواسته بود کالابرگ الکترونیکی را برای کاهش فشار به مردم در نظر بگیریم.

 ماجرای اجرای آزمایشی طرح کوپن  در ایلام چیست؟

محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام روز ۱۷ تیر از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داده است. بعد هم اعلام شد که طرح کالابرگ در سه شهر گرمسار، آبیک و ایلام اجرا می‌شود.

 پس از آن نیز محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس از فواید کالایی شدن پرداخت یارانه جدید صحبت کرد. حال سوال اینجاست که در این شرایط آیا قرار است پرداخت یارانه نقدی تداوم یابد یا کالابرگ جایگزین خواهد شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت باید برای اجرای بزرگترین برنامه اصلاحی خود در حوزه یارانه ‌ها تدابیری دقیقتر را می‌اندیشید و با برنامه منسجم و اجرایی‌تری پیش می‌رفت .

هر چند مرحله ۱۳۷ واریز یارانه‌ معیشتی روز دوشنبه بیستم تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد اما شمارش معکوس برای کالایی شدن پرداخت یارانه آغاز شده است.