محمد میرزایی

 در هفته‌های اخیر انتشار اخباری از احتمال حمله روسیه به اوکراین تاثیر فراوانی بر بازارها مختلف بین‌المللی برجا گذاشت و به طور‌ی‌که هفته گذشته سبب افزایش 5.5 درصدی نرخ انس‌جهانی طلا شد و 40دلار بر قیمت این فلز گرانبها افزود.

طولانی شدن تنش‌های میان اوکراین و روسیه سبب شده تا چشم‌انداز قیمتی این فلز گرانبها همچنان در مدار صعودی حرکت کند به طوری‌که در روزهای اخیر نرخ انس‌جهانی در مرز 1900 دلار قرار گرفت که بیشترین قیمت در 8 ماه اخیر بوده است.

به اعتقاد تحلیلگران بین‌المللی ریسک جنگ احتمالی بین این دو کشور به سود بازار طلا بوده اما در مقابل موجب قرمز شدن بازارهای بورس و رمزارزها شده است و به نظر می‌رسد بازار این فلز تحت تاثیر ادامه تنش‌ها زرد‌تر از همیشه باشد.

برای بررسی تاثیر تنش بین اوکراین و روسیه و اثرات آن بر بازار جهانی و داخلی طلا نظر دو تن از مسئولان اتحادیه طلا و جواهر را جویا شدیم.

افزایش نرخ انس جهانی تحت تاثیر تنش‌های بین‌المللی

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر به « توسعه ایرانی» گفت: هر زمانی که چنین حرکات منفی بین کشورها به وجود می‌آید بلافاصله بر فلز طلا تاثیر می‌گذارد زیرا طلا به عنوان یکی از فلزات گرانبها و ظریف است که هر نوع نگاه مثبت و منفی می‌تواند بر قیمت آن اثرگذار شود.

وی افزود: بحث تنش میان اوکراین و روسیه هم بر روی قیمت این فلز گرانبها اثرگذار و سبب افزایش قیمت انس جهانی شده است در نتیجه در بازار داخلی نیز موجب تغییر قیمت طلا شده و می‌شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم که تنش میان این دو کشور حل شود و این جنگ ادامه‌دار نباشد و به زودی صلح میان دو کشور ایجاد شود.

اثر تنش اوکراین و روسیه بر بازار سکه و طلای ایران

محمدولی درباره تاثیر این تنش بر بازار داخلی طلا و جواهر در ایران توضیح داد: این اتفاق بر بازار ایران نیز موثر بوده و افزایش قیمت انس جهانی بر روی نرخ سکه و طلا در بازار داخلی اثرگذار بود هرچند در این مدت  دولت و بانک مرکزی سعی و تلاش کردند تا ثبات و آرامش را به بازار ارز بازگردانند که موفق بودند اما مساله تنش اوکراین بر روی قیمت طلا اثرگذاشت و شاهد افزایش 6 تا 10درصدی نرخ‌ها در بازار بودیم.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: در هفته گذشته هر انس طلای جهانی با افزایش 40 دلاری مواجه شد و قیمت طلا را به کانال 1900 دلار رساند؛ پیش‌بینی می‌شود اگر تنش میان اوکراین و روسیه به همین شکل ادامه یابد؛ قیمت جهانی طلا با افزایش همراه شود

تبعات به نتیجه رسیدن برجام بر بازار سکه و طلا

محمدولی درباره تبعات به نتیجه رسیدن برجام بر بازار سکه و طلای ایران توضیح داد: ایران در حال مذاکرات برجامی است و این مساله می‌تواند بر روی سرنوشت قیمت‌ها در بازار سکه، طلا و ارز موثر باشد و روند نرخ‌ها را کاهشی کند. اگر نتیجه‌ای که مد نظر مسئولان کشور است، حاصل شود شاهد ارتباطات بین‌المللی و رفت و آمدها و داد و ستدها خواهیم بود و در نتیجه آثار مثبت را زمینه قیمت سکه و طلا و ارز شاهد خواهیم بود. حتما آثار این مساله را مشاهده خواهیم کرد. البته مسئولان اقتصادی باید این موضوع را در نظر داشته باشند که نتیجه مثبت مذاکرات را به گونه‌ای مدیریت کنند که گرفتاری اقتصادی برای برخی افراد به وجود نیاید بنابراین ضرورت دارد تا کم کم و به تدریج به سمت نقطه مثبت حرکت کنیم.

وضعیت بازار سکه و طلا در ماه پایانی 1400

وی درباره وضعیت فعلی بازار طلا و جواهر در ماه پایانی سال 1400 اظهار کرد: اکنون وارد ماه اسفند شده‌ایم و آخر سال است و در کشور ما به طور طبیعی خانواده‌ها ؛ شرکت‌های مختلف دولتی و خصوصی به دلیل اینکه در طول سال معاملاتی را انجام داده و اقداماتی را کرده‌اند برای آخر سال تراز مالی خود را بررسی و به اصطلاح پر می‌کنند بنابراین به سبک سال‌های قبل انتظار داریم در این ماه تقاضا برای خرید سکه وطلا بیش از ماه‌های دیگر سال باشد. وی بیان کرد: البته در این اسفندماه با اینکه نسبت به ماه‌های قبل درصد کمی بر میزان تقاضا در بازار افزوده شده اما اسفندماه همیشگی نیست زیرا مردم انتظار دارند تا مذاکرات برجامی به سرانجام برسد و در نتیجه منتظر روند کاهشی نرخ‌ها هستند البته این روند در سایر صنوف هم حاکم است.

خنثی شدن اثر افزایش

نرخ انس جهانی در بازار داخلی

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز درباره تاثیرات تنش بین اوکراین و روسیه و آثار آن بر بازار جهانی طلا به « توسعه ایرانی» گفت: در بازار بین‌المللی هر تنش سیاسی میان کشورها می‌توان بر بازار و قیمت طلا تاثیرگذار شود به طوری‌که در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین اتفاقاتی بودیم و این بار نیز چنین اتفاقی رخ داده و سبب شده تا نرخ انس جهانی به بالاترین سطح خود در 8 ماه گذشته برسد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر به « توسعه ایرانی» گفت: بحث تنش میان اوکراین و روسیه بر قیمت طلا اثرگذار شده و به افزایش قیمت انس جهانی این فلز گرانبها انجامیده است؛ در نتیجه در بازار داخلی نیز موجب تغییر قیمت طلا شده و می‌شود

وی افزود: در هفته گذشته هر انس جهانی با افزایش 40 دلاری مواجه شد و قیمت طلا را به کانال 1900 دلار رساند؛ پیش‌بینی می‌شود اگر تنش میان اوکراین و روسیه به همین شکل ادامه یابد؛ قیمت جهانی طلا با افزایش همراه شود. کشتی‌آرای درباره تاثیر این مساله بر وضعیت بازار داخلی توضیح داد: افزایش قیمت جهانی طلا تحت تاثیر کاهش نرخ ارز در بازار داخلی قرار گرفت به طوری‌که این وضعیت سبب خنثی شدن اثرات تنش میان اوکراین و روسیه بر بازار طلا و سکه در ایران شد.

وی ادامه داد: دلار که در کانال 27 هزار تومان بود به کانال 25 هزار تومان بازگشت و در نتیجه افزایش نرخ انس جهانی نتوانست موجب بالا رفتن قیمت سکه و طلا در بازار ایران شود. حتی به نسبت اکنون شاهد کاهش نرخ سکه و طلا در بازار داخلی شده است که علت اصلی آن کاهش قیمت ارز است.

تاثیر نتایج مذاکرات برجامی بر بازار سکه و طلای داخلی

کشتی‌آرای درباره تاثیر به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام در بازار داخلی سکه و طلا بیان کرد: اکنون تحت تاثیر مذاکرات برجامی و اخبار آن بازار ارز روند کاهشی طی می‌کند و این مساله در بازار سکه و طلا هم موثر بوده است و به نتیجه رسیدن توافقات و صحبت‌های مثبت موجب اثرگذاری بیشتر در این بازارها خواهد شد بنابراین اگر شاهد کاهش بیشتر نرخ ارز باشیم حتم بدانید به همان میزان کاهش قیمت در بازار سکه و طلا رخ خواهد داد. اما به نظر می‌رسد نرخ ارز به سمت حداقل میزان خود حرکت می‌کند و اثرات صحبت‌های برجامی در بازار ارز مشهود و ملموس است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تاثیرات روند مذاکرات بر میزان تمایل مردم نسبت به خرید و فروش سکه و طلا توضیح داد: اکنون فاز انتظار بر بازار حاکم است به طوری که مردم نه تمایلی برای خرید دارند و نه سکه و طلا می‌فروشند. به همین دلیل بازار با رکود همراه شده و داد و ستدها به کمترین میزان رسیده است زیرا عده‌ای انتظار دارند نرخ‌ها بیشتر کاهش یابد و خریدی انجام نمی‌دهند و در مقابل برخی می‌گویند ممکن است کاهش نیابد و طلا و سکه خود را نمی‌فروشند زیرا گران خریده‌اند بنابراین به دلیل همین موضوع و انتظار مردم؛ بازار سکه و طلا در حالت رکود فرورفته است و معاملات و داد و ستدها به حداقل رسیده است.