رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه رشد صادراتی کشورهای همسایه و همتراز ما در 30 سال گذشته میانگین ۵ برابر شده است گفت: این در حالیست که رشد صادراتی ما تغییری نداشته است.

به گزارش تسنیم، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معدن و کشاورزی در بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات گفت: ما موقعی می‌توانیم در روند صادرات کشور ببینیم که حرف‌های امسال با حرف‌های سال گذشته فرق کند، بسیاری از مشکلاتی که گفته می‌شود در سال‌های قبل هم بوده است، صادرکننده‌های نمونه یکی دو سال اخیر بسیار وضعیت متفاوتی نسبت به صادرکنندگان گذشته دارند، شرایط بسیار نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. در سی سال گذشته از سال 1990 تا 2020 رقم صادرات را مقایسه کنیم متاسفانه رشدی نداشته‌ایم.

وی افزود: در حالی که در این سی سال تمام رقبای هم تراز ما مانند ترکیه 7 برابر صادرات بیشتر شده، مالزی 5 برابر، نیجریه و کشورهای شمال آفریقا حدود 2 تا 3 برابر رشد کردند و طبق اطلاعات بیشتر از 50 درصد صادرات ما نفت بوده و بخش قابل توجهی هم خام فروشی بوده است. کلا یک تا یک و نیم درصد از صادرات ما صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های جدید است که این بسیار برای صادرات ما خطرناک است و باید تجدیدنظر شود.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه دولت باید همت بیشتری را برای تامین ارز کشور از طریق پشتیبانی از صادرکننده‌ها به‌کار ببندد، تصریح کرد: چنانچه بخش‌های صادرات ما نتوانند از رشد مناسب برخوردار باشد و منابع ارزی تامین کند آینده اقتصادی ما حتما با خطر مواجه خواهد شد.

ریسک استفاده از

صندوق ملی توسعه بالاست

شافعی افزود: آنچه در اساسنامه صندوق توسعه ملی است این است که نگاه بودجه‌ای به این صندوق نباشد، آیا تا به حال بر اساس این موارد اساسنامه‌ای عمل شده است؟

وی با اشاره به اینکه از سال 90 تا 99 ، تقریبا از 22 میلیارد دلار 10 میلیارد دلار به بخش خصوصی اختصاص پیدا کرده و در همین بخش هم صادرات مظلوم‌ترین بخش بوده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیرتقاضایی برای استفاده از صندوق توسعه ملی نبود به دلیل اینکه تمام ریسک استفاده از آن به عهده به صادرکننده است.  

رئیس اتاق بازرگانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موضوع حمل و نقل گفت: این موضوع 30 سال است که در حال تکرار است و آن هم این است که اگر روزی ازبکستان تصمیم بگیرد که پنبه‌اش را از کشور ما ترانزیت نکند عملا حمل و نقل ریلی ما باید تعطیل شود.

شافعی افزود:  سرعت حمل و نقل ریلی ما بین 12 تا 15 کیلومتر بر ساعت است و این موضوع چه هزینه‌ای برای صادرکنندگان به وجود می‌آورد؟ تشریفات در گمرکات ما بسیار زیاد است  و عملا صادرکننده را اذیت می‌کند، اصطلاحا یک مریض و چهل قلندر در گمرکات است. موضوعی که از سال 97 تاکنون اتفاق افتاده است نتیجه اصلی‌اش به حاشیه رفتن صادرکنندگان حرفه‌ای و ریشه‌دار است و در عوض رشد و نمو افراد غیرحرفه‌ای و سوءاستفاده‌گر‌ بود که باعث ضرر بسیار کشور شد.

برنامه دولت برای صادرات چیست؟

معاون اقتصادی رئیس جمهور از عزم جدی دولت برای جراحی‌های عمیق اقتصادی در حوزه تولید و صادرات خبر داد.

محسن رضایی معاون اقتصادی در این نشست گفت: صادرکنندگان امروز همان مجاهدان دیروز هستند که با خون خود از مرز های کشور دفاع کردند، صادرکنندگان امروز همان خط شکنندگان هستند. صادرات خط مقدم تولید ثروت ملت ایران است. مخصوصا در کشور ما صادرات به طور مضاعف در اقتصاد کشور تاثیر دارد، هم برای تولید ملی و هم برای عبور تولید ملت های دیگر از ایران، صادرات نقش کلیدی دارد.

وی افزود: کشور ما و تولید گران ما ، اقلیم ما و منابع انسانی ما می‌توانند از تولیدات داخل بر خوردار باشد و همچین سهم مهمی در جهش اقتصادی داشته باشد. از سوی دیگر ایران چهار راه مهمی در جهان هست که حتی اگر ما تولید داخلی هم نداشتیم از طریق صادرات مجدد و موقعیت کشور  می‌توانستیم میلیارد ها ثروت به وجود آورد. صادرات هم در تولید ملی و هم در تولید ثروت موثر است. ما در این دولت قصد جراحی های بزرگ داریم و اولین اقدام را هم از تجارت شروع کرده‌ایم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: عده‌ای بودجه‌ای که هنوز تصویب نشده است را می‌گویند تورم زاست، ما در بودجه تمام تلاش خود  را کردیم که تولیدکنندگان نفع ببرند، مثلا ما با نرخ‌های سود کمتری به تولیدکنندگان وام می‌دهیم که تسهیل در امر صادرات صورت گیرد، بنابراین حمایت از صادرکنندگان به طور جدی در دستور کار است.رضایی با بیان اینکه کشور با حجم عظیمی از نقدینگی روبروست تصریح کرد: این حجم نقدینگی در همچین اقتصاد مهار شده‌ای بسیار سخت و البته راهگشا است، پشتیبانی‌های مالی از صادرات جدی است. رفع قوانین اضافی و بخشنامه‌های اضافی که یک شبه تصویب می‌شد به طور جدی مورد توجه ماست که جلوی این بخشنامه‌های یک شبه گرفته شود. مقرراتی که تا الان ابلاغ شده است، در سال آینده کامل‌تر خواهد شد.