میانگین روزانه حجم معاملات بازار سرمایه در یک ماهه منتهی به ۲۵ خرداد ۹۹ یعنی طی ۱۹ روز کاری، ۹.۸ میلیارد سهم بوده که میانگین روزانه ارزش معاملات را به ۹.۵ هزار میلیارد تومان رسانده است.

به گزارش مهر،بورس همچنان جذاب است و در جذب نقدینگی موفق. بازاری چند هزار میلیارد تومانی که روزهای خوش خود را با جذب بخش عمده‌ای از نقدینگی‌های سرگردان در اقتصاد ایران به شب می‌رساند. از ابتدای سال جاری، امپراطوری بورس در حال گسترش است و دامنه سودآوری‌اش شرکت‌های خرد و کلان بسیاری را در بر گرفته است. روند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از اول فروردین ماه امسال تا ۲۶ خردادماه به خوبی نشان می‌دهد که شاخص دامنه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را هم رد کرده و ارزش بازار در پایان معاملات روز ۲۶ خردادماه، به ۴,۴۹۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. این یعنی چیزی حدود دو برابر نقدینگی.

آخرین رقمی که بانک مرکزی به عنوان نقدینگی اعلام کرده چیزی حدود ۲,۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و حال برآوردهای معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حکایت از آن دارد که ارزش بازار بورس در پایان معاملات روز دوشنبه هفته‌ای که رو به پایان است (۲۶ خرداد) به ۴,۴۹۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. آنگونه که آمار نشان می‌دهد، بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ۲۵ خردادماه امسال نسبت به روز مشابه ماه قبل از رشد ۱۶.۵ درصدی داشته و در عین حال، این شاخص در ۸۷ روز نخست سال ۹۹ نسبت به پایان سال ۹۸ چیزی حدود ۱۳۰ درصد رشد داشته است. مروری بر عملکرد شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورسی نیز در طی ۸۷ روز نخست حکایت از آن دارد که بازدهی نسبت به پایان سال قبل ۱۷۲ درصد بوده و در عین حال، بازدهی شاخص بازار اول نیز طی همین مدت، ۱۴۶ درصد به ثبت رسیده است. نکته حائز اهمیت در این میان آن است که به طور میانگین، روزانه ۱.۲۶ میلیون معامله صورت گرفته است؛ اما همین اعداد و ارقام در یک ماهه منتهی به ۲۵ اردیبهشت سال ۹۹ یعنی ظرف ۲۲ روز کاری حکایت از انجام معامله روزانه ۸.۹ میلیارد سهم به طور میانگین دارد که بر این اساس، میانگین روزانه ارزش معاملات را به ۱۰.۲ هزار میلیارد تومان رسانده است که کاهش ۶.۸ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین میانگین روزانه تعداد معاملات در یک ماهه منتهی به ۲۵ اردیبهشت ۹۹ نیز حکایت از آن دارد که ۱.۳۶ میلیون معامله به طور میانگین انجام شده است که نسبت به ماه قبل ۷.۳ درصد کاهش داشته؛ این در حالی است که میانگین روزانه حجم معاملات نیز در خرداد نسبت به اردیبهشت، ۱۰ درصد رشد را به ثبت رسانده است.