آکادمیک شدن رشته موشن گرافیک کلید خورد

برگزاری نخستین رویداد «هفت رنگ» در کشور

هفته گذشته رویداد «هفت رنگ»  با کمک جمعی از فعالین این حوزه، انجمن طراحان گرافیک متحرک شهر تهران و دانشگاه سوره برگزار شد که استقبال از آن بیش از حد انتظار بود. در تمام طول هفته گذشته صندلی‌های سالن سینما دانشگاه سوره مدام پر و خالی می‌شد و علاقه‌مندان زیادی برای آموزش و یادگیری به آن‌جا می‌آمدند. مسئولان برگزاری بر این باورند که رویداد به اهدافی که داشت، رسیده است و این موضوع آغاز راه پر فراز و نشیبی است که طراحان گرافیک متحرک شهر تهران در پیش دارند.

حمید ابراهیم‌نیا درباره برگزاری نخستین رویداد «هفت رنگ» گفت: اتفاق خوبی بود که این جشنواره پل ارتباطی بین متخصصین و مجربین این حوزه و فضای آکادمیک و پژوهشی ایجاد کرد. این اتفاق برای اولین بار بود که در فضای موشن گرافیک رخ می‌داد؛ خیلی اتفاقی است چرا که زمینه‌ساز اتصال فضای علمی با این رشته شد و ارتباط با دانشگاه سوره و فضاهای اکادمیک در این حوزه، می‌تواند پیش زمینه به وجود آمدن یک رشته آکادمیک و دانشگاهی برای موشن گرافیک در کشور شود. مسابقاتی که در رویداد «هفت رنگ» برگزار شد برای ارتباط بین موشن گرافیست‌ها در حوزه‌های مختلف بسیار تاثیرگذار بود و خیلی‌ها حتی از خارج از انجمن در این مسابقات شرکت کرده بودند.

او در ادامه تاکید کرد: در بخش پایان‌نامه و مقاله طبیعتا به این دلیل که موشن گرافیک یک فعالیت جدید است ما نتوانستیم آن‌طور که باید ورودی خوبی داشته باشیم اما داوران یک نفر را به عنوان برگزیده انتخاب کردند که بسیار حائز اهمیت است. باید بر این موضوع تاکید داشت که رشته موشن گرافیک در دنیا رشته بسیار نویی است و در کشور ما هم این رشته خیلی نو پا است. به طور کلی رشته آکادمیکی برای آن وجود ندارد بنابراین همین میزان استقبال نیز در رابطه با آن بسیار حائز اهمیت است. به نظر من رویداد «هفت رنگ» به همه اهدافی که داشت در این بخش رسیده است چون مهم‌ترین هدف این رویداد اتصال بین فضای پژوهشی و آموزشی با فضای حرفه‌ای بود که این موضوع اتفاق هم افتاد. 

در این خصوص اعلام آمادگی برای تاسیس رشته موشن گرافیک هم از جانب دانشگاه سوره اتفاق افتاد و فقط نیاز است که متخصصین و دست‌اندرکاران برنامه‌ریزی را برای تدوین چنین رشته‌ای  آغاز کنند تا به این حوزه که در کشورمان بسیار هم مقبول است سر و شکلی علمی‌تر و آموزشی‌تر داده شود تا فارغ‌التحصیلان بتوانند بر مبنای یک فضای آکادمیک تحصیل کنند.

جلال اشرافیان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری «هفت رنگ» نیز درباره این رویداد گفت: به نظر من رویداد یا هفته آموزشی - پژوهشی «هفت رنگ» بهترین اتفاقی بود که در سال‌های اخیر در حوزه گرافیک متحرک رخ داده است. بهترین بخش آن بخش پژوهش، مقاله و پایان‌نامه بود که البته امسال به این دلیل که اولین دوره‌ای بود که برگزار می‌شد، یک مقاله بیشتر در این رویداد ارائه نشد که همین موضوع هم بسیار حائزاهمیت است. به نظرم این رویداد یک جهش برای شناخت بیشتر موشن گرافیک در کشور بود و زمینه‌ساز آکادمیک شدن این رشته  را فراهم کرد. با توجه به اینکه این حوزه بسیار گسترده است به نظرم می‌تواند رویداد در سال‌های آینده کامل‌تر و بی‌نقص‌تر برگزار شود، با این حال فکر می‌کنم امسال این هفته آموزشی - پژوهشی به اهدافی که داشت رسید و خیلی خوب برگزار شد.