انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران اعلام کرد که آمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده از آغاز اعتراضات اخیر بر مبنای گزارش‌های رسمی و غیررسمی حدود ۷۰ نفر بوده که تعدادی از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

موج نوشت: طبق اطلاعیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی فهرست نهایی از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی را تهیه کرده است که گزارش‌های رسمی و غیررسمی این انجمن نشان می‌دهد، تا لحظه تهیه این گزارش، ۳۵ نفر از افراد بازداشتی، روزنامه‌نگار هستند و یا سابقه روزنامه‌نگاری داشته‌اند. در ادامه مطلب اطلاعیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران آمده است: «اسامی و داده‌های به‌دست آمده از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی بر مبنای اطلاعاتی است که از سوی نزدیکان و آشنایان ارائه شده و یا اخباری است که منتشر شده است.

از طرفی آمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده از آغاز اعتراضات اخیر بر مبنای گزارش‌های رسمی و غیررسمی حدود ۷۰ نفر بوده که تعدادی از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. در عین حال کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی، همچنان در حال برقراری ارتباط‌های گوناگون برای به‌دست آوردن اطلاعات به‌روزتر از وضعیت این افراد است و امیدوار است که با استفاده از روش‌های قانونی، مدنی و تعامل با مقامات و دستگاه‌های مربوطه برای آزادی روزنامه‌نگاران بازداشت شده تلاش کند. همچنین به اطلاع می‌رساند از زمان شروع اعتراضات تا به امروز تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران نیز احضار شده‌اند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران همچنین فهرست روزنامه‌نگاران بازداشتی را به شرح زیر اعلام کرده است: «احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار ورزشی و طنزنویس؛ نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار شرق؛ هدی توحیدی، خبرنگار؛ ویدا ربانی، روزنامه‌نگار حق‌التحریر؛ یلدا معیری، عکاس خبری؛ هاشم موذن‌زاده، فعال رسانه‌ای؛ اشکان شمی‌پور، فعال رسانه‌ای اهل خوزستان؛ افشین غلامی، سردبیر ماهنامه تفکر انتقادی (از ۲۰ مهرماه تاکنون مفقودالاثر شده است)؛ الهه محمدی، خبرنگار هم‌میهن؛ امید طحان بیدهندی، خبرنگار آزاد و سابق خبرگزاری مهر؛ امید هرمزی، روزنامه‌نگار ورزشی؛ آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا اصفهان؛ حسین یزدی، مدیر رسانه‌های ایران تایمز و مبین ۲۴؛ رضا اسدآبادی، خبرنگار حوزه کارگری ایلنا؛ روح‌الله نخعی؛ زهرا توحیدی، خبرنگار سیاسی؛ سجاد رحمانی، روزنامه‌نگار گیلانی و عضو خانه مطبوعات استان گیلان؛ شهریار قنبری، مدیر مسئول نشریه بادبان؛ صبا شعردوست، خبرنگار حق‌التحریر؛ علی خطیب‌زاده، خبرنگار خبرگزاری موکریان؛ علیرضا جباری دارستانی، خبرنگار اجتماعی مهر؛ علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار حق‌التحریر؛ فاطمه ناصر، رنجبر روابط عمومی دیجی کالا؛ فرخنده آشوری، خبرنگار آزاد و خبرنگار سابق خبرگزاری فارس؛ فرزانه یحیی‌آبادی، خبرنگار محلی در آبادان؛ فهیمه نظری، خبرنگار حوزه تاریخ؛ محمد زارع فومنی، مدیر مسئول روزنامه صدای اصلاحات؛ مرضیه (زینب) امیری قهفرخی، روزنامه‌نگار فعال حوزه زنان و کارگری؛ مرضیه طلایی، روزنامه‌نگار خبرگزاری موکریان؛ مریم وحیدیان، خبرنگار حوزه کارگری و شبکه شرق؛ مسعود کردپور، مسئول آژانس خبری موکریان؛ ملیحه درکی، عکاس خبرنگار در شیراز؛ مهرنوش طافیان، خبرنگار محلی در خوزستان؛ نازیلا معروفیان، خبرنگار رویداد ۲۴ و خبرنگار سابق دیده‌بان ایران؛ و نسرین حسنی، خبرنگار روزنامه محلی اتفاقیه.»

رکورد روزنامه‌نگاران  در بند

در جهان شکسته شد

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید در پی دستگیری روزنامه‌نگاران در ایران در جریان سه ماه اعتراض اخیر، رکورد دستگیری روزنامه‌نگاران در سراسر جهان شکسته شد. به گفته این سازمان غیردولتی، تعداد روزنامه‌‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۲ به ۵۳۳ تن رسید که بی‌سابقه است. تعداد روزنامه‌‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۱، ۴۸۸ نفر بود. سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که بیش از نیمی از روزنامه‌نگاران در بند، در پنج کشور دستگیر شده‌اند: چین، ۱۱۰ نفر- میانمار، ۶۲ نفر- ایران، ۴۷ نفر- ویتنام، ۳۹ نفر- بلاروس، ۳۱ نفر. ایران  در کنار چین و میانمار یکی از سه کشوری است که بیشترین زندانیان رسانه‌ای را دارد.