آرزو احمدزاده ، راهنمای طبیعت‌گردی

جاده چالوس همیشه راه رسیدن به چالوس بوده ‌است و مرزن‌آباد محلی برای توقف و استراحتی کوتاه؛ اما در نزدیکی ۱۵ کیلومتری شمال غرب مرزن‌آباد و در نزدیکی روستاهای سینوا و طلاجو، مردابی در دل جنگل‌های مازندران قرار دارد که چون یاقوتی سرخ می‌درخشد.

مرداب هسل که در گویش محلی به تالاب کنیچال هم شناخته می‌شود، در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و کمتر از یک هکتار مساحت دارد. مرداب هسل از باران‌های موسمی پر می‌شود بنابراین در فصل‌های بارندگی عمق آن به بیش از ۱۵ متر می‌رسد اما در فصل تابستان آب مرداب تقریبا تبخیر می‌گردد. در اواسط تابستان کف تالاب مشخص می‌شود و جز گل و لای چیزی باقی نمی‌ماند. در یکی از گویش‌های محلی مازندران، هَسَل به معنی آبگیر فصلی است. البته در برخی منابع هسل را آب راکد نیز معنی کرده‌اند.

در فصل بهار و تابستان پوشش سبز نوعی جلبک بر روی سطح آب مرداب، آن را به جواهری سبز تبدیل می‌کند اما با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان از سبزی این جلبک ها کاسته شده و آنها رنگ خود را با رنگ قرمز و نارنجی زیبا تغییر می دهند و هسل چون یاقوتی سرخ در میان جنگل‌های سبز شمال می‌درخشد و در چهار فصل سال گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.