وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وضعیت سینما واقعا اشکال دارد؛ من حاضر نیستم فیلمی را با خانواده‌ام ببینم؛ چطور می‌توانم اجازه بدهم که مردم ما این فیلم را ببینند؟!

به گزارش ایرنا،‌ محمدمهدی اسماعیلی در برنامه زنده نگاه یک شبکه یک سیما افزود: آیا وضعیت سینما ما قابل قبول است؟ آیا مشکل دارد یا ندارد؟ من نمی‌توانم حرف‌هایی بزنم که همه از من تعریف کنند. وضعیت سینما واقعا اشکال دارد. من مواجه هستم با انبوهی از فیلم هایی که در نوبت اکران هستند.

وی یادآور شد: من خودم را موظف می‌دانم که این فیلم‌ها را تماشا کنم و می‌بینم که بعضی‌هایشان اشکالاتی دارد. خود اهالی سینما باید کمک کنند این وضعیت را تغییر دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قطعا حوزه مدیریتی ما از آثاری که به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما توجه دارند حمایت می‌کند. من خودم را سرباز این مردم و نظام می‌دانم. تا روزی که در خدمت مردم هستم در پایبندی جدی به صیانت از فرهنگ ایرانی و اسلامی تاکید خواهم کرد.

 مرجعیت فرهنگی وزارتخانه را احیا می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین راهبرد کلان را احیای مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدیریت فرهنگ کشور ذکر کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه های متمادی به نهادی برای اعطای مجوزها در حوزه تئاتر و موسیقی و کتاب و سینما تقلیل پیدا کرده است. در حالی که معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاستگذار اصلی در مدیریت فرهنگی دولت است.

وی با اشاره به این نکته که بیش از ۵۰ دستگاه غیردولتی در حوزه فرهنگ داریم توضیح داد: کار اول من این است که در داخل دولت این مسئله را حل کنم. در همین دولت وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعتبار محدود مشغول فعالیت است. در کنار این وزارتخانه دستگاه های متعدد غیر فرهنگی را در دولت داریم که بیشترین دخالت را در عرصه جریان سازی فرهنگی انجام می‌دهند. به عنوان مثال یک هلدینگ رسانه ای تشکیل شده که به شرکت های خصولتی وصل است و این شرکت هر شماره آگهی‌های خودشان را به این هلدینگ رسانه‌ای می‌دهند.

سیاست اصلی دولت تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به موضوع عدالت فرهنگی را ضروری دانست و افزود: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد فیلم‌های سینمایی‌مان در تهران و بالا شهر تهران ساخته می‌شود. در کشور مشکل زیرساختی داریم. برای حل این مشکل در استان فارس ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل تالار مرکزی شیراز بودجه مصوب کردیم. در اردبیل بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع‌های فرهنگی اختصاص دادیم و در استان سمنان نیز همین میزان مصوبه داشتیم. سیاست اصلی دولت تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی است. همه زیرساخت های فرهنگی را می خواهیم در سفرهای استانی تکمیل کنیم. افتتاح پروژه‌های مهم دو تا سه سال طول می‌کشد و خیلی‌ها را در یک سال افتتاح می‌کنیم. گام اول وزارت فرهنگ تکمیل زیرساخت‌های نیمه کاره است. بعضا پروژه‌ای بیست سال است که شروع شده و ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

می‌توانیم ۸۵ درصد کاغذ را در داخل تولید کنیم

اسماعیلی با بیان این که می‌توانیم در یک برنامه یک و نیم ساله صنعت نشر را به خودکفایی برسانیم گفت: در حوزه  کاغذ ما ۹۰ درصد واردات داریم. در حالی که با راه‌اندازی و بازگشایی چهار پنج کارخانه می‌توانیم ۸۵ درصد کاغذ را در داخل تولید کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق کتاب گفت: اطلاع دارم که کتاب‌های پرفروش اطراف میدان انقلاب تکثیر می‌شوند و از این مسیر ناشر و نویسنده ضرر می‌کنند. در این راستا قانون جدیدی را  برای حمایت از نویسندگان و ناشران داریم آماده می‌کنیم تا در قالب لایحه تکمیل کرده و به مجلس ارائه بدهیم.