می‌گویند ناشنوایی یکی از سخت‌ترین معلولیت‌هاست، چرا که نه تنها به سختی شغلی پیدا می‌کنند که به سختی نیز می‌توانند با سایر افراد جامعه ارتباط برقرار کنند. این مشکلات در خصوص کم‌شنوایان نیز صدق می‌کند به طورس که حتی بسیاری از آنها توان خرید یک سمعک باکیفیت را ندارند چرا که در حال حاضر قیمت سمعک البته ارزان‌ترین مدل آن حدود 3 برابر کمترین دریافتی مددجویان بهزیستی است.

390  هزار  نفر   ناشنوا   فقط  تحت   پوشش   بهزیستی

به گزارش تجارت‌نیوز، فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی ناشنوایی درباره وضعیت ایران از این نظر آمارهایی ارائه کرد.

او درباره تعداد افراد مبتلا به اختلالات شنوایی تحت پوشش سازمان بر اساس معلولیت توضیح داد: « 145 هزار و 414 نفر دچار اختلالات شنوایی شدید، 48 هزار و 861 نفر دچار اختلالات شنوایی خیلی شدید، 120 هزار و 546 نفر دچار اختلالات شنوایی متوسط، 71 هزار و 846 نفر از افراد تحت پوشش دچار اختلالات شنوایی خفیف و 3191 نفر نامشخص هستند».

بنا بر آمارهایی که معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور داده، 389 هزار و 585 نفر افراد مبتلا به اختلالات شنوایی فقط تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. آمار کلی کشور با احتساب آنها که تحت پوشش بهزیستی نیستند، مشخص نیست.

قیمت   سمعک   در   بازار   چند؟

نکته مهم دیگر در ماجرای معلولیت ناشنوایی، دسترسی این افراد به سمعک است. قیمت سمعک چقدر برای آنها گران تمام می‌شود؟

بررسی قیمت‌ سمعک در بازار نشان می‌دهد که کمترین قیمت برای این ابزار حیاتی برای افراد دچار ناشنوایی یا کم‌شنوایی حدود دو و نیم میلیون تا سه میلیون تومان است. البته قیمت‌ها برای سمعک در بازار ثابت نیست. قیمت سمعک بستگی به کارآیی آن دارد. برخی از سمعک‌ها در محیط کار و محیط‌های شلوغ هم کارآیی دارند، اما تعدادی دیگر فقط برای گروه‌های کوچک قابل استفاده است. به این معنا که در خیابان یا مثلا رستوران دیگر جوابگو نیست.

برای مثال سمعکی که باتری قابل شارژ ندارد و در گروه‌های کوچک قابل استفاده است در گروه ارزان‌ترین سمعک‌ها دسته‌بندی شده است. اگر مدار کاهنده نویز، وضوع گفتار و کارآیی‌های بهتر دیگری داشته باشد، افراد باید هزینه بیشتری بپردازند. آنطور که سایت‌های خرید و فروش آمده قیمت یک سمعک با کارآیی عالی برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا تقریبا 10 تا 50 میلیون تومان آب می‌خورد.

اما آیا افراد می‌توانند سمعک از قیمت پایه تا گران‌ترین آن را به راحتی تهیه کنند؟ اگر بخواهیم تنها آن دسته از افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند را در نظر بگیریم، خرید سمعک چندان برای آنها کار راحتی نیست.

کافی است نگاهی به مستمری مددجویان بهزیستی در سال جاری داشته باشیم. قرار بود مستمری آنها در سال جاری 40 درصد افزایش یابد، اما فقط 20 درصد آن اجرایی شد.

یعنی افراد تحت پوشش بهزیستی در سال جاری، یک نفره حدود 655 هزار تومان و دو نفره 936 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند. مستمری خانوار سه نفره نیز حدود یک میلیون و 310 هزار تومان، چهار نفره حدود یک میلیون و 684 هزار تومان و پنج نفره حدود 2 میلیون تومان است. البته قرار است از نیمه دوم امسال مستمری آنها 20 دیگر هم افزایش یابد. مستمری یک نفره به حدود 786 هزار تومان و خانوار پنج نفره به بالا نیز به حدود 2 میلیون و 471 هزار تومان باید برسد.

اگر مستمری مددجویان بهزیستی را همان 40 درصد در نظر بگیریم باز هم دریافتی آنها از ارزان‌ترین سمعک در بازار کمتر است. یعنی اگر قیمت سمعک را دو و نیم میلیون تومان در نظر بگیریم، سه برابر مستمری یک نفره تحت پوشش بهزیستی است.

البته این را هم در نظر بگیریم که همه افراد تحت پوشش بهزیستی مستمری بگیر نیستند. بنا بر آخرین آمارهای رسمی حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که از این میان حدود یک و نیم میلیون نفر آنها مستمری دریافت می‌کنند. ضمن آنکه اگر افراد بخواهند از کمک‌های سازمان بهزیستی برای خرید سمعک استفاده کنند، باید زمان زیادی را در صف بمانند؛ شاید حتی کارشان به سال بعد بکشد.

دلایل   ناشنوا  شدن   افراد

نکته دیگری که فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به آن اشاره کرد، علت ناشنوا شدن افراد است. آنطور که او گفته 50 درصد علت ژنتیک، 25 درصد به دلایل ناشناخته و 25 درصد سایر موارد مانند مسائل هنگام زایمان و... است.

این در حالی‌ست که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به گفته برخی از متخصصان و کارشناسان خود عاملی برای ایجاد انواع معلولیت‌ها در نوزاد می‌شود. به‌ویژه آنکه بنا بر این قانون و تصمیمات مختلف وزارت بهداشت و سازمان‌های دیگر غربالگری هم تقریبا برای بسیاری از زنان از دسترس خارج شد.

ممنوعیت‌هایی که برای افزایش جمعیت ایران انجام شده، اما خود عاملی برای افزایش جمعیت دارای معلولیت‌ها و دارای بیماری می‌شود.