برکناری«رضا ثقتی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان همزمان با انتشار ویدیویی جنجالی و غیراخلاقی که نشانگر رابطه او با یک پسر جوان بود، با حاشیه‌های زیادی همراه شده است.

خبرنگار دیده بان ایران تلاش کرد تا صحت فیلم منتشر شده و دلایل برکناری وی را از قول مسئولان ارشاد گیلان منتشر کند، اما مسئولان تاکنون توضیحی درباره علت استعفا یا برکناری رضا ثقتی منتشر نکرده‌اند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه حکم جابه جایی این مدیر استانی را تایید و در سامانه رسمی وزارت ارشاد عبدالرضا علی‌پناه را به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد. 

مدیرکل برکنار شده‌ فرهنگ و ارشاد گیلان کیست؟

رضا ثقتی متولد ۱۳۵۷ رشت، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فرهنگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، عضو دائم انجمن علمی مدیریت فرهنگی و برنامه‌ریزی ایران و از فعالان فرهنگی و هنری استان گیلان است.

وی دارای بیش از ۱۹ سال سابقه در بخش‌های مختلف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است. همچنین کسب عنوان جوان نمونه استان گیلان (۱۳۸۹)، عضو هیئت رئیسه جبهه فرهنگی گیلان (۱۳۹۳)، موسس و مدیرعامل حسینیه هنر رشت (۱۳۹۷)، و ... در رزومه اوست. ثقتی، دبیری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در استان گیلان را نیز برعهده داشت.

فعالیت‌های سیاسی و مدیریتی 

بنابر گزارش دیده‌بان ایران؛ ثقتی در آذر ماه سال ۱۴۰۰ طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت ابراهیم رئیسی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان انتخاب شد. او جایگزین فیروز فاضلی شده بود که بیش از هفت سال و نیم این مسئولیت را عهده‌دار بوده است

وی، از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی در استان گیلان است. ثقتی از سال ۹۷، مدیر شاخه حسینیه هنر در رشت بود؛ همان حسینیه هنر که در سال ۹۱، توسط وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی و قائم مقام کنونی صداوسیما، تحت پوشش «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» تاسیس شد.

 اواخر خرداد ماه امسال رضا ثقتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از ایجاد قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله‌محور خبر داده بود. او در جمع خبرنگاران گفته بود: «یکی از ناهنجاری‌های شهری که دغدغه‌مندان را نگران کرده بحث زیر سوال رفتن حجاب و عفاف در جامعه است. معتقدیم مساله حجاب و تقویت زیست عفیفانه باید توسط مردم راهبری، مدیریت، پشتیبانی شده و ارتقا یابد.» 

حواشی عجیب و غیرقابل باور یک برکناری

«برترین‌ها نیز در این مورد نوشت: از روز پنجشنبه نام رضا ثقتی در صدر اظهارنظرهای کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.

برخی ادعا کرده‌اند که دلیل برکناری او همان چیزی‌ست که در شبکه‌های اجتماعی به شدت به آن پرداخته شده. برخی رسانه‌ها هم، نظیر رویداد ۲۴ و یا چند ثانیه از عباراتی نظیر (حواشی مرتبط با یک پسر جوان) نوشته‌اند.

در هر صورت ترندِ یک توئیتر فارسی همچنان رضا ثقتی است و آنچه بیشتر از پیش رضا ثقتی را تحت فشار کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار داده، مواضعی‌ست که توقع دیگری از در اذهان ساخته بوده، مثلا پیش‌تر او از تاسیس هایپر مارکت حجاب گفته بوده و یا در اظهارنظری قبل‌تر تماشای پایتخت ۶ را همراه با بدآموزی دانسته بود.

موج بازخوانی توئیت‌ها و مواضع اینستاگرامی رضا ثقتی هم داغ است، برخی کاربران مواضع گذشته او را به اشتراک گذاشته‌اند، ثقتی رئیس کارگروه حجاب و عفافِ گیلان هم بوده. به هر حال برای صحت و سقم ویدیویی که برخی به او منتسب کرده‌اند، باید منتظر واکنش‌های رسمی ماند.»

وقتی ریش و یقه بسته می‌شود فضیلت

انتشار فیلم غیراخلاقی از این مدیر ارزشی و به تبع آن برکناری سریع او، واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

مصطفی داننده، فعال رسانه‌ای در واکنش به برکناری این مدیر انقلابی نوشت: «از شنیدن ماجرای مدیر ارشاد گیلان تعجب کردم؟ نه

وقتی شرط مدیریت می‌شود انقلابی بودن.

وقتی ریش و یقه بسته می‌شود فضیلت.

وقتی متخصصین خانه‌نشین می‌شوند چون بلد نیستند ریاکار باشند. 

ماجرای آقای مدیر تعجب‌آور نمی‌شود چون فساد اخلاقی و مالی مهم‌ترین ویژگی ریاکاران است.»

رحمت‌الله بیگدلی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت ایران اسلامی نیز به رسوایی اخلاقی مدیرکل ارشاد گیلان چنین واکنش نشان داد: «رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، مؤسس کارگاه عفاف و حجاب و حامی راه‌اندازی هایپرمارکت حجاب که اخیرا به‌خاطر فساد اخلاقی برکنار شد از نزدیکان ‎سعید جلیلی و از وابستگان افراطی ‎جبهه پایداری است.»