ساعت ۱۰:۲۲ شنبه ۶ اسفند، در ساختمان اداری - تجاری در خیابان بهار نرسیده به طالقانی آتش‌سوزی روی داد که در جریان عملیات اطفای حریق این ساختمان موسوم به 153 یک آتش‌نشان جان باخت تا با یادآوری حادثه پلاسکو بر مظلومیت قهرمانان گمنام و جانفشان این شهر صحه بگذارد.

عبدالمهطر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران در توئیتر نوشت: «قهرمان عزیز شهر، رضا دارابی، رئیس ایستگاه ۱۲۰ آتش‌نشانی تهران در حین عملیات اطفای حریق ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار به دلیل شدت جراحات ناشی از سقوط در چاهک آسانسور ساختمان به شهادت رسید.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز  با بیان اینکه در این حادثه رضا دارابی، فرمانده با تجربه و شجاع ایستگاه ۱۲۰ سازمان آتش‌نشانی که سال‌ها برای ایمنی شهر تلاش کرد؛ به شهادت رسید، گفت: دو سه نفر از آتش‌نشانان نیز دچار آسیب‌دیدگی سطحی شدند که خدمات درمانی دریافت کردند.

جلال ملکی افزود: حرارت بسیار بالایی در طبقه منفی ۳ وجود داشت و جزء معدود حریق‌‌هایی بود که چنین حرارت بالایی را شاهد بودیم. به گفته وی، بیش از ۱۵۰ آتش‌نشان از ۱۰ ایستگاه در عملیات اطفای حریق ساختمان ۱۵۳ حضور داشتند.

«153»  جزء   فهرست  ساختمان‌های   نا  ایمن نبود

مدت‌ها است بحث اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن در پایتخت مطرح شده است، اما با وجود این‌که اسامی این ساختمان‌ها در اختیار علیرضا زاکانی، شهردار تهران قرار دارد او از انتشار آن‌ها خودداری می‌کند، آتش‌سوزی ساختمان 153 یک بار دیگر رجوع به این لیست را بر سر زبان‌ها انداخت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از صدور اخطار برای ۱۶۰ ساختمان ناایمن پایتخت از طرف دادستانی تهران خبر داد و گفت: ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار که دیروز دچار آتش‌سوزی شد، جزو فهرست ساختمان‌های ناایمن از نظر آتش‌نشانی نبود.

مهدی چمران پیش از آغاز جلسه دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت یکی از آتش‌نشانان در حادثه ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار گفت: ساختمانی که دچار آتش‌سوزی شد، جزو فهرست ساختمان‌های ناایمن از نظر آتش‌نشانی نبود، البته آتش‌نشانی به خاطر انبار کردن برخی وسایل که نباید در این ساختمان انبار می‌شد به این ساختمان اخطار داده بود، نه به خاطر ناایمن بودن خود ساختمان از نظر حریق.

وی افزود: ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار با حکم کمیسیون ماده صد پلمب شده بود، ولی مالک ساختمان آن را فک پلمب کرده بود و سه طبقه زیرین ساختمان را به انبار لوازم آتش‌زا تبدیل کرده بود. البته شهرداری به خاطر این فک پلمب از مالک ساختمان به پلیس شکایت کرده بود و این ساختمان به خاطر تغییر کاربری پارکینگ به انبار در مرحله شکایت و شکایت‌کشی قرار داشت که متاسفانه در همان طبقه منفی سه پارکینگ آتش‌سوزی رخ داد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: آتش‌سوزی در این ساختمان از ساعت ۹:۳۰ صبح روز شنبه آغاز شد، اما ظاهرا مالک ساختمان به دلیل تخلفاتی که انجام داده بود، نمی‌خواست این مسأله را به اطلاع آتش‌نشانی برساند، اما بعد که متوجه شده است نمی‌تواند با سیستم‌های معمولی اطفای حریق انجام دهد، ساعت ۹:۴۵ موضوع را به آتش‌نشانی اطلاع داده است و حتما اگر زودتر اطلاع می‌داد، آتش‌نشانان ظرف شش تا هفت دقیقه به محل حادثه می‌رسیدند و زودتر آتش را خاموش می‌کردند.

شهرداری تهران دست از لجاجت بردارد

اما ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گویی با نظر رئیس شورا چندان موافق نیست زیرا با اشاره به همین مسئله در واکنشی به زاکانی در توئیتر نوشته است: «شهادت فرمانده دلاور ایستگاه 120 آتش‌نشانی شهید دارابی را تسلیت عرض می‌کنم. متأسفانه حادثه ساختمان خ بهار نشان داد اصرار بنده و برخی اعضای شورا بر انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر درست و در جهت حفاظت از جان شهروندان و آتش‌نشانان فداکار است. شهرداری تهران دست از لجاجت بردارد.»

سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای ایمنی را    اعمال می‌کنیم

در عین حال شهردار تهران در حاشیه بازدید از ساختمان شماره ۱۵۳ و در جمع خبرنگاران با تأیید اظهارات رئیس شورای شهر، تأکید کرد که این ساختمان جزء ساختمان‌های ناایمن نیست.

علیرضا زاکانی گفت: ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار در کمیسیون ماده ۱۰۰ به علت «تغییر کاربری» محکوم شده بود؛ که رأی امسال اجرا شده و مجموعه پلمپ شد.

وی ادامه داد: مالک به صورت غیرقانونی اقدام به فک پلمپ کرد، ما پیش از این حادثه به دستگاه قضا شکایت کرده بودیم.

زاکانی گفت: عملیات چندساعته همکاران من در آتش‌نشانی موجب جلوگیری از تسری آتش به ساختمان‌های اطراف شد.

وی گفت: احتمال ریزش بنا دور از ذهن است ولی ما سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای ایمنی را اعمال می‌کنیم.

شهردار تهران با اشاره به تمهیدات ترافیکی افزود: تا صدور تأییدیه استحکام بنا، محدودیت‌های ترافیکی پابرجاست.

صدور حکم جلب برای مالک ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران قاضی برای مالک ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار حکم جلب صادر کرده است، گفت: 11هزار ساختمان در جدول ساختمان‌های پرخطر هستند که ساختمان ۱۵۳ نیز جزو پرخطرهاست و رأی قضایی و حکم پلمب دارد که مالک فک پلمب کرده است.

به گزارش ایلنا، قدرت‌الله محمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عملیات اطفای حریق ساختمان ۱۵۳ نزدیک به ۱۲ ساعت طول کشید، اظهار کرد: به دلیل حجم بالای کالاهای دپو شده که اشتعال بالایی داشتند و درجه حرارت بالای ۴۰۰ درجه، اطفای حریق در ساعات طولانی انجام شد.

وی افزود: این اقدام با احتیاط کامل انجام شد و ساختمان‌ها تخلیه و نفرات نجات داده شدند؛ مرحله به مرحله پیش رفتیم اما متأسفانه یکی از آتش‌نشانان دلسوز خود را از دست دادیم.

تشکیل پرونده قضایی درباره حادثه خیابان بهار

دیروز دادستان تهران به منظور بررسی موضوع در محل حادثه ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار حضور یافت. علی صالحی، گفت: مطابق اعلام کارشناسان به دلیل دمای بالای آتش فعلا امکان اعلام دقیق علت آتش‌سوزی وجود ندارد.

دادستان تهران در این بازدید که مسئولان آتش نشانی، مدیریت بحران، ضابطین، مسئولین شهرداری تهران حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضعیت اطفای حریق ساختمان مورد اشاره را دریافت کرد.

صالحی گفت: در رابطه با این آتش سوزی پرونده قضایی تشکیل شده است و گزارش نهایی حادثه به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. وی در مورد گزارش‌هایی که پیش‌تر در رابطه با این ساختمان مطرح شده بود از مقامات مسئول شهرداری سوال کرد که عنوان شد این ساختمان یک مرتبه پلمب شده بود.

دادستان تهران بیان کرد: مالک ساختمان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده می‌کرده که امروز به دلیل نامعلومی دچار حریق شده است.

هر چه بود، شعله‌های ساختمان 153 چه جزء فهرست بناهای ناایمن بود و چه نبود؛ فروکش کرد؛ اما آتش آن به جان خانواده و والدین رضا دارابی افتاد. دریغ و درد... که پایانی بر این سوز و تضمینی برای تکرارناپذیری این مصیبت نیست.