تهران سخت نفس می‌کشد. روزهای تاریک، دودزده و غبارآلود آن تکرار می‌شود و هر روز میزان آلاینده‌ها رقم‌ بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد. در این بین هیچ مرجع قانونی و نهادی هم پاسخگو و مسئول مستقیم نیست؛ درواقع آنچه از زبان متولیان به گوش می‌رسد تنها توصیف وضعیت هوا، ارائه آمار میزان آلاینده‌ها و البته متهم کردن دیگری است.

در همین راستا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دیروز گفت: در شرکت کنترل کیفیت هوا ۵ معیار آلودگی هوا داریم که آنها رصد و بر اساس سطح آنها کیفیت هوا تعیین می‌شود و رصد‌ها نشان می‌دهد از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ آذر ماه افزایش چشمگیر در آلایندگی دی اکسید گوگرد داشتیم و اوج آن در تاریخ ۲۴ آذر ماه بود

به‌ گزارش ایلنا، «سید محمد مهدی میرزایی قمی» بیان کرد: طی ۷ سال گذشته سطح آلاینده دی اکسید گوگرد در این بازه زمانی سال بی‌سابقه بود و منبع آن بر اساس بررسی‌های انجام شده احتمالا مربوط به منابع غیر متحرک و سوخت مصرفی آنهاست.

 

شهرداری ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده، اما یک اتوبوس هم تحویل نگرفته است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: بابت توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس بارها صحبت‌هایی شده است که اعلام می کنم شهرداری تهران تا به امروز ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده که از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس حتی یک دستگاه هم تحویل نشده است.

 

 

تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در کاهش آلودگی بی‌تأثیر بوده

وی با اشاره به شرایط فعلی هوای پایتخت گفت: تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات در این زمینه برای حفظ سلامت افراد است، تصریح کرد: تصمیم امروز مبنی بر تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس اگر تا انتهای هفته ادامه داشت و مردم از شهر خارج می شدند شاید تاثیر اندکی بر کاهش آلودگی هوا داشت اما تعطیلی مدارس تنها برای حفظ سلامت مردم است و راهکاری برای کاهش آلودگی هوا نیست.

 

۸۳ درصد آلودگی سهم منابع متحرک است

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در بخش کلی و تحلیل‌های انجام شده از سال ۹۶، آمارها نشان می دهد سهم اصلی آلودگی منابع آلاینده متحرک ۸۳ درصد و سهم ذرات معلق ۶۰ درصد است.

وی بیان کرد: هراقدامی در بخش کاهش آلودگی هوا بخواهیم انجام دهیم باید در بخش حمل و نقل باشد. اخیرا دو مصوبه در هیات وزیران داشتیم که عقب گردی در بخش آلودگی هوا است، بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۶ از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجباری شده است.

میرزایی قمی ادامه داد: در تاریخ ۱۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ مصوبه ای در هیات وزیران داشتیم که استاندارد یورو ۶ حذف شد و امروز هیچ ردی از استاندارد آلایندگی یورو ۶ در قانون هوای پاک نیست و سقف اجرایی امروز آلایندگی یورو ۵ است. در این بخش نیز مخالفت علنی از سوی سازمان محیط زیست نداریم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: همانگونه که شهروندان اعلام کردند، ۵۸ درصد میزان آلودگی هوای تهران مربوط به ناوگان فرسوده است و باید از این نگاه دقیق و کارشناسانه بینندگان تشکر کرد.

 

۷ درصد خودروهای تهران نقش ۳۸ درصدی در آلایندگی هوا دارند

میرزایی قمی بیان کرد: تاکسی و وانت فرسوده تنها ۷ درصد ناوگان تهران را تشکیل می دهند  اما سهم آلایندگی آنها ۳۸ درصد است که این آمار در بخش موتور سیکلت فرسوده در مقایسه با موتور سیکلت تولید جدید ۱۲ درصد، خودرو سواری فرسوده نسبت به سواری تولید جدید ۲۶ درصد و کامیون فرسوده نیز تا ۵۰ برابر آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنند.

وی افزود: هنوز در بخش اسقاط وسایل نقلیه فرسوده تعیین تکلیف نشده است و امروز این موضوع نیز در قانون ساماندهی خودرو پولی شده است اما موضوع مهم این است که خودروهای فرسوده از رده خارج شود.

 

احتمال عدم رعایت استاندارد در سوخت توزیعی در اطراف تهران

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در کلانشهرها سوخت استاندارد توزیع می شود اما این امکان وجود دارد اطراف تهران سوخت توزیعی استاندارد کامل نداشته باشد.

وی با حضور در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰  تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا نوسازی ناوگان فرسوده در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تاثیر گذار است که لازم می‌بینیم اعتبارات لازم در این بخش پیش بینی و تامین شود و در ادامه نیز باید به سمت بازسازی ناوگان فرسوده و استفاده از فیلتر جاذب دوده برویم که قابلیت جذب ۹۹ درصد ذرات معلق را دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: برخی دوستان در وزارت کشور اعلام می کنند که اعتبارات لازم برای خرید فیلتر جذب دوده ندارند و باید اعتقاد به فیلتر جذب دوده و منابع مالی آن تامین و ایجاد شود زیرا هنوز هستند مسئولانی که اعتقادی به فیلتر جذب دوده ندارند.

وی تصریح کرد: بابت توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس بارها صحبت‌هایی شده است که اعلام می کنم شهرداری تهران تا به امروز ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده که از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس حتی یک دستگاه هم تحویل نشده است.