نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه نزدیک به 500 روستا در خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: از ابتدای هر هفته برای این روستاها از سوی سازمان جهاد کشاورزی با تانکر آب فرستاده می‌شود که البته این آبرسانی فقط برای مصرف شرب اهالی روستاها است در حالی که اهالی برای مصارف دیگر از جمله استحمام و ... نیز به آب نیاز دارند.

حسین فنودی در گفت و گو با ایلنا، افزود: خراسان جنوبی 25 سال است که همانند استان‌های همجوارش با خشکیدگی و بی‌آبی روبرو است، به طوری که بسیاری از کشاورزان استان بیکار شده‌ و به شغل‌های کاذب، کارگری و حاشیه‌نشینی در مرکز استان روی آورده‌اند.

 وی گفت: بخش زیادی از حاشیه‌نشینی را در مهرشهر بیرجند شاهد هستیم. طبق تحقیقی که در این باره انجام شد در سال 82 در این منطقه تنها 4 خانوار زندگی می‌کرد اما الان تعداد خانوارها به 70 تا 80 هزار نفر افزایش یافته است.

 

عضو شورای عالی استان‌ها افزود: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، در سطح استان اقدام به حفر چاه کردند که متاسفانه باعث تخلیه آب سفره‌های زیرزمینی شد و همین تخلیه شدن آب باعث فرونشست زمین در بسیاری از مناطق استان خراسان جنوبی شده است. به شکلی که در بعضی از مناطق سطح آب و سفره‌های آب زیرزمینی تا 10 متر کاهش یافته اما با این وجود کشاورزان از این آب استفاده می‌کنند.

فنودی ادامه داد: جدا از کم آبی در استان شبکه‌های آبرسانی هم بسیار فرسوده و قدیمی‌اند به حدی که پرتی آب طبق گفته مسئولان استانی از مصرف خود آب بیشتر است.اهالی کنتور دارند اما آبی که قبل از کنتور از طریق شبکه هدر می‌رود بسیار بیشتر است. چراکه لوله‌های فلزی و پلاستیکی عمرشان به 50 سال می‌رسد و کاملا فرسوده شده‌اند. باید برای تعمیر و بازسازی این لوله‌ها هم اعتباری در نظر گرفته شود.

 

هدایت آب‌های سطحی به افغانستان

وی تصریح کرد: در مناطقی مرزی سربیشه، درمیان، نهبندان و زیرکوه، آب‌های سطحی به راحتی به سمت افغانستان هدایت می‌شوند در صورتی که با احداث سد یا بندهای خاکی باید از هدایت‌ این آب‌ها به سمت افغانستان جلوگیری کرد.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: افغانستان نه تنهاحقابه‌ای به سمت ما هدایت نمی‌کند بلکه آب‌ ما هم به سوی این کشور هدایت می‌شود. باید سد و بندهای خاکی ایجاد کنند و از هر طریقی جلوی این هدررفت آب را بگیرند و از کاهش آب های زیر زمینی و فرونشست زمین‌ها پیشگیری کنند.