بسیاری از بیماران وقتی با علائم شبیه به سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کنند، دکتر با تأکید بر اینکه در حال حاضر چیزی به نام سرماخوردگی نداریم، تشخیص کرونا می‌دهد و نسخه می‌پیچد. در بیشتر نسخه‌ها سه آمپول دگزامتازون برای سه روز متوالی تجویز می‌شود.

همچنین به توصیه پزشکان برای پنج روز دیگر اسکن ریه انجام می‌شود. بسیاری از پزشکان در حال حاضر مصرف دگزامتازون را چون سم می‌دانند. بااین‌حال آنها هیچ داروی مشخصی برای کرونا تجویز نمی‌کند و هنوز پروتکل درمانی مدونی برای درمان کرونا تدوین و ابلاغ نشده است.

 همین ماجرا هم عوارض جانبی داروهای تجویزی را افزایش داد تا جایی که بنا به تصدیق دکتر عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ عامل بروز بیماری قارچ سیاه، تجویز بیش‌ازاندازه کورتن از سوی پزشکان است و حالا در کنار کرونا، قارچ سیاه هم جان و سلامتی بیماران را تهدید می‌کند.

تأخیر در به‌روزرسانی اشتباهات درمانی

کرونا با این شکل و شمایل پدیده تازه‌ای است که دنیا را غافلگیر کرد و از این منظر تا حدی آزمون‌وخطا برای پیدا کردن راهکار مقابله و درمان این بیماری قابل‌پذیرش است، اما انگار کشور ما در زمینه به‌روزرسانی اشتباهات درمانی و دارویی با تأخیر عمل می‌کند. چنانچه داروهایی مانند رمدسیویر یا فاویپیراویر از یک سال قبل در پژوهش‌های سازمان جهانی بهداشت رد شدند، اما در کشور ما فاویپیراویر به‌تازگی از فهرست داروهای موردحمایت بیمه خارج شد و درباره رمدسیویر هم همچنان درمانگاه‌های سرپایی تزریق این دارو افتتاح می‌شود! همچنین تجویز بی‌رویه کورتن‌ها از سوی پزشکان موجب شده تا در بحبوحه کرونا سروکله بیماری قارچ سیاه هم پیدا شود و نظام سلامت را با چالشی جدید در این زمینه مقابل سازد.

عامل قارچ سیاه چیست؟

موکورمیستس یا قارچ سیاه نوعی عفونت قارچی مزمن است که منجر به ایجاد رنگ سیاه در مخاط بینی می‌شود و می‌تواند سینوس‌ها، مغز، ریه‌ها و چشم‌ها را آلوده کند.

آبریزش بینی، تورم و درد یک‌طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی برخی از علائم ابتلا به این عفونت قارچی است که البته سبب مرگ برخی از بیماران نیز می‌شود. پزشکان هندی هم که با این بیماری مواجهه گسترده‌تری داشته‌اند، می‌گویند این عفونت ۱۲ تا ۱۸ روز پس از بهبودی بیماری کووید ۱۹ ظاهر می‌شود و درصورتی‌که بیماران به‌موقع و به‌درستی تحت درمان قرار نگیرند، احتمال فوت آن‌ها تا ۹۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.

 عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با اشاره به بیماری قارچ سیاه و تأکید بر اینکه بیماری مذکور از عوارض درمان است، تصریح می‌کند: «باعث این بیماری خود ما پزشکان هستیم و حالا هم می‌دویم تا آن را درمان کنیم، درحالی‌که واقعیت این است که مهم‌ترین دلیل این بیماری تجویز بسیار زیاد کورتن است.»

به گفته عابدینی دستورالعمل کشوری برای تجویز کورتن ابلاغ‌شده و اینکه به بیماران چه میزانی داده شود، مشخص شده است. او می‌افزاید: «در ICU بزرگ بیمارستان مسیح دانشوری تهران قارچ سیاه تاکنون نداشته‌ایم و تنها از بیمارانی که از سایر بیمارستان‌ها پذیرش کردیم چند مورد اندک بود. باید روی دوز کورتن تجدیدنظر کنیم و دوز بالا تجویز نکنیم؛ اگر مدیریت نکنیم، هرچقدر هم دارو بیاوریم بازهم کم خواهد بود.»

از نگاه دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ خیلی بعید است که مریض کرونایی بتواند درمان و جراحی قارچ سیاه را پشت سر بگذارد و احتمال مرگ‌ومیر خیلی بالا می‌رود. بنابراین کادر پزشکی باید مصرف کورتن را مدیریت کنند؛ چراکه تجویز بیش‌ازحد آن اوضاع را بد خواهد کرد. به گفته او بعضی از پزشکان از همان ابتدا آنتی‌بیوتیک وسیع به بیماران می‌دهند که این کار هم اشتباه است.

کرونا نمی‌کشد، اما...

ایلاد علوی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان لقمان حکیم و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ابتلا به کرونا و دیگر شرایط محیطی باعث می‌شود تا در بدن یک پدیده مرموز به نام «طوفان سیتوکین» فعال شود، می‌گوید: «در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و در کنار حمله به سلول‌های عفونی، به سلول‌های سالم نیز حمله می‌کند.»

او با عنوان این مطلب که پزشکان ناگزیرند برای کاهش حملات شدید ناشی از کرونا، داروهای ضد التهاب همانند دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون و پردنیزولون با مقدار بالا و طولانی‌مدت تجویز کنند، ادامه می‌دهد: «این کار باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و در مقابل افزایش سطح قند می‌شود و به‌این‌ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آید.»