جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ) در شمال غرب کشور از عصر روز پنجشنبه 14 مرداد دوباره طعمه حریق شد. گزارش‌ها حاکی است که این آتش‌سوزی بخش‌های وسیعی از مراتع و جنگل‌های محدوده روستاهای قاسم کندی و کیارق در شهرستان کلیبر را فرا گرفته است.

با ادامه آتش‌سوزی، محمدباقر هنربر، مدیرکل بحران آذربایجان شرقی شنبه 16مرداد به ایرنا گفت که فرمانداری کلیبر از وزارت دفاع برای اعزام بالگردهای بسکت‌دار برای مهار آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های کلیبر درخواست کمک کرده است. اما گویا هیچ کدام از دو بالگردی که وزارت دفاع به منطقه فرستاد کارایی نداشتند چون سبد حمل آب و اطفای حریق‌شان کار نمی‌کرد.

حسین حاتمی، نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس نیز گفته است که آتش‌سوزی دوباره در منطقه ارسباران را پیگیری می‌کند. او با اشاره به پیگیری‌اش در خصوص اعزام بالگردهای بدون امکانات وزارت دفاع به ایسنا گفت: درصورت احراز کم کاری تیم اطفای هوایی، شخص وزیر باید پاسخگو باشد.

 بالگردهای اعزامی به منطقه کارایی ندارند

در حالی که گفته می‌شود بالگردهای اعزامی به منطقه کارایی لازم را برای مهار آتش نداشته است، نیروهای امدادی و محلی با بیل و کلنگ و امکانات ابتدایی به نبرد آتش رفته‌اند. اما شدت آتش‌سوزی چنان بالا بوده که این نیروها نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند.

هر چند هنربر، مدیرکل بحران آذربایجان شرقی گفته است که با پیگیری استانداری، ریاست دادگستری استان و نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی مقرر شده تا از طریق سازمان بحران کشور و سازمان مراتع و جنگلداری، قرار بود صبح روز شنبه هلیکوپتر و هواپیمای آبپاش به منطقه اعزام شود، اما تا زمان تنطیم این خبر هنوز این امکانات برای مهار آتش به این منطقه اعزام نشده است.

وی در خصوص علت وقوع این آتش‌سوزی‌ها، گفت: عمدتا بالای ۹۰ درصد علت آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها را عامل خطای انسانی شامل می‌شود. بر اساس مشاهدات ما، در نقاط مختلفی از جنگل‌های ارسباران، آثار روشن کردن آتش به چشم می‌خورد که در برخی موارد، گردشگران یا کشاورزان محترم خاموش کردن آن را فراموش کرده و در نهایت با وزش باد شدید در منطقه، منجر به سرایت آتش به جنگل می‌شوند.

وی با قدردانی از تلاش مردم بومی منطقه در راستای مهار آتش‌سوزی، تاکید کرد: طی دو روز گذشته شاهد حضور مردم بومی و فهیم کلیبر و شهرهای همجوار برای کمک به اطفای حریق بودیم و امیدواریم تا گردشگرانی که به منطقه جنگلی می‌آیند نیز با ما همکاری کرده و از هر گونه اقدام جهت آتش‌سوزی اجتناب کنند.

آتش‌سوزی‌های مکرر

این اولین‌بار نیست که در این منطقه شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده هستیم و سالانه صدها هکتار از جنگل‌های قره‌داغ دچار حریق می‌شوند، با این حال، سال‌های طولانی است که فعالان محیط زیست و حتی مسئولین بومی آن منطقه خواستار راه‌اندازی پایگاه دائمی اطفا حریق‌اند اما در این سال‌ها هیچ‌وقت به این خواسته و مطالبه توجه نشده است.

بر اساس گزارش منتشر شده در عصر ایران نیروهای امدادی بدون امکانات و تنها با بیل در حال اطفای حریق هستند.

ادامه این آتش‌سوزی‌ها کشور با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند ایران برای اطفای حریق جنگل‌های ترکیه هواپیمای آتش‌نشان ارسال می‌کند اما در حل بحران موجود در کشور ناتوان است.

 جنگل‌های ارسباران کجاست؟

جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ) در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این منطقه به‌لحاظ تنوع جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد است. 15 تا 20 درصد از مجموع گونه‌های گیاهی شناخته‌ شده‌ ایران در جنگل ارسباران قرار دارند.

یونسکو 72هزار و 460 هکتار از جنگل‌های ارسباران را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرده است.

آتش سوزی در میانکاله

در روزهای اخیر همچنین میانکاله تالاب زیبای شمال ایران نیز اسیر آتش‌سوزی‌هایی شده است که به نظر کارشناسان به دلیل تعدد و پراکندگی مناطق دچار حریق عمدی است.

نیرو‌های محیط زیست و گروه‌های مردمی شبانه روزی مشغول شناسایی و اطفای حریق هستند، اما آتش از سویی خاموش و روزی دیگر از سوی دیگر زبانه می‌کشد.