سعیده علیپور

اواخر دی ماه بود که تصاویری از هجوم مسافران به شهرها و جزایر جنوبی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد. تعطیلی که این بار مسافران خسته از شرایط کرونایی را به جای شمال -که به دلیل شرایط کرونایی با منع تردد مواجه شده بود- به سمت شهرهای جنوبی به خصوص جزایر کیش و قشم سرازیر کرد. میزبانی که البته با کمترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد و همانطور که قابل پیش‌بینی بود وضعیت شیوع کرونا در این مناطق را چنان شدید کرد که دیروز سرهنگ رسول ابراهیمی، جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی کشور از ممنوعیت ۵ روزه سفر به کیش و قشم خبر داد. این ممنوعیت در حالی اعلام شده است که پیش‌بینی می‌شود بسیاری از افراد از تعطیلی 22 بهمن برای سفر به مناطق خوش آب و هوای شمال و جنوب استفاده کنند. اما در این میان برخی گزارش‌های غیررسمی حکایت از این دارد که افراد از راه‌های قانونی و غیرقانونی می‌توانند این ممنوعیت‌ها را دور بزنند.

افزایش محدودیت‌های تردد

هر چند در روزهای اخیر موج شیوع مرگ و میر ناشی از کرونا حالت نزولی به خود گرفته است، اما پیش‌بینی می‌شود این وضعیت دیری نپاید و شرایط رو به وخامت تغییر کند. این در حالی است که احتمال می‌رود تعطیلات پیش‌رو خطر سفرهای بین استانی را که در یکی دو هفته اخیر با زرد و آبی شدن بیشتر شهرها و رفع ممنوعیت‌های تردد افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده بود، باز هم بیشتر و موج چهارمی را که همه کارشناسان سلامت نسبت به آن هشدار می‌دهند را زودتر از آنچه که گمان می‌بریم آغاز کند.

در همین راستا نیروی انتظامی از ممنوعیت سفر به قشم و‌ کیش از ۱۸ تا ۲۲ بهمن ماه با هدف جلوگیری از قرمز شدن مجدد رنگ کرونایی در این دو جزیره خبر داد و همچنین با توجه به آخرین وضعیت منع تردد و محدودیت‌های ترافیکی برابر مصوبه از سوی کمیته امنیتی انتظامی وزارت کشور از امروز تردد خودروهای غیر‌بومی به استان‌های مازندران، گیلان و گلستان هم بار دیگر ممنوع می‌شود.

همچنین بر اساس این مصوبه که با هدف جلوگیری از گسترش بیماری کرونا به انجام رسیده است، تردد خودروهای غیربومی به شهرهای استان مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر هم به مدت پنج روز ممنوع است.

با توجه به این مصوبه علاوه بر جلوگیری از خودروهای غیربومی به شهرهای اعلام شده رانندگانی که به این مصوبه توجه نکنند مبلغ 500 هزار تومان جریمه برای پلاک خودرو آنان منظور خواهد شد. هر چند سفرهای هوایی و البته با اتوبوس و خودروهای تعاونی‌های مسافربری  به این شهرها همچنان به قوت خود باقی است.

این در حالی است که در روزهای اخیر انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز اعلام کرد: «در ایام تعطیلات پیش‌رو، بخشنامه کرده‌ایم هیچ موردی برای تردد خارج استان صادر نشود مگر مورد خاصی که شخص فرماندار تشخیص دهد. قطعا این تردد‌ها این طور نیست که تنها بیماری را به استان دیگری ببرند، بلکه بیماری را از استان دیگری نیز به تهران می‌آورند».

شمار بالای جریمه‌های کرونایی

در همین باره نیروی انتظامی در آخرین روز هفته گذشته اعلام کرد که این محدودیت‌ها و جریمه‌ها سبب شده است که تردد خودروها ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ‌داشته باشد.

حال حجم بالای ترددهای بین شهری و شهری و کاهش تنها 5 درصدی آمارهای تردد به نسبت سال گذشته نشان می‌دهد، اعمال این محدودیت‌ها چندان هم موفق نبوده است

بر اساس اعلام نیروی انتظامی تعداد ۲۱ هزار و ۶۶۷ دستگاه خودرو در طرح محدودیت شبانه تنها در یک روز جریمه شدند. همچنین ۶۸۹ دستگاه خودرو نیز در مناطق نارنجی جریمه شدند و ۲۵ هزار و ۶۱۲ پیامک تخلفات کرونایی نیز به رانندگان متخلف ارسال شده است. با این حال برخی معتقدند با اخذ مجوزهای کاری و شغلی از این محدودیت‌ها عبور و جریمه‌های تعیین شده را پرداخت نمی‌کنند.

تردد با مجوز فرمانداری

در حالی که محدودیت‌های تردد اعمال شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا موجب کاهش مرگ و میر کرونایی در آغاز فصل زمستان شده بود، انتظار می‌رفت که با کاهش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در کشور تردد به سایر شهرها آزادانه‌تر رخ دهد، این اتفاق در تردد‌های بین شهری هر چند دیر اما رخ داد. اما محدودیت ترددهای شبانه شهری همچنان ادامه یافت و متخلفان با 200 هزار تومان جریمه روبرو شدند. با این حال محدودیت‌های برون شهری هم با پیش‌بینی افزایش آمار و همچنین نزدیک بودن سال نو و شروع سفرهای نوروزی دوباره برقرار خواهد شد.

 طبق گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت محدودیت‌ها در ایران تا پایان کرونا ادامه دارد اما بسته به بستری‌های کرونا در هر شهر میزان اعمال محدودیت‌های متغیر است. به همین دلیل خودروهای شخصی باید برای ورود به استان دیگر مجوز تردد بین استانی دریافت کنند.

در حالی که تا میانه دی ماه افراد برای دریافت مجوز تردد بین استانی باید با مدارک و مستندات قابل قبولی به فرمانداری‌ها مراجعه می‌کردند، اما با زیاد شدن شمار متقاضیان، فرمانداری تهران این خدمات را اینترنتی کرد.

این در حالی بود که با زرد شدن وضعیت تهران و بیشتر شهرهای کشور این سایت هم از مدار خارج شد، گرچه بر اساس اعلام روابط عمومی فرمانداری تهران این سایت دوباره فعالیت خود را با آدرس

https://moi.ir/taradod  از سر خواهد گرفت، اما هنوز معلوم نیست این فعالیت از چه زمانی آغاز شود. پیشتر این سایت با توجه به حجم فعالیت در ساعات اداری و مشکلات موجود، به منظور تسهیل در ارائه خدمت به متقاضیان از ساعت14 تا18 از روز شنبه تا چهارشنبه فعال بود.

بر اساس اعلام‌های رسمی گفته می‌شود درخواست تردد، با مستندات ارائه شده توسط کارشناسان فرمانداری تهران بررسی و تأیید یا عدم تأیید آن در قسمت پیگیری درخواست سامانه مربوطه قابل مشاهده است.

گفته شده است پاسخ این درخواست‌ها در مدت حداقل ۲۴ ساعت بررسی و پیامک تأیید نهایی نیز برای متقاضیان ارسال خواهد شد. همچنین متقاضیان می‌توانند از طریق پروفایل شخصی خود در بخش پیگیری درخواست از وضعیت درخواست مطلع شوند.

بر اساس اعلام فرمانداری، متقاضیان پس از دریافت پیامک تأیید نهایی، باید تصویر تاییدیه مجوز تردد را به صورت الکترونیکی در بخش پیگیری در خواست دریافت و همراه خود داشته باشند.

چگونگی و شرایط دریافت مجوز تردد

عیسی فرهادی، فرماندار تهران درباره چگونگی و شرایط دریافت مجوز تردد بین شهری پیشتر گفته بود که حتما باید در سامانه ما موضوع بیماری، کشاورزی، کارخانه و صنعت، پخش داروخانه‌ها و مواد غذایی ثبت شود تا مجوز تردد داده شود.

در صفحه ثبت‌نام برای اخذ مجوز تردد نیز آمده است: «آن دسته از افرادی که محل کار یا محل اسکان آنها در دو شهرستان مختلف است، جهت اخذ برگه تردد، تصویر کارت شناسایی وسیله نقلیه یا برگ سبز خودرو، تصویر سند مالکیت منزل یا اجاره نامه، تصویر گواهی محل کار (مثل صفحه اول دفترچه بیمه، کارت شناسایی محل کار یا معرفی‌نامه با مهر محل کار)، تصویر یکی از قبوض آب، برق یا گاز و افرادی که به دلایل پزشکی و درمانی می‌بایست در موعد مقرر به مراکز درمانی مراجعه کنند، مدارک پزشکی و درمانی دال بر الزام حضور بیمار در این شهر به همراه مدارک خودرو و منزل را ارائه کنند».

برخی از مراجعان به فرمانداری در ماه‌های پیش با پرداخت هزینه‌ و بدون داشتن مدارک لازم اعلام شده در سایت فرمانداری، موفق به دریافت مجوز شدند. روش‌هایی که گرچه می‌تواند برای اداره مربوطه درآمدزا باشد، اما به کاهش آمار شیوع کرونا کمکی نمی‌کند

در پی اعلام سخنگوی ستاد کرونا مبنی بر محدویت تردد به استان‌های زرد، احتمال راه‌اندازی مجدد سامانه صدور مجوز تردد بین شهری وجود دارد.

با این حال حجم بالای تردد‌ها و کاهش تنها 5 درصدی آمارهای تردد به نسبت سال گذشته نشان می‌دهد، اعمال این محدودیت‌ها چندان هم موفق نبوده است. برخی از مراجعان به فرمانداری در ماه‌های پیش با پرداخت هزینه‌هایی و بدون داشتن مدارک لازم اعلام شده در سایت فرمانداری، موفق به دریافت مجوز شدند. روش‌هایی که گرچه می‌تواند برای اداره مربوطه درآمدزا باشد، اما به کاهش آمار شیوع کرونا کمکی نمی‌کند.