در حالی که به تازگی بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از ابتلای 48 معلم و 163 دانش‌آموز به کرونا و همزمان مقام‌های چند شهر از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا خبر دادند، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، با رد دریافت هرگونه گزارش درباره ابتلای دانش‌آموزان به کرونا، بر برگزاری حضوری کلاس‌ها تاکید کرد.

حاجی‌میرزایی در نشست با مدیران مدارس سراسر کشور گفت: «ما اولویت را آموزش حضوری دانش‌آموزان در نظر گرفته‌ایم و مدارس هم باید اولویت را به آموزش حضوری دانش‌آموزان بدهند».

او همچنین گفت: «تاکنون از هیچ مدرسه‌ای گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزانش به کرونا دریافت نکردیم و یک مورد ویدیو هم که در فضای مجازی پخش شده بود، دانش‌آموز به دلیل افت قند‌خون بیهوش شده بود».

روحانی: ابتلا به کرونای دانش‌آموزان صحیح نیست

 همچنین روز پنجشنبه، حسن روحانی رئیس‌جمهور، در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گزارش کمیته‌های آموزش و درمان از شروع سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تاکید کرد که حفظ سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان اولویت نخست است و در همین راستا قرار است کلاس‌ها در چارچوب شرایط هر منطقه، به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شود.

روحانی در همین ارتباط به انتشار برخی اخبار ناصحیح از میزان ابتلای دانش‌آموزان به بیماری کرونا در دوره کوتاه بازگشایی مدارس اشاره و تاکید کرد که با توجه به زمان کوتاهی که از آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها گذشته است، هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان آمار مبتلایان در محیط‌های آموزشی وجود ندارد و اخبار منتشره ناصحیح و بیشتر گمانه‌زنی است.

رئیس‌جمهور به کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا ماموریت داد ضمن رایزنی با رسانه‌ها، آثار انتشار اینگونه اخبار جعلی بر ایجاد نگرانی در خانواده‌ها و تشویش در جامعه، گوشزد شود.

تصمیمات محلی برای بستن مدارس

با این حال بهرام سرمست، استاندار قم، اعلام کرد که کلاس‌های درس در مدارس قم تا اطلاع بعدی تعطیل است.

به گفته سرمست، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی قم باید سخت‌گیری‌های بیشتری در مدارس اعمال شود.

همچنین مدارس چهار شهرستان استان لرستان تعطیل شده است.

حشمت بهمنی، فرماندار دلفان، گفت که به دلیل وضعیت قرمز شیوع کرونا مدارس شهری در این شهرستان اجازه آموزش حضوری ندارند.

نعمت‌الله دستیاری، فرماندار رومشکان، در استان لرستان نیز گفت که یک دبیرستان در این شهرستان به‌ علت مثبت بودن تست مدیر آن، تعطیل شده است.

پیشتر، اعلام شده بود ۳۹ دانش‌آموز در شهرستان سلسله در استان لرستان به کرونا مبتلا شده‌اند. خبری که خیلی زود تکذیب شد. سرپرست فرمانداری سلسله هم گفته بود به دلیل افزایش شیوع بیماری کرونا در این شهرستان، تمام مدارس شهری و روستایی بالای ۳۰ نفر جمعیت به جز پایه اول ابتدایی تا اول مهرماه تعطیل است.

مجتبی کلانتر، رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر، در استان خوزستان نیز گفت که به دلیل بازگشت وضعیت قرمز مدارس و مراکز آموزشی این شهرستان تعطیل خواهند شد.

شیرین جهانگیری، رئیس اداره آموزش و پرورش اشنویه در آذربایجان غربی،هم گفت که در پی مثبت شدن آزمایش کرونای یکی از دانش‌آموزان و مشکوک بودن دو دانش‌آموز دیگر در یکی از مدارس متوسطه اشنویه، این مرکز آموزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

با وجود تعطیلی مدارس در برخی از استان‌ها، مقام‌های شماری دیگر از استان‌ها بر بازگشایی مدارس تاکید دارند.

در همین حال محمد نوذری، معاون سیاسی - امنیتی استاندار ایلام، گفت: «با افرادی که در خصوص بازگشایی مدارس دنبال حاشیه‌سازی هستند، برخورد می‌شود».

وضعیت اصفهان خوب است

با وجود آماری که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان درباره ابتلای 48 معلم و 163 دانش‌آموز به کرونا در این استان اعلام کرد، سخنگوی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا استان اصفهان گفت: اکنون وضعیت مدارس و محیط‌های آموزشی از نظر مقابله با کرونا و سلامت دانش‌آموزان مطلوب است.

حجت‌الله غلامی افزود: مدارس اصفهان با ۳۰ درصد ظرفیت و مدارس شهرستان با ۶۰ درصد ظرفیت دایر است و نگرانی بابت شلوغی کلاس‌های درس و فضاهای آموزشی وجود ندارد ضمن اینکه آموزش و پرورش برای همین میانگین ۵۰ درصدی حضور دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده و اکنون بیشتر مدارس به صورت نوبتی و گردشی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی تا اکنون موردی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزی به کرونا به دلیل بازگشایی مدارس گزارش نشده است، اگرچه در مجموعه آموزش و پرورش استان و کشور نیز افرادی به کرونا مبتلا شده‌اند.