مشاور وزیر علوم:

ایرانی‌ها علمی فکر نمی‌کنند

مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بیان کرد: مردم ما علمی فکر نمی‌کنند و خرافه‌پرستی و شبه علم در میان آنها کم نشده است. به گزارش ایلنا، وحید احمدی در برنامه بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه افزود: ما الان با شکاف عظیم‌ لایه‌های علم بین مردم و جامعه مواجه هستیم. با این نگرش طبیعا ضرورت رسوخ علم در جامعه احساس می‌شود.اگر با این نگرش مرزهای بین جامعه علمی  و مجموعه مخاطبین را برنداریم دچار بحران می‌شویم.  توسعه علمی با سرعت زیاد محقق می‌شود ولی آیا مرزهای علمی و جامعه برداشته می‌شود؟خیر.

    

آیین‌نامه اجرایی آموزش‌عالی رایگان معلولان ابلاغ شد

اسحاق جهانگیری، آیین‌نامه اجرایی آموزش‌عالی رایگان افراد معلول را که به استناد قانون حمایت از حقوق معلولان تصویب شده، برای اجرا ابلاغ کرد. به گزارش ایلنا،‌ با تصمیم هیئت وزیران در جلسه روز ۸ آبان ۱۳۹۸، افراد معلول نیازمند واجد شرایط می‌توانند از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت شهریه برای یک بار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره‌مند شوند. هم‌چنین، واحدهای آموزش عالی موظفند نسبت به ثبت‌نام، انجام امتحانات و صدور مدرک افراد پذیرفته شده موضوع این آیین‌نامه بدون دریافت شهریه اقدام کنند.

    

مشاور معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

کاهش ملموس سن سکته مغزی در کشور

مشاور معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سن سکته مغزی در ایران به شکل ملموسی پایین آمده که دلیل آن هم سبک زندگی اعم از تغذیه ناسالم، مصرف چربی و نمک، فست‌فود و تحرک بدنی ناکافی است که منجر به افزایش ریسک سکته‌های مغزی شده است. جمشید کرمانچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مبحث سکته مغزی در کشور، گفت: سکته مغزی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری که سالانه  ۱۰۰ هزار مورد سکته مغزی در کشور داریم. نکته مهم دیگر این است که سکته مغزی همچنان به عنوان علت مهم و اصلی معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها در کشور شناخته می‌شود. مشاور معاون درمان وزارت بهداشت همچنین گفت: مردم نباید فکر کنند که سکته مغزی فقط در سنین بالای ۵۰ یا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد. در حال حاضر سکته‌های مغزی در سنین ۴۰ سال داریم و بعضا مواردی از سکته مغزی در سنین زیر ۴۰ سال هم دیده شده است. گاهی اوقات مردم انتظار دارند که یک فرد پیر و از کار افتاده‌ای سکته مغزی کند؛ در حالیکه یک فردی که شاغل است یا در خیابان راه می‌رود هم ممکن است سکته مغزی کند. بنابراین حواس مردم باید به این موضوع باشد و اشتباه نکنند و فکر نکنند که سکته حاد مغزی فقط مختص افراد پیر است. کرمانچی تاکید کر: مردم زمانی‌که علائم سکته مغزی را دیدند، فکر نکنند  که یک عارضه محدود و زودگذر است و با خود بگویند یک ساعت یا یک روز صبر کنیم تا بهتر شویم، بلکه باید به‌سرعت به اورژانس مراجعه کنند تا در آنجا مطمئن شوند.