رئیس دولت سیزدهم گفت: همکاری با آفریقا مورد تاکید امام خمینی و همچنین رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دیدگاه حائز اهمیت است. تاریخ آفریقا نشان‌دهنده این است که بسیاری از کشورهای غربی چگونه ذخایر آفریقا را چپاول کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی، در دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا، اولین گام بین ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشورهای آفریقایی با زمانبدی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشورهای آفریقایی و ایران است برای گسترش روابط اقتصادی است.

وی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و ایران برشمرد و بیان کرد: بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمدی در آفریقا وجود دارد، بیان کرد: ما به استعداد،‌ دانش و توانایی آفریقا باور داریم.