طهمورث حسینی

«کوه موش زایید». شاید این درست‌ترین تعریف برای لیست مشترک شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب و جبهه پایداری باشد. لیستی که پس از انتشار آنقدر حواشی به دنبال داشته که آثارش بدون تردید بعد از انتخابات مجلس هم دامن اصولگرایان را خواهد گرفت.

سنگ   دهنوی  در چاه   اصولگرایی

آغاز شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر، حضور و حذف محسن دهنوی از لیست وحدت بود. جنجال‌ها و افشاگری‌های ماه‌های اخیر درباره این نماینده مجلس، تصمیم‌سازان شورای ائتلاف را مجاب نکرد که او را از لیست نهایی حذف کنند اما با انتشار غیررسمی لیست وحدت شورای ائتلاف و جبهه پایداری، توئیت اعتراضی مالک شریعتی، نشانه‌های اختلافات جدی در میدان وحدت را عیان کرد. او که دبیرکل جبهه رهپویان و از چهره‌های نزدیک به زاکانی، شهردار تهران است با صراحت اعلام کرد که به دلیل حضور محسن دهنوی، نمی‌تواند شرمنده مردم باشد و از لیست وحدت انصراف می‌دهد. 

ساعتی بعد از این موضوع، محسن دهنوی با انتشار توئیتی از «انصراف از حضور در لیست به درخواست بزرگان» خبر داد و نوشت: «به دلیل علم قطعی به علاقه رهبر انقلاب به وحدت و با وجود آنکه بزرگان جریان انقلاب، دادگاه صالح و شورای نگهبان، دروغ بودن همه تهمت‌ها علیه من را تایید قطعی کرده‌اند و شورای ائتلاف نیز حضور بنده را در لیست اولیه تایید کرده و همچنین با تاکید بر تداوم مبارزه قاطع علیه سهم‌خواهان بداخلاق، به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیرو‌های انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خودم را از فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌کنم.»

جریان اصولگرا که از حذف رقیب خیال آسوده‌ای دارد با لیست‌های متنوع پا به این انتخابات گذاشته است. لیست‌هایی که نشان می‌دهد هیچ گونه اصول و خطوط مشخص سیاسی در بین آنها ترسیم نشده و بیشتر بر اساس نزدیکی به چهره‌های پشت پرده و یا سهم‌خواهی درون جریانی بسته شده است. نمایش نوعی اختلاف و تشتت که  زبانه‌های آتش آن «شوق خدمت» جریان اصولگرایی را هم به کام خود می‌کشد!

شیوه انصراف او موجی در فضای مجازی به راه انداخت. بسیاری «صباآذرپیک» افشاکننده اسناد و فایل‌های صوتی علیه دهنوی را خطاب قرار دادند که توانسته در نهایت موقعیت او را تضعیف کند اما این روزنامه‌نگار با صراحت گفت که به دنبال بررسی قضایی پرونده و رفتن او به زندان است. در این فضا حمایت حدادعادل که رهبری این وحدت را به دوش می‌کشید، از دهنوی شائبه‌برانگیز شد. رئیس فرهنگستان ادب فارسی سعی کرد با شعری از این کاندیدای انصرافی تجلیل کند. او برای دهنوی این شعر را به کار برد: «بی‌گناهی کم گناهی نیست در بازار عشق/ یوسف از دامان پاک خود به زندان می‌رود» استفاده از کلمه زندان هم در شعر حدادعادل گمانه‌زنی‌ها درباره آینده این نماینده مجلس را بیشتر کرد.

البته برای برخی نیروهای انقلابی این تجلیل نیز خوشایند نبود. مرتضی خلفی‌زاده از روزنامه‌نگاران اصولگرا در یک مجموعه استوری نوشت که باید جریان انقلاب مرزبندی مشخصی با قالیباف داشته باشد و تجلیل حداد عادل از دهنوی را تقبیح کرد. او نوشت: «با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم. آقای حداد عادل مجلس هفتم با این حداد عادل متفاوت است.»

حق   مرا    خوردند 

با حذف دهنوی و بازگشت مالک شریعتی، سخنگوی ائتلاف اسامی 30 کاندیدای نهایی را به رسانه‌ها اعلام کرد. در لیست اعلامی سید محمود نبویان، عضو جبهه پایداری به جای دهنوی در لیست قرار گرفته بود. با این حال پایان رایزنی، آغاز اختلاف شد. محسن پیرهادی‌، نامزد انتخابات مجلس دوازدهم در نامه‌ای خطاب به رئیس محترم و اعضای شورای انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در شهر تهران و همچنین مدیر نظارت و بازرسی ائتلاف نسبت به طی نشدن فرایند قانونی شورای ائتلاف اعتراض کرد و خواستار تغییر فهرست شد.

جریان اصولگرا که از حذف رقیب خیال آسوده‌ای دارد با لیست‌های متنوع پا به این انتخابات گذاشته است. لیست‌هایی که نشان می‌دهد هیچ گونه اصول و خطوط مشخص سیاسی در بین آنها ترسیم نشده و بیشتر بر اساس نزدیکی به چهره‌های پشت پرده و یا سهم‌خواهی درون جریانی بسته شده است. نمایش نوعی اختلاف و تشتت که  زبانه‌های آتش آن «شوق خدمت» جریان اصولگرایی را هم به کام خود می‌کشد!

او در این نامه نوشت: «با احترام به استحضار می‌رساند، حسب اطلاع از اعضای متعددی از شورای انتخاب در فرایند انتخاب اعضای فهرست تهران، قواعد و فرایند قانونی به درستی و صحت اجرا نشده و به طور مشخص بعد از خروج آقای محسن دهنوی، نفر بعدی که اینجانب با آرای برابر ۱۸ رای با نفر آخر و با قرعه‌کشی انتخاب نشدم؛ می‌بایست جایگزین ایشان می‌شدم که متاسفانه فرد دیگری که در فرایند بررسی دارای ۷ رای بود، جایگزین گردید.»

عضو هیات رئیسه مجلس که نبود خود در لیست را یک زنگ خطر برای رای‌آوری مجدد می‌داند در این نامه تاکید کرد: «لذا با توجه به ضرورت رعایت حق‌الناس مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و اجرای مقررات مصوب شورای مرکزی و ضوابط اعلامی شورای انتخاب و فرصت محدود چند روزه تا برگزاری انتخابات، خواهشمند است دستور فرمایید، به فوریت موضوع اصلاح و فهرست اصلاح شده به اطلاع عموم مردم شهیدپرور و انقلابی برسد. بدیهی است حق اینجانب برای پیگیری موضوع تا حصول نتیجه پابرجاست.»

بسیاری از اصولگرایان نیز به انتقاد از سازوکارهای لیست ائتلاف پرداختند. آنها تاکید کردند که «با کنار گذاشتن محسن دهنوی، منطقا نفر بعدی مطلوب شورای انتخاب (محسن پیرهادی) باید جایگزین می‌شد که آرای برابری با نفر آخر (سعید آجورلو) داشته و صرفا بر اساس قرعه‌کشی از لیست خارج شده بود. بر اساس چه منطقی فرد دیگری جایگزین شده است؟»

زدن   زیر   میز   به   سبک   جبهه   پایداری

فضاسازی یاران قالیباف و اعتراض به حضور نبویان از اعضای جبهه پایداری به جای محسن پیرهادی البته از سوی جریان رسانه‌ای پایداری بی‌پاسخ نماند.

آنها که در روزهای گذشته پافشاری بر اصول و خطوط قرمز خود را بارها مورد تاکید قرار داده بودند، با لیست ائتلاف دچار تناقض گفتمانی شدند و بیش از گذشته در مظان اتهام رسیدن به قدرت با هر شیوه‌ای قرار گرفتند.

به همین دلیل سایت رجانیوز که رسانه بدنه جبهه پایداری است در یک موضع‌گیری منفی نسبت به حضور برخی افراد در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری به فتوای مقام رهبری اشاره کرد و نوشت: «رهبر انقلاب نیز در استفتایی فرموده‌اند: آیا رأی دادن به فهرست اسامی که از طرف احزاب و گروه‌های سیاسی منتشر می‌شود، بدون تحقیق در مورد افراد آن جایز است؟ اگر برخی از افراد آن در انتخابات رأی آورند و صلاحیت منصب را نداشته باشند، ما در پیشگاه خدای متعال مسئول خواهیم بود؟»

در ادامه این مطلب آمده است: «با وجود آن که درباره افراد ناشناخته می‌توان به شهادت و تایید سایر افراد و گروه‌ها اطمینان کرد، اما از این دو اظهار نظر به روشنی می‌توان دریافت که اگر شخصی حجت شرعی بر «رای ندادن» به افرادی داشته باشد، حتی اگر تمام گروه‌های مورد اعتماد اقدام به تایید او کنند، رای به چنین شخصی مجاز نیست.» بسیاری از تحلیلگران این دیدگاه را به عنوان اعتراض به لیست ائتلافی  و فرمان به بدنه جبهه پایداری برای تبعیت نکردن از وحدت قلمداد کردند.

آتش   سهم‌خواهی   درون جریانی بر   شعار  خدمت

جریان اصولگرا که از حذف رقیب خیال آسوده‌ای دارد با لیست‌های متنوع پا به این انتخابات گذاشته است. در این دوره آنها با سه لیست اصلی به نام شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی با سرلیستی منوچهر متکی و حمایت حزب موتلفه اسلامی به عنوان قدیمی‌ترین جریان اصولگرا، لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) با سرلیستی حمید رسایی، لیست مشترک شورای ائتلاف انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه پایداری با سرلیستی آقاتهرانی و قالیباف در کنار دو فهرست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و لیست جبهه صبح ایران وارد انتخابات شده‌اند. 

لیست‌هایی که نشان می‌دهد هیچ گونه اصول و خطوط مشخص سیاسی در بین آنها ترسیم نشده و بیشتر بر مبنای نزدیکی به چهره‌های پشت پرده و یا سهم‌خواهی بسته شده است. نمایش نوعی اختلاف و تشتت که زبانه‌های آتش آن «شوق خدمت» جریان اصولگرایی را هم به کام خود می‌کشد!

لیست‌هایی که نشان می‌دهد هیچ گونه اصول و خطوط مشخص سیاسی در بین آنها ترسیم نشده و بر خلاف تمام شعارهای رنگارنگ گروه‌های اصولگرا، بیشتر بر اساس نزدیکی به چهره‌های پشت پرده و یا سهم‌خواهی درون جریانی بسته شده است. نمایش نوعی اختلاف و تشتت که   زبانه‌های آتش آن «شوق خدمت» جریان اصولگرایی را هم به کام خود می‌کشد!