رهبر انقلاب گفتند: [انگلیسی ها] این وضعی را که در دوره‌ی رضاخان پیش آمد - ضدیت با دین، ضدیت با اسلام، ضدیت با استقلال، ضدیت با حجاب، ضدیت با مجالس عزاداری، ضدیت با روحانیت-  راه انداختند. در دوره‌ی رضاخان یک جور، در دوره‌ی بعد از رضاخان هم یک جور دیگر؛ حرکت این بود. واقعاً خدا به ملت ایران رحم کرد که این انقلاب رخ داد؛ وَالا با آن وضعی که این‌ها داشتند پیش میرفتند، وضع کشور ما خیلی‌خیلی بدتر از همه‌ی کشور‌های وابسته‌ای که ما می‌شناسیم میشد.

متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت ۲۴ هزار شهید تهران که در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شده بود، صبح دیروز (چهارشنبه) در محل برگزاری این همایش در تهران منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱)

و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّة الله فی الارضین.

خوشامد عرض میکنم به همه‌ی برادران و خواهران عزیز. تبریک عرض میکنم ولادت مولای متقیان (علیه الصلاة و السلام) و ولادت حضرت جوادالائمه (علیه السلام) را، و تعظیم و تمجید میکنیم در برابر ارواح طیبه‌ی شهیدان و خانواده‌های مکرم آنها، و همچنین تشکر میکنیم از دست‌اندرکاران این بزرگداشت و این یادبود بزرگ. بنده این نمایشگاهی را که اینجا دوستان ترتیب دادند، دیدم؛ کار‌هایی که انجام گرفته کار‌های خوبی است و آن نکاتی هم که این برادر عزیزمان درباره‌ی تهران و درباره‌ی شهدای تهران و خانواده‌های شهدای تهران بیان کردند، مطالب کاملاً درست و متقنی است. بنده هم چند کلمه درباره‌ی تهران عرض میکنم، یک مطلب هم درباره‌ی شهیدان.

در مورد تهران، کمتر صحبت شده. درباره‌ی شهر‌های مختلف کشور، به مناسبت‌های مختلف، بنده یا دیگران صحبت کرده‌ایم؛ درباره‌ی تهران، متأسفانه کم صحبت شده، در حالی که تهران را باید نماد بسیاری از خصوصیات ملت ایران دانست؛ واقعاً این‌جور است. از جمله‌ی خصوصیاتی که از ملت ایران در قضایای انقلاب و آنچه مربوط به انقلاب است آشکار شد، شجاعت ملت ایران، غیرت ملت ایران، دین‌داری ملت ایران، استقلال‌طلبی ملت ایران، دشمن‌ستیزی ملت ایران و غیر این‌ها است؛ به نظر من، نماد همه‌ی این خصوصیات تهران است؛ یعنی اگر بخواهیم این خصوصیات را در یک جمعی به طور مشخص و با سند مطالعه کنیم، تهران را باید مطالعه کنیم؛ همه‌ی این خصوصیات در اینجا جمع است.

حالا حوادث مربوط به انقلاب یک فصل مُشبعی (۲) است، من هم یک اشاره‌ای عرض خواهم کرد؛ لکن قبل از مسائل انقلاب و پیشامد‌های انقلاب، حداقل در این ۱۵۰ سال اخیر-  قبلش هم همین‌جور است، لکن حالا من بیشتر قضایای همین یک قرن و نیم اخیر را عرض میکنم-  وقتی مرور میکنیم این قضایا را، برجستگی مردم تهران را بروشنی می‌بینیم. مثلاً فرض بفرمایید قرارداد رویتر که مرحوم حاج ملا علی کنی تهرانی، جلودار مردم، جلوی این قرارداد خائنانه را گرفتند. یا قضیه‌ی تنباکو و قرارداد خائنانه‌ی رژی-  آن هم یک قرارداد خائنانه‌ای بود- که در تهران، مرحوم میرزا محمدحسن آشتیانی، ملای بزرگ و درجه‌ی یک تهران، به پیروی از میرزای شیرازی و [فتوای]تحریم ایشان، غوغایی راه انداختند؛ کاری کردند که داخل خانواده‌ی شاه، کلفَتها و نوکر‌ها قلیان‌ها را شکستند، تحت تأثیر فتوای [میرزای شیرازی]؛ یعنی حضور مردم تهران پشت سر علما این‌جوری بود. یا بعد از آنها، مسئله‌ی مشروطیت؛ در قضیه‌ی مشروطیت، نقش مردم تهران غالباً گفته نمیشود؛ [تنها]همان قضیه‌ی پلوی سفارت و مانند این‌ها گفته میشود، در حالی که این‌ها مسائل بعدی بود؛ اصل مسئله، مطالبه‌ی عدالتخانه بود که مردم تهران در این مسجدجامع و جا‌های دیگر جمع شدند، اجتماعات کردند و دنبال عدالتخانه بودند که زحمت هم کشیدند، مشقت هم کشیدند، کتک هم خوردند، لکن بعد بالاخره منتهی شد به مسئله‌ی مشروطیت. بعد هم آنجایی که مشروطیت داشت دچار انحراف میشد- که شد- قیام مرحوم شیخ فضل‌الله و مردم و رفتن در [حرم]حضرت عبدالعظیم و تحصن در آنجا و مانند اینها، همه کار مردم تهران بود.

تا قرارداد ننگین وثوق‌الدوله، تا نهضت ملی نفت در [سال]۱۳۳۰ و تا پانزدهم خرداد و بعد از پانزدهم خرداد تا امروز، هر جا شما قضایای مهمی و مبارزات اساسی‌ای را در تاریخ ایران در این ۱۵۰ سال تا امروز مشاهده میکنید، نمادش مردم تهرانند. یک جا‌هایی فقط تهران وارد شده است، یک جا‌هایی دیگران هم وارد شدند، [ولی]تهران پیشرو بوده است، پیشگام بوده است. این‌ها خیلی مهم است؛ شناسنامه‌ی یک شهر را این‌جوری باید تنظیم کرد؛ کارنامه‌ی یک شهر را این‌جور باید فهمید و دید.

نکته‌ی مهم در اینجا این است که این کار‌ها در تهران انجام گرفته، اما تهران کجا است؟ تهران چیست؟ تهران همان شهری است که بیشترین تلاش برای تغییر هویت ملی و اسلامی در آن انجام گرفته. در دوره‌ی پهلوی‌ها- البته قبل از پهلوی‌ها هم بود که من بعداً اشاره میکنم-  سعی شد که تهران یک نسخه‌بدلی از شهر‌های اروپایی بشود، البته منهای پیشرفتها؛ از لحاظ رهاشدگی و لااُبالیگری جنسی بگیرید، تا افزایش روزبه‌روز فروشگاه‌های مشروبات الکلی، تا وضع پوشش و آرایش زن و مرد، تا کاباره‌ها و کافه‌های آن‌چنانی، تا مراکز جمعیتی فاسد و مفسدی مثل کاخ جوانان آن روز؛ اصلاً تهران مرکز یک چنین فعالیتهایی از سوی دستگاه‌ها بود.

دستگاه‌ها این کار را با جدیت هدایت میکردند و دنبال میکردند که این کار انجام بگیرد و تهران را با این چیز‌ها متمایز کنند؛ این تلاشی بود که در تهران انجام میگرفت و در هیچ شهر دیگری انجام نمیگرفت. حالا مثلاً در جشن هنر شیراز، یک کار‌هایی انجام گرفت، اما یک مقطعی بود؛ در تهران، مستمراً این کار‌ها انجام میگرفت، اما آنچه آن‌ها میخواستند نشد. آن‌ها میخواستند هویت دینی را، هویت اسلامی را، هویت مذهبی را، هویت ملی را از تهران بگیرند و [آن را]تبدیل کنند به یک چنین نسخه‌ی معیوب یا رونوشت غلطی از شهر‌های اروپایی، اما آنچه آن‌ها میخواستند نشد.

یادبود شهدای تهران باید همراه باشد با تدوین شناسنامه‌ی انقلابی تهران، مثل دیگر شهرها؛ یعنی این شناسنامه‌ی انقلابی تهران باید برای جوان‌ها روشن بشود. اغلب شما‌ها که اینجا هستید این حوادث را ندیده‌اید، ما‌ها هم در تدوین این حوادث کم‌کاری داشتیم، خیلی‌ها از آنچه اتفاق افتاده خبر هم ندارند. این‌ها بایستی تبیین بشود. در کنار یادبود بلندقامتان شهید- که چهره‌های این‌ها مثل نور میدرخشد و روشن میکند زندگی را و دل‌ها را-  باید یاد تلاش‌ها و فعالیتهای عموم مردم هم تبیین بشود و بیان بشود. حالا این در مورد تهران.

یک کلمه در مورد شهیدان عرض بکنیم. درباره‌ی شهیدان، سخنان پُرمغز و گهربار زیادی از ائمه‌ی هدی (علیهم السلام)، بعد هم از بزرگان، بزرگان انقلاب، امام بزرگوار و دیگران گفته شده؛ درباره‌ی شهیدان خیلی صحبت شده، [اما]در رأس همه، فرمایش قرآن کریم و پروردگار متعال درباره‌ی شهدا است که قابل مقایسه‌ی با هیچ بیان دیگری نیست. اینکه میفرماید «اِنَّ اللَهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلون»، «اِنَّ اللَهَ اشتَرى» [یعنی]خدا معامله میکند؛ این چیزِ خیلی مهمی است. بنده کجا، خدا کجا! آن‌وقت، خدا معامله میکند! جان ما را با بزرگ‌ترین هدیه‌ای که میتواند به یک انسان داده بشود، یعنی بهشت- بهشت رضای الهی- عوض میکند.

من فقط یک نکته را عرض میکنم و آن، اینکه شهدا همه رتبه‌ی عالی‌ای دارند، منتها رتبه‌ی شهدا یکسان نیست؛ مثلاً شهدای کربلا از همه‌ی شهدا بالاترند؛ درباره‌ی بعضی از شهدا، در کلمات ائمه (علیهم السلام) نقل شده که این‌ها در روز قیامت، از روی دوشِ دیگرِ شهدا عبور میکنند میروند بهشت؛ درباره‌ی بعضی از شهدا گفته شده است که این‌ها هر یکی‌شان اجر دو شهید دارد، [اجرش]مضاعف است. پس شهدا یک‌جور نیستند؛ ارزش شهید، با تفاوت هدفها، با تفاوت نحوه‌ی شهادتها، تفاوت پیدا میکند. من میخواهم عرض بکنم انواع شهدایی که در انقلاب اسلامی شهید شدند-  مجموع شهدا؛ چه آن شهدایی که در حوادث انقلاب شهید شدند، چه آن شهدایی که در دفاع مقدس شهید شدند، چه آن شهدایی که در فتنه‌ها شهید شدند، چه آن شهدایی که در باب امنیت یا سلامت شهید شدند، چه شهدایی که در دفاع از حرم شهید شدند-  این‌ها جزو برترین‌ها هستند، جزو شهدای برترِ نزد خداوند متعال محسوب میشوند؛ چرا؟ برای خاطر اینکه این‌ها از یک جریانی دفاع کردند و در یک حادثه‌ای به شهادت رسیدند که این حادثه در رأس بسیاری از حوادث دوران اسلام و دوران همه‌ی ادیان است؛ و آن چیست؟ آن، حادثه‌ی نجات کشور اسلامی و نجات دنیای اسلام از وابستگی و اضمحلال و ذوب شدن در فرهنگ کفر و فرهنگ استکبار است که این اتفاق در انقلاب اسلامی رخ داد.

انقلاب اسلامی، در درجه‌ی اول، ایران را از حل شدن و ذوب شدن و هضم شدن در فرهنگ کفر و استکبار- که همان فرهنگ غربی است-  خارج کرد و نجات داد، بعد هم تأثیراتش در دنیای اسلام را شما دارید مشاهده میکنید. ما البته به هیچ‌کس دستورالعمل نداده‌ایم، [بلکه]تأثیر انقلاب این است. بنده بار‌ها گفته‌ام (۶) انقلاب مثل هوای بهاری است، مثل هوای خوش است، نمیشود جلویش را گرفت؛ در هوای لطیف بهاری، هوای خوش و بوی گل از داخل بوستان بیرون می‌آید و در جا‌های دیگر پخش میشود، جلویش را نمیشود گرفت. لازم هم نیست که کسی بخواهد آن هوا را صادر کند، [بلکه]به طور طبیعی صادر میشود. امروز شما دارید نشانه‌هایش را در دنیای اسلام مشاهده میکنید.

واقعاً خدا به ملت ایران رحم کرد که این انقلاب رخ داد؛ وَالا با آن وضعی که این‌ها داشتند پیش میرفتند، وضع کشور ما خیلی‌خیلی بدتر از همه‌ی کشور‌های وابسته‌ای که ما می‌شناسیم میشد. انقلاب آمد جلوی این را گرفت؛ انقلاب اسلامی، با یک اقدام قاطع، جلوی این حرکت به سمت سقوط مطلق را گرفت و کشور را نجات داد. مبارزه‌ای که با (۷) انقلاب انجام گرفت مبارزه‌ی هویتی بود، مبارزه‌ی موجودیتی بود؛ هویت ملت ایران، موجودیت ملت ایران، تاریخ ملت ایران داشت نابود میشد و جلویش گرفته شد. این‌هایی که در این راه کشته شدند، در این راه کشته شده‌اند؛ آن‌هایی که در انقلاب اسلامی شهید شدند-  به هر نوع شهادتی-  در این راه شهید شده‌اند، این‌جور به شهادت رسیده‌اند؛ این چیز کوچکی نیست.

بنابراین، شهدای ما جزو برترین‌ها هستند. ۲۴ هزار شهید در تهران! البته سال‌ها پیش برای [شهدای]استان تهران هم بزرگداشتی گرفته شد، ۳۶ هزار شهید مال استان تهران است و شهدای دیگر جا‌های کشور. چه شهدای جنگ تحمیلی، چه دفاع از حرم و چه بقیه‌ی شهدایی که اسم بردیم، همه جزو برترین شهدا هستند. خون این شهیدان توانست ثبات این انقلاب را تضمین کند. من بار‌ها گفته‌ام که شهیدان، امروز هم ما را در این راه نگه داشته‌اند. یک مقدار که سست شدیم، نام یک شهید، حرکت یک شهید، قیام یک شهید، شهادت یک شهید دوباره ما را سرپا کرد، سرحال کرد. وقتی شهید سلیمانی شهید میشود، ملت را تجدید قوا میکند، انقلاب را دوباره زنده میکند. بنابراین، کاری که شما کردید-  بزرگداشت شهدا- کار بزرگی است، کار مهمی است و این بزرگداشت‌ها باید بتواند راهی را که شهدا رفته‌اند هموار کند و تداوم این راه را برای جوان‌های ما، برای نسل‌های نو‌به‌نویی که در میدان حاضر میشوند، تضمین کند.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته