به دنبال مذاکرات تلفنی دیروز وزیر دفاع روسیه با همتای ایرانی خود و همچنین مکالمه تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور،  اعلام شد که مسکو و تهران در حال آماده سازی مقدمات امضای یک توافقنامه بزرگ بین دولتی هستند.

 به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت دفاع روسیه، دیروز، دوشنبه، 15 ژانویه، به دنبال مکالمه تلفنی صورت گرفته بین سرگئی شویگو، وزیر دفاع با همتای ایرانی خود محمد آشتیانی، اعلام کرد که مسکو و تهران به زودی یک توافق نامه بزرگ بین دولتی را امضا می‌کنند.  بر اساس اطلاعات وزارت دفاع، طرفین بر پایبندی به اصول اساسی روابط روسیه و ایران، از جمله احترام بی قید و شرط به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید کردند و این مسئله در توافقنامه بزرگ بین دولتی بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران که در حال آماده سازی است، مورد تأیید قرار می‌گیرد.

 ظهر دیروز گزارش شده بود که وزیر دفاع روسیه مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود داشت و این مذاکرات گام دیگری در تقویت روابط استراتژیک بین دو کشور بود. ژنرال شویگو در این مذاکرات همچنین یادآور شد که روسیه و ایران در حال تلاشهای مشترک برای ایجاد جهانی چندقطبی، برابر و عادلانه‌تر هستند.  طرفین همچنین در خصوص موضوعات مهم مربوط به همکاری‌های نظامی و نظامی-فنی دوجانبه گفتگو کرده و دیدگاه‌هایی خود را در مورد موضوعات امنیتی منطقه‌ای رد و بدل کردند.

 در ماه سپتامبرگذشته وزیر دفاع روسیه برای انجام مذاکراتی به تهران سفر کرد. سرگئی شویگو تاکید کرد که روابط روسیه و ایران در بخش دفاعی به صورت پویا در حال توسعه است و تعدد جلسات در سطوح مختلف افزایش یافته است.