رئیس دولت سیزدهم یکشنبه آینده به عربستان می‌رود، این اولین سفر رسمی یک رئیس دولت ایران به ریاض پس از ۱۱ سال است.

به گزارش خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی یکشنبه هفته آینده برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که به موضوع فلسطین اختصاص دارد به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر می‌کند.

گفتنی است آخرین سفر رسمی رئیس جمهور ایران به ریاض مربوط به سفر محمود احمدی نژاد در سال ۹۱ است و پس از آن روابط ایران و عربستان پس از فاجعه تلخ منا در مهرماه سال ۹۴ و کشته شدن ۲۲۳۶ زائر و همچنین درپی حمله به سفارت این کشور در دی ماه سال ۹۴ توسط برخی از تندروها تیره و تار شد تا آنکه سرانجام تهران و ریاض در فروردین امسال با پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک به دنبال چهار روز مذاکره با میانجیگری چین در پکن به توافق دست یافتند. در پی بهبود روابط تهران و ریاض، سفارت عربستان سعودی از روز یک‌شنبه ۱۵ مرداد در تهران بازگشایی شد.

همچنین در بیستم مهر ماه امسال، معاون سیاسی رئیس جمهور در فضای مجازی از گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای ابراهیم رئیسی و بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خبر داد. این اولین گفتگوی تلفنی رئیس دولت سیزدهم با ولیعهد عربستان بود.

رئیسی   به  تاجیکستان  و   ازبکستان  سفر  می‌کند

همچنین ایسنا خبر داد، سید ابراهیم رئیسی صبح فردا (چهارشنبه) به دعوت رسمی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، به منظور دیداری رسمی به این کشور سفر خواهد کرد.

پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، روسای جمهور دو کشور دیداری خصوصی خواهند داشت و سپس در نشست مشترک فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و تاجیکستان شرکت خواهند کرد. در جریان این سفر همچنین مقامات ایران و تاجیکستان چند سند همکاری مشترک امضا خواهند کرد.

رئیسی پس از این سفر به دعوت رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» به این کشور سفر خواهد کرد. رئیس جمهور در این سفر ضمن شرکت در اجلاس سران اکو و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، با تعدادی از سران و مقامات شرکت کننده در اجلاس نیز دیدار خواهد کرد.

رایزنی در خصوص همکاری‌های دوجانبه به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی و مسائل بین‌المللی خصوصا شرایط بحرانی در غزه محور گفت وگوهای ۲ جانبه رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه خواهد بود.