وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و روسیه در مسیر درستی قرار دارد، بر لزوم استمرار و تقویت تلاش‌های مشترک برای توسعه بیش از پیش روابط در ابعاد مختلف دوجانبه تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان، که به دعوت همتای روس برای دیدار رسمی دوجانبه به‌ مسکو سفر کرده است، دیروز- چهارشنبه- با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ضرورت تلاش مشترک برای تحقق و اجرای توافقات رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در عشق‌آباد و تهران را مهم و حائز اهمیت دانست.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌های تجاری میان دو کشور، روان‌سازی این بخش از همکاری‌ها و رفع موانع و مشکلات را زمینه‌ساز تقویت حجم تجارت میان دو کشور دانست.

وزیر امور خارجه بر تقویت همکاری‌های ریلی دو کشور تاکید و تسریع در روند اجرای پروژه‌های ریلی و حمل و نقلی را خواستار شد.

حسین امیرعبداللهیان که در مسکو به سر می‌برد، در خصوص اهدافش از سفر به روسیه اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند

وی در این راستا تاکید کرد که توسعه همکاری‌ها در کریدور ترانزیتی شمال جنوب از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران است و راه‌آهن رشت - آستارا در توافق مشترک عملیاتی می‌شود.

امیرعبداللهیان از پیشنهاد طرف روس در خصوص همکاری های شیلات، فرهنگی، ورزشی و گردشگری نیز استقبال کرد و این موضوعات را از ظرفیت های خوب همکاری دو کشور دانست.

در حوزه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، موضوعات اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، عراق، فلسطین و نیز قفقاز جنوبی از دیگر موضوعات مورد اشاره امیرعبداللهیان در این دیدار بود. وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار بر اهمیت توافقات روسای جمهور دو کشور در عشق آباد تاکید و بر لزوم تلاش مشترک برای اجرای آنها تاکید کرد.

لاوروف با اظهار خرسندی از ارتقای سطح روابط همه‌جانبه و تجاری، گفت: در نتیجه افزایش تبادل هیات‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و توافقات حاصله، امیدواریم که شاهد رشد بیش از پیش همکاری‌ها در همه زمینه‌های مورد علاقه باشیم.

وی نیز از موضوعات انرژی، مالی و بانکی، حمل و نقل و ترانزیت، ریلی، نفت و گاز، کشاورزی، شیلات، گردشگری، ورزشی به عنوان زمینه‌های مهم همکاری دو کشور یاد کرد و اظهار داشت: روسیه آمادگی دارد تا در چارچوب منافع مشترک دو کشور، همکاری‌های دوجانبه را در این زمینه‌ها تقویت کنند. لاوروف با اشاره به تحولات قفقاز جنوبی، در تایید اظهارات وزیر امور خارجه، بر التزام روسیه به عدم تغییر ژئوپلتیک و مرزهای بین‌المللی تاکید کرد.

وزیر خارجه افزود روسیه همانطور که از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد، از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز حمایت می‌کند.

لاوروف برنامه برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فرصت مناسب دیگری برای گفت‌وگو و امضای اسناد لازم برای تسهیل و ارتقای روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف دانست. وزیر امور خارجه روسیه از پیشنهاد همتای ایرانی خود در خصوص تقویت همکاری‌های پارلمانی استقبال کرد و نقش مجالس در تصویب اسناد مورد نیاز و حمایت از گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های اساسی را حائز اهمیت خواند.

نیازمند تضمین‌های  قابل اعتماد هستیم

وزیر خارجه کشورمان پس از این دیدار، در نشست خبری مشترک با لاوروف حضور یافت.

امیرعبداللهیان در این نشست خبری تاکید کرد که درخصوص اوضاع انسانی در اوکراین و تدابیری که مسکو در این زمینه اتخاذ کرده است تا با خسارت های احتمالی مقابله کند رایزنی کردیم. وی گفت که در خصوص اوضاع نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا تبادل نظر کردیم و ایران از تجارب هسته‌ای برخوردار است و آماده تقدیم کمک در این زمینه به منظور مقابله با آسیب‌ها است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت که در مورد روند آستانه به منظور پایان بحران سوریه رایزنی کردیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که درخصوص تحولات عراق و افغانستان و لیبی نیز با طرف روسی تبادل نظر کرده است. وی گفت که مردم لیبی‌ باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت که به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که در امور داخلی ایران دخالت کند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های قابل اعتماد هستیم، از آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهیم که از سیاست دوری کند و تنها در چارچوب فنی عمل کند.

وی گفت که نسبت به برداشتن تحریم های مربوط به برنامه هسته ای خوشبین هستیم و هدف از مذاکرات وین رسیدن به توافق با ثبات و پایدار است.

امیرعبداللهیان گفت که مواضع ما با مسکو در خصوص تحولات عراق یکسان است و امیدواریم که به زودی اوضاع این کشور به حالت عادی بازگردد.

وی درخصوص بحران یمن نیز گفت که آتش بس در یمن نیازمند تصمیم گیری از سوی رهبران این کشور و رفع محاصره است. وزیر خارجه کشورمان گفت که اتهامات جدید علیه ایران درخصوص پرونده هسته ای را نمی پذیریم.

مواضع روسیه در ارتباط با بسیاری از مسائل با ایران منطبق است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما از احیای توافق هسته‌ای ایران و لغو همه تحریم‌های تحمیل شده علیه ایران حمایت می‌کنیم. مواضع ما در ارتباط با بسیاری از مسائل با ایران منطبق است.

لاوروف در پایان دیدار با امیرعبداللهیان با حضور در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی‌اش با تاکید بر اینکه روابط ما با ایران به سطح راهبردی حرکت می‌کند و امکان دارد نقشه راه اقتصادی ترسیم کنیم، گفت: کار روی یک سند جامع در مورد روابط بلندمدت روسیه و ایران در مرحله نهایی است. وی افزود: هم اکنون کار روی توافق نامه‌ای به منظور ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام می‌شود.

ارسال ابتکار صلح و پیام مهم ایران به روسیه

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در مورد اهداف سفر امیرعبداللهیان به مسکو، گفت: درخواستی از یک مقام ارشد اروپایی برای میانجیگری از رئیس‌جمهور مطرح شده بود که پس از رایزنی یک ابتکار صلح و پیام به مسکو ارسال شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مقام ارشد اروپایی که خواستار میانجی‌گری رئیس‌جمهوری ایران شده است، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه است.

محمد جمشیدی در توئیتی نوشت: «یکی از روسای ارشد اروپای غربی از آیت الله رئیسی درخواست کرده بود که برای میانجیگری جنگ در اروپا کمک کند.  پس از مجموعه ای از رایزنی‌ها، یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم توسط وزیر امور خارجه آقای امیر عبداللهیان به مسکو ارسال شد.»

در همین راستا حسین امیر عبداللهیان،  وزیر امور خارجه که در مسکو به سر می‌برد، در خصوص اهدافش از سفر به روسیه اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.