سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات برجام، خبر داد.

ناصر کنعانی اعلام کرد که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

در پی این اعلام، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز  از پایان بررسی نظرات ایران و ارائه پاسخ آمریکا به اتحادیه اروپا خبر داد.

اینکه پاسخ آمریکا چیست، در هاله‌ای از ابهام است. العربیه ساعاتی پس از انتشار این خبر، مدعی شد که ایالات متحده هیچ کدام از خواسته‌های اضافی ایران را نپذیرفته است.

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اما روز پنج‌شنبه با بیان اینکه «ادعای العربیه کاملا غلط است»، در توئیتی نوشت: حال نمی‌توانم وارد جزئیات شوم ولی این ایده که «پاسخ قاطعانه» از سوی آمریکا آمده اشتباه است. ایران طی روزها و همچنین ماه‌های گذشته به چیزهای زیادی دست یافته است. زمانی که این فصل بسته شود، همگی می‌توانند این را به وضوح ببینند.

سید محمد مرندی ادامه داد: ایران تازه بررسی پاسخ را آغاز کرده است و بعدا هماهنگ‌کننده را درجریان جزئیات قرار خواهد داد.

صرف‌نظر از پاسخ مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، تحرکات توأم با نگرانی مقامات اسرائیل در دو روز گذشته نیز نشان می‌دهد که پاسخ آمریکا به متن ایران قاطعانه و با یک «نه» صریح نبوده است.

برای مثال در روزهای اخیر رئیس موساد دیدارهای خود را افزایش داده است و یکی از این دیدارها با یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل بود.

موساد:توافق هسته‌ای

فاجعه ای راهبردی است

رئیس موساد در اظهاراتی با ابراز نگرانی توافق هسته‌ای با ایران را  قریب‌الوقوع دانست و آن را «فاجعه ای راهبردی»  توصیف کرد.

دیوید بارنیا، گفت که این توافق در طولانی مدت باعث می‌شود که روند دستیابی ایران به سلاح هسته ای تسهیل شود.

وی تاکید کرد: ایران به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت، زیرا هم تهران و هم واشنگتن منافع راهبردی در آن دارند و اکنون فرصت امضای توافق نزدیک به 100درصد است.

رئیس موساد در دیدار با لاپید با اشاره به اینکه با امضای توافق هسته‌ای و به محض برداشتن تحریم ها ایران به صدها میلیارد دلار دست خواهد یافت، خاطرنشان کرد: امضای توافق باعث می شود که ایران به توانایی های بسیار گسترده‌ای دست یابد.

بارنیا گفت که این اموال به حزب الله، جهاد اسلامی، انصارالله یمن، حماس و نیروی قدس سپاه کمک خواهد کرد و این امر چالش های بزرگی را در مقابل آمریکا و اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: من نگران این هستم که برخی کشورهای منطقه به ایران به عنوان یک الگو نگاه کنند و این مساله باعث می‌شود که مقابله با نفوذ ایران دشوار شود. رئیس موساد همچنین تاکید کرد که توافق موجود بسیار بدتر از توافق 2015 خواهد بود.

وبگاه خبری- تحلیلی اکسیوس نیز اخیرا در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشته بود: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا تلاش کرده به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند که نسبت به این موضوع اطمینان ندارند.

بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که علی‌رغم وجود برخی گزارش‌ها در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است.

اکسیوس افزود: اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است، بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام شده و هدف این بوده است که مطمئن شوند، کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.

ایران، محور رایزنی‌های

 وزیر جنگ اسرائیل در آمریکا

در ادمه تحرکات یاد شده،‌ دیروز همچنین وزیر جنگ اسرائیل در پیامی از دیدار و گفت‌وگو با فرمانده سنتکام درباره نقش ایران در منطقه خبر داد و گفت که برنامه هسته‌ای ایران از موضوعات مورد بحث در دیدارش با مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن بوده است.

 بنی گانتس، در سفر به آمریکا با مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام در تمپای ایالت فلوریدا دیدار کرد.

گانتس در این باره با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، در صفحه توییترش نوشت: ما گفت‌وگوهای قابل توجهی درباره تقویت همکاری امنیتی میان اسراییل، آمریکا و کشورهای منطقه در مواجهه با تجاوزات ایران داشتیم.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچین نوشت: قرار است از این جا به واشنگتن بروم تا با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کنم. با او درباره راه‌های پیشگیری از دستیابی ایران به یک سلاح اتمی گفت‌وگو خواهم کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا با ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم اسراییل نیز دیدار کرده بود. بر اساس گزارش‌های متعدد، موضوع احیای توافق هسته‌ای قرار بود از محورهای رایزنی آن‌ها باشد.

بنی گانتس قبل از سفرش به واشنگتن اعلام کرد که هدف از این سفر رساندن پیام واضح درخصوص مذاکرات هسته‌ای است. وی گفت: توافقی که چندین سال ایران را به عقب بازنگرداند و آن را در سال‌های آینده محدود نکند، به امنیت منطقه و جهان آسیب خواهد زد.

سفر گانس به واشنگتن در حالی انجام شده است که لائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل نیز همزمان تلاش داشت با جو بایدن تلفنی گفت‌وگو کند.

بایدن گفتگو با لاپید را نپذیرفت!

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که واشنگتن در پاسخ به درخواست تل آویو مبنی بر انجام گفت وگوی تلفنی فوری میان لاپید و بایدن گفت که «رئیس جمهور آمریکا در تعطیلات به سر می‌برد»  این درحالی است که شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی چندین روز است تلاش می‌کند که این گفتگو انجام شود، اما واشنگتن آن را به تعویق می‌اندازد.

به گزارش شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله نهایی رسیده است می‌توان گفت که اسرائیل اولویت مهمی برای آمریکا نیست و در سبد اولویت‌های این کشور قرار ندارد.

این شبکه صهیونیستی در پی تعویق گفت وگوی تلفنی میان بایدن و لاپید به نقل از یک منبع سیاسی صهیونیست اعلام کرد که شکاف‌ها میان واشنگتن و تل آویو بسیار زیاد شده است.

پیش از این نیز پایگاه خبری عبری روتر اعلام کرد که با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، دیدار ایال حولاتا، مشاور امنیت داخلی اسرائیل با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا لغو شد.

در این گزارش آمده است که لغو دیدار وزیر خارجه آمریکا با حولاتا و برگزاری آن در سطح معاون وزیر درحالی است که تل آویو تلاش گسترده‌ای در راستای قانع کردن آمریکا برای عدم امضای توافق با ایران کرده است.

همچنین برخی مسئولان صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که در قانع کردن واشنگتن برای عدم امضای توافق هسته‌ای با ایران شکست خورده اند و اسرائیل اکنون در رویا رویی با ایران تنها مانده است.

به هر حال تحرکات این روزهای اسرائیل و اظهارات مقام‌های ایران از امضای قریب‌الوقوع توافقنامۀ احیای برجام حکایت دارد و در چند روزِ سرنوشت‌ساز پیش رو بعید نیست مخالفان برجام از دولت اسرائیل گرفته تا جمهوری‌خواهان آمریکا و دشمنان وطنی توافق،‌ دست به تحرکات و اقدامات تحریک‌آمیز جدیدی بزنند. فعلا که مقامات اسرائیل در این راستا، گوی سبقت را از بقیه ربوده‌اند.