سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به موضع ایران در خصوص تحولات اخیر عراق و اشغال پارلمان این کشور توسط طرفداران مقتدی صدر، گفت: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ما است و به طور طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم. در عین حال معتقدیم این تحولات را که ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی این کشور تلقی می‌کنیم.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح دیروز افزود: ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار امنیت در این کشور همسایه تاکید دارد و معتقد است امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است. ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذارد و معتقد است گفت‌وگو بهترین راه حل برای حل موضوعات این کشور است. ملت عراق با بلوغ و تدبیر رهبران می‌توانند از این مرحله عبور کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آخرین اقدامات در خصوص دریافت حق‌آبه ایران را بیان کنید، گفت: حق آبه موضوع بسیار مهمی است. آقای رئیس جمهور اخیرا تاکید مضاعفی بر ضرورت پیگیری این موضوع داشتند. در خصوص رود هیرمند این موضوع بسیار مهمی برای ما است. ما مساله حق آبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی میان دو کشور موضوع مهمی می‌دانیم و تاکید داریم التزام هیات سرپرستی به مفاد قراردادها یک محک و یک بستر آزمونی برای میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک است.

وی ادامه داد: ما در این ارتباط در وزارت امور خارجه در بخش سیاسی و حقوقی این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. وزیر امور خارجه پس از تاکید رئیس‌جمهور، گفت‌وگویی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشتند و بر ضرورت حفظ حق‌آبه ایران تاکید کردند که با توجه به نزولات آسمانی اخیر انتظار می‌رود هیات حاکمه افغانستان موانع مصنوعی احتمالی در مسیر رودخانه را مرتفع کنند. در این ارتباط ایران اعلام آمادگی کرده که چنانچه موانع فنی وجود دارد هیات فنی خود را به افغانستان اعزام کند. همچنین برای سفر وزیر نیروی کشورمان اعلام آمادگی کردیم تا زمینه اجرایی کردن توافق آبی میان دو کشور فراهم شود. ما هنوز شاهد تحقق انتظارات ایران نیستیم و میزان آبی که وارد ایران می‌شود بسیار تاچیز است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که در پی ارائه پیش نویس جدید از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبری مبنی بر سفر قریب الوقوع مذاکره کننده ارشد ایران به وین منتشر شده است، آیا این خبر را تائید می‌کنید، گفت: لازم است تاکید کنم که ایران همواره مبدع بوده و با ابتکار عمل در مسیر مذاکره حضور داشته و روند مذاکره را برای رسیدن به توافق خوب و جامع که منافع اقتصادی ایران را تامین کند، مفید می‌داند. در روزهای گذشته به طور جدی پیام‌هایی تبادل شده است و آقای بوررل در این زمینه متنی را پیشنهاد داده و ایران این پیشنهادها را دریافت کرده و طرف ایرانی این متن را به دقت بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص رابطه با اردن گفت: رابطه مستقیم  دوجانبه‌ای با اردن داریم و سفارتخانه‌ها بین دو کشور برقرار و فعال است و امکان گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور وجود دارد و ارتباطات تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور برقرار بوده است و از هر تلاش و اقدام عملی از سوی کشورهای دوست منطقه برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم. ایران در این زمینه منعطف عمل می کند و از تحولات مثبت استقبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود از موضوع تامین سوخت لبنان از ایران سخن گفته‌اند، آیا برنامه‌ای برای این موضوع وجود دارد، گفت: در جریان شرایط سخت مردم لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفتند و مبتنی بر سیاست‌های غلط منطقه‌ای خود شرایط اقتصادی لبنان را به گونه‌ای رقم زدند که مردم این کشور در رنج هستند. ما از این وضعیت متاثر و ناراحت هستیم و اگر امکان و توانی داشته باشیم به ملت و دولت لبنان در چارچوب مناسبات دوستانه و برادرانه کمک کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان کشور دوست لبنان علاقه‌مندیم برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور نقش سازنده‌ای ایفا و از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارائه شود ایران هم با نگاه مثبتی که برای کمک به کشورهای دوست در منطقه از جمله لبنان، آمادگی دارد در خصوص موضوع تامین سوخت با مقامات دولت لبنان گفت‌وگو کند.

کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا تحول جدیدی در حوزه گفت‌وگوهای با عربستان رخ داده است، گفت: اراده مثبت در دو طرف دیده می‌شود که ما فاز جدیدی از گفت‌وگوها را بین دو کشور با نقش مثبت برادران در عراق آغاز کنیم. زمان دقیقی برای مرحله جدید گفت‌وگوها تعیین نشده است. امیدواریم شرایط در عراق به صورت مثبت پیش برود و دوستان در عراق نقش سازنده قبلی را در این چارچوب ایفا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است ازسرگیری روابط میان ایران و امارات هم صورت بگیرد، گفت: ما چیزی به عنوان ازسرگیری روابط دیپلماتیک با امارات نداریم و ارتباطات در سطوح مختلف ادامه دارد. مقامات دولت امارات مواضع مثبتی جدیدی را اعلام کرده‌اند و اخیرا هم اعلام کرده‌اند که میخواهند سفیر اعزام کنند. پیش‌بینی می‌کنیم در سایه فضای مثبتی که در منطقه وجود دارد شاهد ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با امارات باشیم.