چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امسال هم تحت‌تاثیر کرونا در سراسر کشور برگزار شد.

پرچم‌های ایران در دست سرنشینان ماشین‌ها و موتورسواران نشان از یک راهپیمایی خودرویی می‌داد. با این حال بازار بیانیه‌هایی که نگران انقلاب بودند و پاسخ‌های تند و حتی طعنه‌آمیز جریان انقلابی از روزهای قبل 22 بهمن داغ شده بود. جایی که اصلاح‌طلبان نگرانی خود از آینده کشور و تضعیف جمهوریت را به رشته تحریر درآوردند و اصولگرایان از استراتژی «بانیان وضع موجود» در پاسخ استفاده کردند و روسای قوای مجریه و مقننه در پیش از خطبه‌های نماز جمعه غرب‌گرایان و پشیمانان از انقلاب را مورد شماتت قرار دادند.

رئیسی: هرگز امیدی  به وین و نیویورک نداریم

رئیس‌جمهور در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: در خصوص استقلال اقتصادی کارهایی انجام شده است که برای هیچ کس قابل‌انکار نیست. برای توسعه یافتگی در هر کوی و برزنی کار شده، اما راه بسیار داریم تا بتوانیم استقلال اقتصادی را به مانند استقلال سیاسی داشته باشیم. متاسفانه برخی نگاه‌های غلط و دلهره‌ها و برخی نسخه‌ها که تناسبی با نسخه‌ انقلاب اسلامی نداشت موجب عقب نگه‌داشتن کشور شد. نگاه کردن به دست بیگانگان موجب به وجود آمدن مشکلات شده است. در جهت استقلال اقتصادی و عمل به نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی گام‌هایی برداشته خواهد شد.

ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: روابط‌مان در سیاست خارجه متوازن است. نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است. باید به همه کشورها به ویژه همسایگان نگاه ویژه داشته باشیم. اما امیدمان به خدا و مردم است و هرگز امیدی به وین و نیویورک نداریم. ما به آینده بسیار امیدوار هستیم. این امیدواری در شعار نیست و هر روز که می‌گذرد امیدوارتر می‌شویم. به رهبری نیز گفتم. من ظرفیت‌ها، نیروهای مصمم جوان و فرهیختگان را که می‌بینم به آینده امیدوارتر می‌شوم. آینده بسیار روشن و امیدوارکننده است.

وی بیان داشت: 22 بهمن پیام امید به ملت ایران، همه مستضعفان و محرومان عالم و پیام یاس و ناامیدی به سطله‌گران و ظالمان در عالم است. آنچه در اطراف خود می‌بینید، بیداری اسلامی است. در دهه اول انقلاب دشمنان می‌خواستند انقلاب و نظام پا نگیرد، آن‌ها خواستند نشد، اما شما خواستید و شد. در دهه دوم دشمنان می‌خواستند نظام تثبیت نشود، اما شد. در دوره سوم و توسعه می‌خواستند پیام انقلاب در مرزها محصور بماند، اما پیام انقلاب صادر شد. در دوره چهارم آن‌ها می‌خواهند نشود، اما اراده شما مردم تحقق پیدا خواهد کرد.

قالیباف: پشیمان‌ها فکر می‌کنند مشکل از انقلاب اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه مشهد مقدس در حرم امام رضا(ع) که به مناسبت 22 بهمن ایراد کرد، گفت: پشیمان‌ها که روزی با انقلاب بودند، فکر می کنند اشکالاتی که وجود دارد، در انقلاب اسلامی و یا در آرمان های امام و انقلاب وجود دارد. خیر! دقت کنید این اشکالات زمانی پیدا شد که ما از مبانی انقلاب و اهداف آن و آرمان ها و مکتب امام(ره) فاصله گرفتیم و این چالش‌ها برای ما درست شد.

محمدباقر قالیباف همچنین تصریح کرد: زمانی که با عقلِ متکی بر وحی، برنامه ریزی کنیم و به وعده خدا اعتقاد داشته باشیم که تا زمانی که با ظالم مبارزه کنیم، نصرت و پیروزی برای مومنان است و اگر باور داشته باشیم سنت های الهی تحویل و تبدیل نمی شوند، بالندگی انقلاب را می بینیم.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه امروز اشکالات را می‌بینیم و می‌دانیم ایراداتی وجود دارد که در حوزه مسائل اقتصادی و رسانه‌ای داریم، عنوان کرد: جنگ رسانه ای که استکبار جهانی و دشمنان انقلاب و نظام راه انداخته اند ما را دچار چالش‌هایی کرده است و علت اینکه بر اینها فائق نمی آییم فاصله‌گیری از مبانی انقلاب است.

دو تشکل روحانی اصلاح‌طلب  و نگرانی بابت آرمان‌های انقلاب

«در چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب، سخن گفتن از آن دشوار و ستایش از آن دشوارتر است.» این شروع بیانیه‌ مشترک مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب بود. بیانیه‌ای که البته تا اعتراض ائمه جمعه هم پیش رفت.

در این بیانیه مشترک آمده بود: «خدمات بعد از انقلاب قابل انکار نیست، ولی باید پرسید که: اولاً اگر جمهوری اسلامی هم نبود آیا بخش مهمی از این خدمت‌ها و پیشرفت‌ها به وجود نمی‌آمد؟ ثانیاً در مقام مقایسه کشورمان با بسیاری از کشورهای هم طراز و حتی آن‌ها که از ما عقب‌تر بوده‌اند و امروز جلو افتاده‌اند، باز هم کارنامه جمهوری اسلامی یا بهتر است بگوییم راهبردهای مدیریت جامعه را (که تقریباً در تمام این دوران به خصوص سه دهه اخیر ثابت بوده است) درخشان خواهیم یافت. ثالثاً، آنچه صورت گرفته است چه نسبتی با آرمان‌های انقلاب و خواست تاریخی ملّت که در جستجوی آزادی، استقلال و پیشرفت توأم با عدالت، اخلاق و معنویت بوده است دارد؟

شاید بتوان پاسخ این پرسش‌ها را در افزایش میزان مهاجرت (بخصوص نخبگان و استعدادهای جوان)، کاهش سرمایه اجتماعی، خروج سرمایه‌های مادی، آسیب دیدن منابع تجدید‌ناپذیر، ناتوانی از بهره برداری بهینه فنی و علمی از آن‌ها و تبدیلشان به سرمایه‌های تجدیدپذیر، وضعیت ناگوار معیشت مردم و ذهنیت آنان که در آینده اوضاع بدتر خواهد شد یافت. اگر این‌ها نشانه‌های آشکار بحران نیست پس چیست؟»

در ادامه این بیانیه به صراحت برخی وعده‌ها و شعارهای ابتدای انقلاب مورد نقد قرار گرفته و آمده است: «مردم می‌گویند: آب و برق مجانی و مسکن ارزان که وعده اش داده شد پیشکش، ابتدایی‌ترین نیازهای ما را تأمین کنید. مردم از بیکاری و رکود (تورّمی) می‌نالند و فقر توأم با احساس بی‌آیندگی از یکسو و فسادهای بزرگ و شرم‌آور و هدر رفتن سرمایه‌های طبیعی و انسانی خطر بزرگی است که کشور و ملت را تهدید می‌کند و چون از نیازهای اولیه اقتصادی و معیشتی بگذریم و به نیازهای ثانوی، ولی بسیار مهم، چون حقوق شهروندی و آزادی‌های اساسی برسیم وضع از این هم بدتر می‌شود.»

پت و مت و آمریکایی نامیدن منتقدان

در پی صدور این بیانیه،‌ ابتدا کیهان، روزنامه تحت نظارت حسین شریعتمداری مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم را به شخصیت‌های کارتونی پت و مت تشبیه کرد و نوشت: «دو حزب چند نفره مجمع روحانیون‌مبارز و مجمع مدرسین با صدور بیانیه‌ای به مشکلات اقتصادی موجود اعتراض کرده‌اند!

گفتم:‌ این مشکلات را که دولت خودشان ایجاد کرده است. مگر گرانی‌های افسار‌گسیخته، کاهش ارزش پول ملی، هفت برابر شدن بهای مسکن، تعطیلی کارخانجات، فاجعه برجام، افزایش تحریم‌ها به‌جای لغو آن، ضربه شدید به تاسیسات هسته‌ای، تورم۵۰ درصدی و... کار خودشان نبوده است؟»

برخی ائمه جمعه هم این دو تشکل روحانی اصلاح‌طلب را بی‌نصیب نگذاشتند. مثلا حجت الاسلام ترابی، امام جمعه شهر گنبد کاووس گفت: در این وسط گاهی برخی خودی ها با گل به خودی زدن آب در هاون دشمنان می ریزنند که بیانیه اخیر مجمع روحانیون مبارز و برخی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در همین راستا بود.وی افزود: شما که با سیاه نمایی و نادیده گرفتن امام و راه امام (ره) و مسیر پرافتخار نظام اسلامی تحلیل های آبکی ارائه می دهید بدانید رفتارتان ضد امید و صد در صد ضد انقلابی است و اگر کاخ سفید می خواست بیانیه ای علیه ملت ایران بدهد همین بیاینه شما را صادر می کرد. امروز اگر مشکلی در کشور باشد هم شما منشا آن هستید، تحریم ها را که شما به آمریکا گرا دادید و اگر ضعف در مدیریت هم هست که شما در سه دوره آقایان خاتمی، رفسنجانی و روحانی شیوه عملکرد غرب‌گرایانه را با رسوایی وابستگی و نشستن با جرج سوروس و زانو زدن در برابر شاه کویت و سعودی رقم زده اید.

دغدغه جمهوریت در چهل و سومین سالگرد انقلاب

به رغم واکنش‌های منفی و حتی تخریبی جریان انقلابی نسبت به بیانیه مشترک مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم؛ جبهه اصلاحات در بیانیه‌ای نسبت به تضعیف جمهوریت نظام واکنش نشان داد. در بیانیه جبهه اصلاحات آمده است: داستان فراز و فرودهای «جمهوریت» اما در دهه‌های گذشته پرغصه‌تر و برای جبهه‌ اصلاحات ایران نگران‌کننده‌تر است. جان‌مایه جمهوریت و دموکراسی «مشارکت» و «نمایندگی» است. جمهوریت به نسبت قبل از انقلاب، با برگزاری ده‌ها انتخابات و مشارکت گسترده‌تر شهروندان تقویت شد، اما به ویژه در سال‌های اخیر، با تقویت اندک‌سالاری‌، کاهش اثربخشی نهادهای انتخابی و حذف طیفی گسترده‌ از نیروهای سیاسی قانونی در انتخابات هم «مشارکت» سیاسی شهروندان کاهش یافته و هم بخشی بزرگ از شهروندان ایران دیگر در نهادهای حکمرانی نماینده‌ای ندارند. در نتیجه، جمهوریت نظام به شدت تضعیف شده است و امروز دیگر میزان رای ملت نیست.

این بیانیه تصریح می‌کند: «جمهوری اسلامی ایران اکنون در معرض یک انتخاب سرنوشت‌ساز قرار دارد: تداوم تضعیف جمهوریت و کاهش نقش مردم در نظام، یا تقویت جمهوریت و احیای انتخابات آزاد و رقابتی و جلب مشارکت حداکثری شهروندان. مسیر اول به ناکامی انقلاب ۵۷ در رسیدن به اصلی‌ترین هدف خود و به افزایش بحران‌ها و نارضایتی و تهدیدهای ایران‌سوز می‌انجامد و مسیر دوم به خوش‌فرجام شدن انقلاب ۵۷ خواهد انجامید.»

به هر روی، چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید بر دستاوردها و پذیرش کاستی‌ها و مشکلات مردم برگزار شد. عده‌ای جریان غرب‌گرا را مسبب کمبودها معرفی کردند و گروهی نظام را از انتخاب راهی پرمخاطره با تضعیف جمهوریت نظام برحذر داشتند و مردمی که یا در خیابان‌ها و یا قاب تلویزیون پرچم به اهتزار درآمده ایران را نگریستند و همچنان دلمشغولی آینده فرزندان و خانواده خود را دارند.