حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه دیروز در گفت و گوی تلفنی، درخصوص روند مذاکرات جاری ایران و گروه 1+4 در وین برای لغو تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران تبادل نظر کردند.

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه با یکدیگر گفت و گو کردند و توجه اصلی دو طرف به وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با توجه به از سرگیری روند مذاکرات پیرامون این موضوع در وین از روز ۲۹ ماه نوامبر تمرکز یافته بود.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: دو طرف بر عزم متقابل برای احیای توافق هسته ای به همان حالت اولیه متوازن که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تایید شده بود، تاکید کردند.  

وزیران خارجه ایران و روسیه خاطر نشان کردند که این تنها راه صحیح برای تامین حقوق و منافع همه شرکت کنندگان در این توافق (برجام) است.

امیر عبداللهیان و لاوروف در ادامه گفت و گوی تلفنی برخی موضوعات مهم دو جانبه و منطقه ای را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا مذاکرات وین با محور رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران در شرایطی پیگیری می‌شود که به‌رغم فشارهای ناشی از خط تخریبی رسانه‌های معاند و کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی، گفت‌وگوها به همت تلاش‌های هیات جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های ملموسی را تجربه کرده است.

روز یکشنبه چهارمین روز از مذاکرات وین، با برگزاری نخستین جلسه کارشناسی سوم، موسوم به کارگروه تدابیر اجرایی جان تازه‌ای گرفت. این جلسه که با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران برگزار شد و ادامه خواهد داشت بر نحوه اجرای توافق احیای مفاد برجام نظارت دارد.

همزمان علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران بیان داشت که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است.

وی ابراز امیدواری کرد که طرف‌ها در دور جاری مذاکرات به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسند.