‌رئیس‌جمهوری با بیان اینکه حمایت ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است،‌ گفت: تحریم‌های آمریکا کوچکترین خللی در اراده ‌جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق‌آباد گفت: ‌جمهوری اسلامی ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» است.

وی افزود: مجموعه «اکو» علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های مادی قدرت همچون جمعیت نیم میلیاردی، مالکیت یک سوم منابع انرژی جهان، موقعیت بی‌نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه با خلیج فارس و اقیانوس هند، نیروی انسانی جوان و پرتوان، دربردارنده هویتی ممتاز به نام اسلام است.

 ‌رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان «اکو» به دست آمده است اما کماکان فاصله معناداری بین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندیَ‌های واقعی سازمان وجود دارد. برای نمونه با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارت درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه‌ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم به دنبال ارتقای سطح همکاری‌ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است، گفت: ما معتقدیم ابزارهای موثری برای جهش سازمان وجود دارد که در صورت اشتراک مساعی اعضا می‌تواند علاوه بر پیشرفت مادی کشورها، سعادت نسل‌های آینده را تضمین کند.

‌رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت‌هایی چون جدیت در تجارت، شبکه مواصلاتی مکمل، انرژی و ظرفیت‌های تجاری و توسعه‌ای آن، اقتصاد دیجیتال و معماری جد ید مالی در اکو، درباره ضر ورت جدیت در تجارت گفت: بسیاری از گشایش‌های اقتصادی در اکو، منوط به ارتقای تجارت درون‌منطقه‌ای است.وی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش بیشتری در آزادسازی‌های تجاری در منطقه اکو ایفا کند. مایلیم همه کشورهای عضو براساس زمان‌بندی که متناسب با اقتصاد ملی آن‌هاست در آزادسازی‌های تجاری در اکو، چه در قالب موافقتنامه اِکوتا (ECOTA) و چه در قالب مذاکرات تجارت آزاد حضور داشته باشند.

‌رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران آماده است با اعطای تعرفه‌های ترجیحی مناسب در چارچوب اکو، در حصول این هدف مهم، سهم داشته باشد.

 ‌رئیس‌جمهوری درباره اهمیت انرژی و ظرفیت‌های تجاری و توسعه‌ای آن، گفت: تکمیل اقدامات ناتمامی همچون ایجاد بازار منطقه‌ای برق اکو، ایجاد کنسرسیوم شرکت‌های انرژی اکو، عملیاتی شدن مرکز انرژی‌های پاک اکو، و ساز وکار همکاری صنایع پالایشی اکو باید در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جدیت در همکاری در این حوزه‌ها، آماده است برنامه‌های آموزشی حوزه نفت و گاز برای کشورهای عضو اکو را توسعه دهد. همچنین علاقه‌مندیم پروژه‌های انتقال آب به کشورهای متقاضی از جمله‌جمهوری اسلامی ایران در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد.

‌رئیس‌جمهوری همچنین درباره اهمیت معماری جدید مالی در اکو خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های تجاری منطقه، الزامات زیرساختی و توسعه‌ای منطقه، و محدودیت دسترسی به منابع مالی خارج از منطقه ایجاب می‌کند سازوکارهای مؤثرتری در قالب یک معماری ملی منطقه‌ای جدید به کار گرفته شود.وی ادامه داد: «بانک تجارت و توسعه اکو» باید با انجام اصلاحات قانونی و رویه‌ای، نقش پررنگی در تأمین مالی مبادلات تجاری مابین کشورهای عضو برعهده گیرد.‌جمهوری اسلامی ایران آماده است افزایش سرمایه این بانک را با نگاه مثبت مدنظر قرار دهد.

 رئیسی افزود: همچنین ایده ایجاد «صندوق سرمایه‌گذاری مشترک اکو» که در نشست صندوق‌های ثروت ملی کشورهای عضو که از سوی ایران مطرح شده است را راهگشا می‌دانیم و در اینجا اعلام می‌کنم به محض تمهید مقدمات و تأسیس این صندوق در اکو، صندوق توسعه ملی‌جمهوری اسلامی ایران سهم خود را در اختیار پروژه‌های تحت پوشش این صندوق قرار خواهد داد.

به گفته رئیسی، ‌جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تلاش‌های مکمل ازجمله تأسیس پلیس اکو (اکوپل) و ایجاد سازوکار همکاری‌های قضایی اکو در اسرع وقت نهایی شود و «مرکز مبارزه با فساد و همکاری‌های آمبودزمان اکو» مستقر در تهران نیز به سرعت عملیاتی گردد.

‌رئیس‌جمهوری منفعت منطقه را در همکاری‌های سودمند و برادری ملت‌های منطقه عنوان کرد و گفت:‌ جمهوری اسلامی آماده است همه ظرفیت‌های خود را برای تحقق این هدف انسانی به کار ببندد.

مشکلات منطقه باید توسط  کشورهای منطقه حل و فصل شود

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه، تصریح کرد: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

رئیسی در ادامه دیدار و گفت‌وگو با سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس همکاری‌های اقتصادی اکو، در دیدار رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی تهران آنکارا فراتر از سطح کنونی است، گفت: ایران و ترکیه می‌توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند.

رئیسی با اشاره به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی گفت: باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را تسهیل کنیم و در این زمینه می توان تعرفه‌های ترجیحی را بازنگری کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را با‌ جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم.

رجب طیب اردوغان با اشاره به ضرورت ترتیبات امنیتی مبتنی بر حضور فعال کشورهای منطقه‌ای، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می‌توانند با همکاری سایر کشورهای منطقه امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.

اراده ایران توسعه و تعمیق  روابط همه‌جانبه با پاکستان است

رئیسی در جریان سفر به ترکمنستان در دیدار عارف علوی ‌رئیس‌جمهوری پاکستان نیز با اشاره به اشتراکات و ظرفیت‌های گسترده توسعه همکاری‌های تهران - اسلام آباد، گفت: دو کشور نه تنها از رابطه همسایگی بلکه از ارتباط عمیق قلبی، تاریخی و فرهنگی برخوردارند و استفاده از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه روابط، به نفع دو ملت و پیشرفت و آبادانی منطقه است.

‌رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اراده‌ جمهوری اسلامی ایران توسعه و تعمیق روابط همه جانبه با پاکستان است، ادامه داد: روابط و مناسبات دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، ناکافی می‌دانیم و مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کنیم.

‌رئیس‌جمهوری پاکستان هم در این دیدار با بیان اینکه پاکستان به دنبال توسعه روابط اقتصادی تجاری با ایران است گفت: اسلام آباد برای افزایش سطح مناسبات و همکاری با‌جمهوری اسلامی ایران اهمیت قائل است.

عارف علوی با اشاره به اهمیت سه بازارچه مرزی در گسترش تبادلات دو کشور خاطر نشان کرد: وزیر تجارت دولت پاکستان برای رونق این بازارچه‌ها به این مناطق سفر کرده و آماده‌ایم با همکاری ایران، ارزش مبادلات بین ایران و پاکستان را چند برابر افزایش دهیم.

روابط ایران و تاجیکستان  با قوت ادامه خواهد یافت

رئیس‌جمهور در جریان سفر به ترکمنستان همچنین در دیدار با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان گفت: روابط بسیار خوب ایران و تاجیکستان در زمینه‌های تجاری، فرهنگی و اقتصادی با قوت ادامه خواهد یافت.رئیسی خاطرنشان کرد: تردیدی نداریم که روابط رو به توسعه خواهد بود چراکه سطح فعلی مبادلات قانع‌کننده نیست و با احیای ظرفیت‌ها بین دوکشور می‌توان سطح روابط را چند برابر ارتقا داد.

رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار با اشاره به تحولات اخیر افغانستان تاکید کرد: نگران آینده این کشور هستیم و همه باید تلاش کنیم اقوام و گروه‌های مختلف مردم در آسایش در این کشور زندگی کنند.امامعلی رحمان با اشاره به دیدار گذشته خود با رئیسی بیان داشت: پس از آن دیدار سطح روابط دو کشور توسعه پیدا کرده و رشد مبادلات تجاری در آینده چند برابر خواهد شد.

قرارداد گاز با ترکمنستان  حتما احیا خواهد شد

رئیس‌جمهور در دیدار تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی کشورمان در ترکمنستان، با تاکید بر ضرورت تسهیل فعالیت تجار و صادرکنندگان کشور به منظور رونق و توسعه صادرات، گفت: با حضور در تاجیکستان و اجلاس شانگهای بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای کشور ایجاد شده است.

رئیسی با تاکید بر رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه گفت: زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری مناسبی برای توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و منطقه ای کشورمان وجود دارد و باید با تسهیل فعالیت تجار و صادر کنندگان در این مسیر گام برداریم.رئیسی خاطرنشان کرد: با حضور در تاجیکستان و اجلاس شانگهای بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای کشور ایجاد شده است و شاهد گشایشهای خوبی در زمینه ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه هستیم.