اعظم  ویسمه

نمایندگان مجلس روز گذشته گزارش کمیسیون بهداشت درباره عملکرد حسن روحانی، رئیس جمهور سابق و رئیس سابق ستاد مقابله با کرونا، را به قوه قضائیه فرستادند تا با او برخورد شود.۱۶۷ نماینده مجلس که به ارجاع این گزارش به قوه قضاییه رای دادند، مدیریت حسن روحانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا را صحیح ندانسته و طبق اظهارات نایب رئیس کمیسیون بهداشت عموم مردم ایران از عملکرد ستاد کرونا و وزارتخانه‌ها و در راس آن شخص رئیس‌جمهوری در کنترل و درمان بیماری کرونا رضایت نسبی نداشته و ضررهای جبران‌ناپذیر مادی و معنوی متحمل شده‌اند.

این گزارش اما پیش از آنکه مورد استقبال بعنوان یک اقدام در راستای خواست مردم و رسیدگی به ضررهای جبران ناپذیر مادی و معنوی تلقی شود، شائبه سیاسی‌کاری و اقدامی جهت‌گیرانه علیه شخص حسن روحانی و دولت قبل را نمایان ساخت.

نمایندگانی که روز گذشته از تصمیمات اشتباه رئیس جمهور در پایان سال 1399 و عادی انگاری وضعیت بیماری در نوروز 1400 سخن گفتند همان‌ها هستند که فروردین ماه 1400 علی رغم انتقادات فراوان به ستاد ملی کرونا در بیانیه‌ای با 235 امضا از زحمات وزیر بهداشت و فرماندهان حوزه بهداشت تقدیر و تشکر کردند.این بیانیه در اوج انتقادات به عملکرد شخص نمکی و ستاد ملی کرونا و افزایش چشم‌گیر فوتی‌های کرونا منتشر شد و انتقادات فراوانی را بدنبال داشت. در آن زمان انتظار افکار عمومی ورود مجلس و بازخواست از مسببان وضع موجود و نه صدور بیانیه تقدیر و تشکر بود.

گزارش روز گذشته کمیسیون بهداشت مجلس با جهت‌گیری خاص صرفا بر پیک پنجم و سفرهای عید نوروز تمرکز کرده است در حالیکه انتقادات اصلی افکار عمومی به تاخیر در واردات واکسن و کندی واکسیناسیون بود. این موضوع موجب تذکر نماینده مهریز و بافق در جلسه علنی مجلس هم شد. محمدرضا صباغیان بافقی گفت: گزارش کمیسیون بهداشت بیشتر روی بحث سفر‌ها تمرکز کرده است. سفرها درست است ولی ما مراسم‌های مذهبی هم داشتیم که شیوه نامه‌های بهداشتی در آن‌ها رعایت نمی‌شد. در مشهد و به خصوص در حرم مطهر امام رضا (ع) همین الان جای سوزن انداختن نیست. چرا به این مسائل دقت نمی‌شود؟ صباغیان افزود: چرا کمیسیون بهداشت همه این کوتاهی‌ها را بیان نکرده است. به گفته این نماینده گزارش کمیسیون یک جانبه بوده و همه مسائل را ندیده است.

بی توجهی به شکست تولید داخلی واکسن کرونا

از سوی دیگر یکی از انتقادات اصلی به عملکرد ستاد ملی کرونا در دولت روحانی عدم واردات واکسن در زمان مناسب آن بود که تاخیر در واردات واکسن به اعتقاد کادر درمان منجر به افزایش فوتی ها و از دست رفتن جان‌های بسیار شد. واکسیناسیون به عنوان راهکاری جهانی از ماه‌های ابتدایی شیوع این بیماری، در دستورکار کشورهای مختلف قرار گرفت و چند کشور با ساخت و دریافت مجوز اضطراری مصرف، واکسیناسیون مردم خود را شروع کردند.ایران اما از ابتدا بدنبال تولید داخلی واکسن کرونا رفت و مهمترین بخشی که برای ساخت واکسن اعلام آمادگی کرد، ستاد اجرایی فرمان امام به ریاست محمد مخبر بود. شاید پرداختن به این مساله موجب به میان آمدن چهره اصلی دولت رییسی و حتی وزیر بهداشت فعلی که از منتقدان واردات واکسن بوده و بر ساخت واکسن داخلی تاکید داشته‌اند، می‌شد. پس مجلس در گزارش دیروز ترجیح داد در این زمینه با سکوت از ماجرا بگذرد. اما طبق اعلام مخبر، معاون اول دولت رییسی قرار بود تا اخر تیر 12 میلیون، تا آخر مرداد 20 میلیون و تا آخر شهریور 50 میلیون واکسن برکت تولید شود که این وعده محقق نشد.مسعود پزشکیان نماینده تبریز به درستی اعلام کرد که درمورد واکسن سیاست واحدی در کشور وجود نداشت.کما اینکه با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت رییسی به کلی سیاست تولید واکسن داخلی جای خود را به واردات واکسن داد.

گزارش روز گذشته کمیسیون بهداشت مجلس با جهت‌گیری خاص صرفا بر پیک پنجم و سفرهای عید نوروز تمرکز کرده است، در حالی‌که انتقادات اصلی افکار عمومی به تاخیر در واردات واکسن و کندی واکسیناسیون بود

از سوی دیگر منتقدان امروز مجلس برخی مخالفان واکسن کرونا بوده و از حامیان طب سنتی در برابر واکسیناسون سخن می گفتند.از جمله زهرا شیخی، زهرا شیخی، نماینده اصفهان در رشته توئیتی نوشته: آوریل ۲۰۲۰ رویدادی توسط مکرون، بیل گیتس و دبیرکل WHO (سازمان جهانی بهداشت) برای ایجاد شتاب در درمان کووید۱۹ برگزار شد. نتیجه این رویداد ایجاد سازوکار بین‌المللی واکسن به نام کواکس زیر نظر WHo و بنیاد بیل گیتس شد. او این نقل قول از بیل گیتس را آورده که با واکسن می‌خواهم تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهم.در همین رابطه عباس عبدی، روزنامه نگار اصلاح طلب در توییتی به ارسال گزارش عملکرد روحانی درباره کرونا به قوه قضاییه واکنش نشان داد و نوشت: کار به کجا رسیده که حامیان طب سنتی برای کم کاری روحانی در مقابله با کرونا مدعی شده‌اند.

نمایندگانی که روز گذشته از تصمیمات اشتباه رئیس‌جمهور در پایان سال 1399 و عادی‌انگاری وضعیت بیماری در نوروز 1400 سخن گفتند همان‌ها هستند که فروردین ماه 1400 به‌رغم انتقادات فراوان به ستاد ملی کرونا در بیانیه‌ای با 235 امضا از زحمات وزیر بهداشت و فرماندهان حوزه بهداشت تقدیر و تشکر کردند

ادامه مشکلات و عملکردهای انتقادبرانگیزدردولت رییسی

در گزارش دیروز کمیسیون بهداشت مجلس علیه تصمیمات ستاد ملی کرونا و روحانی تاکید شده معضلاتی مثل عدم کنترل و تنظیم مناسب بازار کالاهای معیشتی مثل مرغ و روغن که نتیجه آن تشکیل صف‌های طویل برای تامین این اقلام از سوی مردم است، سرعت شیوع بیماری را صدچندان می‌کندگرچه این انتقادات در جای خود درست و قابل تامل است؛ اما آنچه مشخص است ادامه همین وضعیت در دولت رییسی است که نشان می‌دهد این مشکلات مربوط به دولت گذشته نبوده و ادامه‌دار است. همچنان منتقدان نسبت به عدم اعمال قرنطینه‌های سخت‌گیرانه، باز بودن جاده‌ها، عدم فشار برای اعمال واکسیناسیون اجباری و برگزاری برخی تجمعات و مراسم مذهبی در دولت رئیسی انتقادات جدی دارند. به همین دلیل گزارش مجلس بیش از آنکه رسیدگی مستقل و بدون نگاه سیاسی به موضوعی مهم که مردم در دو سال گذشته درگیر آن بوده‌اند، باشد، رنگ و بوی سیاسی‌کاری و حمله به دولت قبل و شخص حسن روحانی را دارد. کما اینکه پیش از این نیز نمایندگان مجلس تلاش‌هایی برای شکایت از حسن روحانی و ثبت آن در دستگاه قضا داشته‌اند. اما پیگیری سوابق این شکایت‌ها در دولت‌های گذشته نشان می‌دهد معمولا رسیدگی نمی‌شوند و راه به جایی نمی‌برند و اساسا این سوال اصلی مقابل روی مجلسیان قرار می‌گیرد که آیا واقعا تنها حسن روحانی می‌تواند قابل شکایت و پیگیری در مساله کرونا باشد؟ مسعود پزشکیان نماینده تبریز اما در پاسخ به این پرسش انصاف نیوز که آیا با تشکیل پرونده یا کمیته‌ حقیقت‌یابی برای بررسی کوتاهی‌ها موافقید؟ گفته است: از چه کسی شکایت شود؟! از منِ وزیر بهداشت؟ می‌گویم پول و اختیار ندادند، از نیروهای مسلح؟ از مجلس؟ قوه قضاییه‌ای که می‌خواهد رسیدگی کند هم همراهی نکرد، آن کسی که می‌خواهد قضاوت کند خودش هم متهم است. یعنی همه‌ی ما در این ماجرا مسئولیم؛ نمی‌شود تنها یک جا را محکوم کرد. وزارت بهداشت و درمان زیر این مشکلات دارد له می‌شود، چهار نفر هم پیدا شده‌اند که هر روز فحش می‌دهند؛ خب چکار کند؟! این ماجرا را ستاد باید جواب دهد و ستاد هم همه‌ی ما هستیم که جمع شده‌ایم و برونداد ما متاسفانه همین بوده که مردم دارند جانشان را از دست می‌دهند و هزینه می‌دهیم. یک عده هم به اسم فرهنگ و دین کاری می‌کنند که این وضعیت اشاعه پیدا می‌کند.